artikel

Skechers optimaliseert e-fulfilment met WMS-oplossing

Warehousing Premium

Skechers optimaliseert e-fulfilment met WMS-oplossing

Skechers is één van de grootste schoenenleveranciers ter wereld. Het bedrijf is zeer succesvol in de Verenigde Staten en sinds 2002 ook actief in Europa. Het bedrijf heeft verschillende verkoopkanalen. De schoenen worden direct via hun webshop en indirect via verschillende winkelketens op de markt gebracht. Het Europese distributiecentrum (EDC) is gevestigd in Luik en heeft een omvang van zo’n 45.000 vierkante meter.

Sophie Houtmeyers, managing director van het Europese Distributie Centrum van Skechers is van mening dat e-fulfilment zeer belangrijk is voor het succes van een webshop. Bezoekers baseren hun aankoopbeslissing namelijk niet alleen op prijs, maar houden hierbij ook nadrukkelijk rekening met aspecten als verzendkosten, levertijden en de mogelijkheid om producten te retourneren. E-fulfilment, oftewel het efficiënt afhandelen van online orders, moet daarom volledig op orde zijn. De klantbeleving in de webshop en de wijze waarop producten worden gepresenteerd, zijn uiteraard belangrijk, maar zonder een goede logistieke afhandeling van de orders kan een webshop niet succesvol zijn. Dit is dan ook de reden waarom Skechers de logistieke processen binnen het EDC zoveel mogelijk heeft geautomatiseerd.

“Skechers is een internationaal bedrijf en wij beschikken over een aantal distributiecentra (DC). Twee van deze DC’s hebben wij in eigen beheer, namelijk het distributiecentrum in Amerika en het Europese DC”, licht Sophie Houtmeyers toe. “Aangezien het DC in de VS ongeveer tien keer zo groot is als die in Europa, is het logisch om de systemen die we in de VS gebruiken als uitgangspunt te nemen. In Amerika werkt Skechers al ruim twintig jaar met de oplossingen van Manhattan Associates. Toen wij het Europese distributiecentrum in Luik gingen opzetten, hebben we besloten om ook hier het WMS van Manhattan in te zetten. Voor ons werkt dat perfect.”

Optimalisatie e-fulfilment

Skechers zet het WMS binnen alle fasen van het logistieke proces in: orderverwerking, replenishment en shipping.

“Als footwearbedrijf hebben wij specifieke behoeften qua orderlinks en het beheren van het aantal SKU’s (Stock Keeping Units)”, aldus Houtmeyers. “Wij hebben echt een systeem nodig dat flexibel genoeg is om met het steeds veranderende assortiment om te gaan en er zijn maar weinig Warehouse Management Systemen die flexibel genoeg zijn. Het WMS van Manhattan Associates kan dat wel. We hebben veel voorraad in huis en het systeem is in staat om deze grote voorraad op een intelligente manier kwijt te kunnen.”

Een belangrijk voordeel van het WMS is volgens Houtmeyers de mogelijkheden die voor planning en waving worden geboden. Dit proces zorgt voor een gedoseerde toestroom van orders zodat logistieke processen hierop kunnen worden afgestemd en de orders zo efficiënt mogelijk kunnen worden afgehandeld. Zodra een bezoeker een bestelling plaatst, vindt er direct een kredietcontrole plaats via de server in de VS. Wanneer het saldo van de klant ontoereikend blijkt te zijn, wordt de order niet verwerkt. Orders die wel in behandeling worden genomen, worden gebundeld en als batch naar het EDC verzonden.

Besparen op personeelsbezetting

“Wij kunnen heel wat besparen op personeelsbezetting door orders slim te plannen. Het wavinggedeelte van het WMS is bovendien zo intelligent dat we veel tijd kunnen besparen. Bijvoorbeeld door verschillende producten in bepaalde gangen van ons DC samen te houden. Dit bespaart ons dagelijks veel tijd en geld”, beschrijft Houtmeyers.

De gebundelde bestellingen worden vervolgens individueel fysiek gecontroleerd en aan de hand van verschillende kwaliteitseisen beoordeeld. Per bestelling worden de pick-ticket, het UPS-verzendlabel en het UPS-retourlabel geprint. Ook wordt een document aan de bestelling toegevoegd waarin staat beschreven hoe de klant het product kan retourneren. De laatste stap in het proces is uiteraard de daadwerkelijke verzending van het product.

Het afhandelen van retourzendingen is voor iedere webshop een uitdaging. Van alle online aankopen wordt gemiddeld zo’n 14% uiteindelijk teruggestuurd. Dit is een aanzienlijke kostenpost zeker wanneer producten niet correct worden geretourneerd. Om dit te voorkomen doet Skechers er alles aan om dit proces voor de klant zo eenvoudig mogelijk te maken.

Doordat het WMS voldoende informatie bevat, kan Skechers vrij snel returns aan de benodigde autorisaties linken en hierdoor kan de klant zijn geld snel terug ontvangen.

Shop en warehouse altijd in verbinding

Het ERP-systeem is gekoppeld aan het WMS, zodat bestellingen die binnen de webshop worden gedaan direct in het WMS terecht komen. Bestellingen worden hierbij alleen geaccepteerd wanneer er voldoende voorraad beschikbaar is. Door de koppeling tussen het logistieke proces in het EDC en de webshop is het tevens mogelijk om klanten up-to-date informatie over hun bestelling te bieden.

Skechers heeft volledig grip op het e-fulfilment proces doordat zij voorraden eenvoudig kunnen beheren en orders op basis van scans gedurende het gehele proces kunnen volgen. Doordat zij een volledig inzicht in het proces van bestelling tot verzending heeft, is het bedrijf in staat om orders zeer kostenefficiënt te verwerken waarbij de kwaliteit van de service en geleverde producten volledig is gewaarborgd.

Toekomst

Skechers heeft een IT-dienst die op het gebied van WMS is gespecialiseerd. Distributie verandert constant en met eigen experts in huis is Skechers in staat een groot deel van de benodigde aanpassingen zelf uit te voeren. Wanneer de IT-dienst iets niet zelf kan aanpassen, wordt  door de specialisten van Manhattan Associates ondersteuning geboden. “We hebben nog drie andere distributiecentra en hebben besloten om ook in ons distributiecentrum in Chili het WMS te implementeren. In oktober gaan we hiermee aan de slag. Net als in Europa merken we in deze markt dat wanneer we sterk groeien het WMS het enige systeem is dat flexibel genoeg is om te voldoen aan de criteria voor flexibiliteit, volumes en gegevensverwerking”, aldus Houtmeyers.

Reageer op dit artikel