artikel

Esprit houdt vaart met DropBox-concept

Warehousing Premium

Esprit houdt vaart met DropBox-concept

Vijf jaar hebben Esprit, Fiege en TGW gedaan over de bouw van het welhaast grootste en meest geautomatiseerde fashion distributiecentrum van Europa. Het staat in het Duitse Mönchengladbach, niet ver van Venlo. Er worden dagelijks bijna een half miljoen orders verwerkt.

uit: Logistiek Magazine september

Sinds augustus vorig jaar is het Esprit Distribution Center Europe (DCE) van het populaire kledingmerk volledig operationeel. Exact een jaar later kreeg Logistiek Magazine exclusief een inkijkje in het hoog geautomatiseerde en dynamische logistieke proces van dit indrukwekkende fashion dc, waar logistiek dienstverlener Fiege de scepter over zwaait in opdracht van Esprit. Het magazijn, van waaruit ongeveer 350 Esprit winkels in Europa worden bevoorraad en rond de 10.000 groothandelsorganisaties, heeft een maximale capaciteit van maar liefst 100 miljoen orders op jaarbasis.

Dropbox-principe

Verantwoordelijk voor de inrichting van het 32.400 vierkante meter grote en vooral hoogdynamische magazijn direct aan de snelweg A61 bij Mönchengladbach is het Oostenrijkse TGW. De kern van het magazijnconcept dat TGW heeft neergezet, zo blijkt tijdens de rondleiding door het magazijn, betreft het zogeheten Dropbox-principe, waarbij gepickt wordt volgens het goods- to-man orderpickprincipe. Dit concept houdt in dat tijdens het inbound proces de kartonnen dozen niet worden uit- of worden omgepakt. Ze worden na een scan en een kwaliteitscheck van het karton rechtstreeks vanuit het laadruim van een truck via een transportband naar het geautomatiseerde dozenmagazijn gebracht. Daar worden de dozen tijdelijk gebufferd alvorens ze via een conveyorbaan naar een orderpickstation rollen. Daar aangekomen opent een orderpicker de doos, waarop hij vervolgens de inhoud sorteert en scant op een touchscreen en verdeelt over de dropboxen die zich melden bij zijn station.

Automatische sortering

De dropboxen komen vervolgens weer terecht in een buffer- en voorsorteergebied. Daar worden de kratten volledig automatisch gesorteerd en in de juiste ordervolgorde gaan ze vervolgens naar pickstations waar de inhoud van de kratten door een operator na een scan wordt overgeheveld in kartonnen klantendozen. Deze dozen komen vervolgens terecht bij een buffermagazijn waar een satellietkraansysteem zorgt voor de tijdelijke opslag. Uiteindelijk worden de dozen afgeleverd in de expeditieruimte waar ze rechtstreeks na nog een laatste check de vrachtauto in verdwijnen.

Niet palletiseren

Met dit concept heeft TGW een klassiek pick en pack proces gerealiseerd, met dien verstande dat beide processen gescheiden van elkaar plaatsvinden. “Het feit dat we bij de inbound geen handelingen verrichten aan de dozen scheelt ons fors in het aantal processtappen, want er wordt niet gepalletiseerd, gedepalletiseerd of omgepakt in andere ladingdragers. Het orderverwerkingsproces moet voor Esprit razendsnel verlopen als je nagaat dat 95 procent van de modeartikelen die hier binnenkomt al gelijk verkocht is”, zegt Herbert Marquardt, directeur van Fiege Logistiek in Mönchengladbach en in die functie ook verantwoordelijk voor de dc-operatie van Esprit.

Onvoldoende klantoriëntatie

De voorbereidingen voor de nieuwbouw van het DCE startten al in 2008. Dat had diverse redenen, somt Axel Witte, head of global logistics DC management bij Esprit, op: “We wilden onze activiteiten op een locatie concentreren omdat we verspreid over Europa verschillende magazijnen hadden. Bovendien werkten we veelal volgens het push principe dat er voor zorgde dat we ons onvoldoende konden oriënteren op onze klanten. Daarbij kwam ook dat ons logistieke proces maar een beperkte IT-ondersteuning kende. Ook kregen we te kampen met hogere personeelskosten, aangezien de magazijnprocessen nog veelal handmatig plaatsvonden. De wereldwijde overstap op SAP gaf voor ons de doorslag om de vier bestaande magazijnen onder te brengen in een dc-operatie op het Regiopark bij Mönchengladbach. Belangrijkste winst is dat we met deze omzetting een veel flexibelere levertermijn in heel Europa kunnen hanteren.”

Drielandenpunt

De gunstige infrastructuur gaf de uiteindelijke doorslag voor vestiging in Mönchengladbach. “Bovendien is het dc op nog geen veertig kilometer van het Esprit-hoofdkantoor in Düsseldorf. Daarbij komt dat we hier op een drielandenpunt zitten met de luchthavens van Keulen, Bonn en Düsseldorf in de nabijheid. Ook ligt het dc gunstig ten opzichte van de zeehavens van Hamburg en Rotterdam en de binnenvaartmogelijkheden die we hebben met de Rijn.”

Na twee jaar van voorbereiding werd begin 2010 gestart met de daadwerkelijke bouw van het dc. Vorig jaar augustus volgde de oplevering van het pand, waar sindsdien dagelijks 561 mensen aan het werk zijn. Marquard: “Daarvan zijn er tweehonderd vast in dienst bij ons. We willen echter naar een situatie van zestig procent eigen personeel en veertig procent flexibele arbeidskrachten.” Ook zijn er continu twintig technici van TGW aanwezig die kunnen ingrijpen bij eventuele storingen.

Esprit huurt het dc in eerste instantie voor vijftien jaar van een investeringsmaatschappij, en Fiege heeft de verantwoordelijkheid over de operatie. Marquard: “De grootste uitdaging in het project was onder andere het managen van de grote hoeveelheid partners. Elf in totaal, van WMS-leverancier tot en met de bouwaannemer. Belangrijkste uitgangspunt was dat onze Point of Sale (POS) tijdens de nieuwbouw op geen enkele manier in het geding zou komen. We zijn per divisie gefaseerd oververhuisd naar het nieuwe magazijn. Die omstelling was dus geen big bang. De laatste divisie, een schoenen dc, wordt in oktober hier naar toe verhuisd.”

Zalando en Primark zijn de buren

Het logistiek bedrijvenpark Regiopark aan de snelweg A61 bij Mönchengladbach heeft een aanzuigende werking voor grote retailers. Zo opende DHL Supply Chain vorig jaar, kort nadat Fiege en Esprit het DCE in gebruik had genomen, een 40.000 vierkante meter groot distributiecentrum op hetzelfde bedrijvenpark voor klant Primark. Vanuit dit 35 miljoen euro kostende dc worden door DHL voor de in Europa snel expanderende Ierse low price fashionketen winkels in Duitsland, Oostenrijk, België en Nederland beleverd. Het dc met 37.000 palletplaatsen biedt nu werkgelegenheid aan 150 mensen, maar DHL verwacht door de snelle groei van Primark dat dit aantal in 2016 uitkomt op meer dan 250 medewerkers.
Direct tegenover het Esprit dc legt webwinkelgigant Zalando (zie foto) de laatste hand aan een nieuw dc dat logistiek vastgoedontwikkelaar Goodman heeft gebouwd. Het pand, waarvan de bouw in oktober 2012 is gestart, heeft een omvang van 50.000 vierkante meter. Het dc in Mönchengladbach is de tweede vestiging van Zalando in Duitsland en richt zich vooral op de webconsumenten in Nederland, Frankrijk en België. Ook het Nederlandse Raben heeft een vestiging direct naast het Esprit dc.

Kerngetallen DCE

Het Esprit distributiecentrum is gebouwd op een terrein dat een totale omvang heeft van 76.000 vierkante meter. Het pand zelf neemt 32.400 vierkante meter ruimte in beslag. De totale omvang inclusief tussenverdiepingen is 52.000 vierkante met een vrije hoogte van 16 meter. Per uur worden 1.350 dozen ingeslagen. Per dag verlaten een miljoen kledingstukken verdeeld over 25.000 verzenddozen het magazijn. Dat verhoudt zich tot iets meer dan gemiddeld 405.000 orderregels per dag en 50.000 orderregels per uur. Het aantal transportopdrachten bedraagt 46.000 per uur. Vanuit het DCE in Mönchengladbach worden 22 landen in Europa beleverd. De bouwstart van het distributiecentrum was in januari 2010 en de go-live in augustus vorig jaar.

Reageer op dit artikel