artikel

Boltrics Professionals past WMS aan op crossdock-operatie

Warehousing Premium

Boltrics Professionals past WMS aan op crossdock-operatie

De groei van Speksnijder Transport in Bodegraven zorgde ervoor dat goede softwarematige ondersteuning van de warehouseactiviteiten in 2012 een absolute prioriteit werd. In enkele maanden tijd werd vervolgens een standaard en toch voor Speksnijder Transport op maat gesneden WMS geïmplementeerd van Boltrics. Projectleider Marcus van Arenthals: “Het WMS is aangevuld met een standaard RF-scanning module. Dat verlicht de administratie en het werk van de magazijnmedewerkers, vooral bij de cross-dockactiviteiten. We doen nu meer met hetzelfde personeel.”

De WMS-implementatie heeft ervoor gezorgd dat Speksnijder Transport zich weer de flexibele servicegerichte organisatie kan voelen die het wenst te zijn. Een mindere ervaring met een vorig WMS-pakket van een andere leverancier leidde daarvan de aandacht even af. De wens om alle artikelen en pallets te kunnen scannen, zonder problemen afnemers te kunnen voorzien van DESADV-berichten en SSCC-palletlabels zorgde evenwel tot een snel afscheid van het niet juist werkende pakket. Het contact met Boltrics was snel gelegd. Enkele referentiebezoeken, een demo en een goed gevoel bij Boltrics trok Speksnijder Transport over de streep.

Geautomatiseerde data-uitwisseling

“Dit WMS is standaard en werkt gewoon zoals het moet werken. Dat is een verademing”, aldus Van Arenthals. De standaard, zoals de ICT-manager het omschrijft, is inmiddels aangevuld met RF-scanning en de mogelijkheid tot het eenvoudig uitwisselen van EDI-bestanden. Het kunnen verwerken van DESADV-berichten en SSCC-labels was één van de belangrijkste wensen voorafgaand aan de implementatie. Vanuit de logistieke ketens waarin Speksnijder zich beweegt komt steeds vaker het verzoek om data uit te wisselen via standaard en eenvoudig te lezen bestanden. Nekovri Dynamics heeft het aantal handmatige handelingen op kantoor en op de magazijnvloer van Speksnijder drastisch teruggedrongen.

Van Arenthals heeft voldoende voorbeelden die de verbeterslag prima weergeven. “In de oude situatie stuurde een klant een order per mail, die wij vervolgens handmatig invoerden. Vervolgens gingen we de order picken. Ten slotte werd de order én de THT per mail doorgeven aan de klant, omdat deze daarom vroeg. Een dergelijke, simpele, klantvraag zorgde aan onze kant voor aardig wat handelingen. Nu komt de order geautomatiseerd in het systeem, scannen we de producten en kunnen we de gewenste gegevens ook geautomatiseerd terugkoppelen.”

Scanning verlicht druk op piekmomenten

De scanners hebben ervoor gezorgd dat de orderpickers in het warehouse snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. “Zeker op de piekmomenten is dat een uitkomst. De druk op de crossdock-werkzaamheden kunnen snel oplopen. Als een transport later bij ons arriveert of wanneer het hectischer is dan normaal, zoals tijdens de kerstperiode, dan is het een prettige gedachte dat het systeem je snel toont waar goederen zijn.”

Het Boltrics-WMS is gekoppeld aan een TMS van Ixolution. Die koppeling is de levensader van de logistiek dienstverlener, de stabiele interface ertussen is zodoende van groot belang. Speksnijder Transport zet het WMS in voor alle in- en uitslagactiviteiten. De scanners voorzien het systeem van data over welke auto wel/niet is geladen en hoe lang over het laden, dan wel lossen, is gedaan. Sinds enkele maanden ontvangt de logistiek dienstverlener ook geautomatiseerde vooraanmeldingen van inslagen en orders. “Elke klant heeft op het gebied van mapping en interfaces zijn eigen eisen en voorwaarden. Het is daarom wel zo prettig dat die nu snel zijn op te volgen.”

WMS voorkomt fouten in crossdock-operatie

De naadloze koppeling tussen WMS en TMS heeft niet alleen het administratieve deel van de crossdock-werkzaamheden verbeterd, ook zijn deze activiteiten sinds de implementatie strakker georganiseerd. “Het WMS geeft precies aan hoeveel pallets er al binnen zijn voor een uitgaande rit. Als 28 van de 32 pallets er zijn, dan kunnen we de auto vast aan het dock koppelen. Eerder beschikten we niet over dergelijke info.” De logistiek dienstverlener heeft ook meer tools in handen gekregen om fouten te reduceren. De ICT Manager geeft aan dat het aantal fouten sowieso al beperkt was, maar dat weinig controlerende handelingen geautomatiseerd plaatsvonden. “Het WMS monitort of we producten met de juiste THT uitleveren. De kans is groot dat als we artikelen met een oudere THT uitleveren, de klant deze weigert. Nu zien we dat voor de verzending en kunnen we deze artikelen naar een andere klant sturen.”

De efficiencystappen die de ICT Manager benoemt, zijn ook terug te zien in de rapportages waarvan Speksnijder Transport gebruikmaakt. Er zijn twee vormen van rapportages ontwikkeld. Enerzijds de dagelijkse rapportages met voorraadhoogtes. “Eenvoudige overzichten die dagelijks een actueel inzicht geven in de stand van zaken en prestaties”, aldus Van Arenthals. Hij doelt bijvoorbeeld op rapporten voor de cross-dock operatie, die aangeven welke klantorders binnen zijn en wat er nog te verwachten is. “De exacte stand van zaken is zichtbaar, mede ook dankzij de RF-scanning.” Daarnaast gebruikt Speksnijder Transport de Jet Reports Business Intelligence module van Nekovri Dynamics. “Vergelijk het met een add-in in Excel, waarmee we de database van Microsoft Dynamics kunnen aanspreken en rapporten bouwen. De overzichten die we hiermee creëren zijn vooral bedoeld als management rapportages.”

Examen voor livegang software

De implementatie van het WMS verliep soepel. De ICT Manager had niet verwacht in een korte periode van maart tot en met augustus de software live te zien gaan. “Dat is inclusief een vakantieperiode.” Verbazing was er bij Van Arenthals ook over het examen dat hij en zijn collega WMS-gebruikers dienden af te leggen, voor Boltrics aan de daadwerkelijke livegang wilde beginnen. “Dat had ik nog niet eerder meegemaakt, maar ik begrijp de opzet wel.” Het examen bestond uit verschillende tests, waaronder het kunnen aantonen dat de WMS-gebruikers van Speksnijder Transport in staat waren om een inslag te verzorgen. “Basishandelingen, maar wel zaken die enige training vereisen. Ik denk dat Boltrics met het examen wilde aantonen dat software heel goed kan zijn, maar het succes ervan uiteindelijk sterk afhankelijk is van hoe medewerkers ermee omgaan. Door basishandelingen voor de livegang te testen, voorkom je bovendien dat personeel onterecht gaat klagen over software.”

Van Arenthals is al met al tevreden over het pakket dat is uitgerold. Het is stabiel, het doet wat het moet doen en bovendien zijn de kosten beheersbaar, ook wanneer Speksnijder Transport nieuwe functionaliteit zou willen toevoegen. “Boltrics neemt hierbij geen onnodige stappen maar werkt volgens een scrum methodiek. Aanvullende tools doorlopen niet het traject van functioneel- naar technical-design waarna het pas beschikbaar komt bij een volgende release maar worden via korte scrum sprints opgeleverd. Veel is standaard en is met kleine handelingen live te brengen. We zijn nog geen gekke zaken tegengekomen, dat is positief.”

Boltrics staat ook op de vakbeurs ICT&Logistiek 2013; hal 3 stand B057.

Reageer op dit artikel