artikel

Fashionwheels: van wholesale naar multi-channel

Warehousing Premium

Fashionwheels: van wholesale naar multi-channel

Vorig jaar implementeerde Fashionwheels, logistiek dienstverlener op het gebied van kleding en aanverwante producten, Ceyenne WMS van automatiseringsbedrijf Diract IT. Deelnemers aan Logistiek Live op 10 oktober kunnen dit bedrijf bezoeken. Business delevelopment director Jan van Vlokhoven van Fashionwheels en directeur André van Rijn van Diract IT verzorgen dan een presentatie en lichten de logistieke processen en het WMS toe.

Fashionwheels is gevestigd op drie verschillende locaties in Helmond. Van daaruit verzorgt het bedrijf de distributie en warehousing van fashion- en lifestyleproducten voor een groot aantal Nederlandse en enkele Amerikaanse merken. Voor een aantal klanten is dat de volledige logistiek af fabriek; voor anderen alleen de fijnmazige distributie naar winkelfilialen in de Benelux. Fashionwheels heeft 200 vaste medewerkers in dienst, aangevuld met zo’n 100 tijdelijke medewerkers tijdens de piekperiodes in januari, februari en juli, augustus, september. Daarnaast zijn er dagelijks ook 50 chauffeurs in opdracht van het bedrijf onderweg. De opslaglocaties in Helmond hebben een totale oppervlakte van 80.000 m2.

Standaardsoftware was minder geschikt

Het orderpicken bij Fashionwheels wordt uitgevoerd met behulp van draadloze barcodescanning. De orderpickers dragen een polsterminal waarop informatie over de te verzamelen producten wordt weergegeven. Scannen van productlabels wordt uitgevoerd met een vingerscanner. Voordeel van deze werkwijze is dat de magazijnmedewerkers de handen vrij hebben voor het verzamelen van producten. De terminals en scanners worden aangestuurd door Ceyenne WMS van Diract IT. Business development director Jan van Vlokhoven vertelt dat Fashionwheels dit pakket sinds vorig jaar gebruikt: “Binnen de fashionwereld wordt een steeds groter gedeelte van de collectie via internet verkocht. Ons oude WMS kon daar niet goed mee overweg. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere oplossing die in september 2012 live ging. Het WMS sluit ook naadloos aan op ons DMS systeem voor bonded administratie en alle mogelijke douane activiteiten onder onze E-licentie.

Pakket is op maat ingericht

Reden om voor Ceyenne WMS te kiezen was dat het op de vloer is ontwikkeld en precies de door Fashionwheels gewenste functionaliteiten bevat. Van Vlokhoven: “Dus niet allerlei extra modules waar we toch niets mee doen. Daarnaast kon dit pakket op maat voor onze activiteiten worden ingericht. Dat was voor ons erg belangrijk. Wij werken in onze warehouses voor ongeveer 100 verschillende warehouse klanten, ieder met eigen methodieken en procedures. Daarvoor zijn standaardpakketten minder geschikt. Maar binnen Ceyenne WMS is het mogelijk voor iedere klant een specifieke omgeving te creëren, met een geïntegreerde uitgebreide BI-analyse tool. Dat sloot dus perfect aan bij onze situatie.”

Van wholesale naar multi-channel

Een andere pre van het pakket  is volgens Van Vlokhoven het kunnen omgaan met meerdere kanalen (multichannel). Dat doet het pakket met het apart geleverde PIM (Product Informatie Managementsysteem), Ceyenne Concentrator, een e-commerce platform dat informatie kan verzenden en ontvangen van verschillende systemen, zoals ERP-systemen, kassasystemen en webshops van klanten. Van Vlokhoven: “Tegenwoordig worden de producten van fashionfabrikanten via allerlei verschillende kanalen verkocht. Dat kunnen bijvoorbeeld eigen merkwinkels zijn, winkelfilialen die verschillende soorten merken verkopen en webshops. Leverden we vroeger meestal in één keer een grote hoeveelheid product uit (wholesale), nu kunnen we dat veel gerichter doen, dus per kanaal afhankelijk van de vraag per verkocht product. De Concentrator synchroniseert de verkoopgegevens van alle verschillende kanalen. Met deze informatie kunnen wij de voorraden beter beheren en producten op het juiste moment vanuit één centrale voorraad aanleveren.”

Tijdens  het bedrijfsbezoek ter gelegenheid van Logistiek Live krijgen de bezoekers eerst een presentatie over Fashionwheels en uitleg over de sterk veranderende markt waarin het bedrijf opereert. Vervolgens wordt ingegaan op de rol die Ceyenne WMS in de supply chain van Fashionwheels speelt en hoe het pakket inspeelt op de diverse marktontwikkelingen. Daarna volgt een rondleiding. De presentaties worden verzorgd door Jan van Vlokhoven van Fashionwheels en directeur André van Rijn van Diract IT.

Reis nu mee naar Fashionwheels met Logistiek Live 2013!

Logistiek Live bestaat uit bedrijfsbezoeken aan innovatieve, logistieke organisaties. Maar liefst acht busroutes staan dit jaar gepland op donderdag 10 oktober, waaronder een bezoek aan bovenstaand bedrijf. Vooraf spreekt Logistiek Manager van het Jaar Derrien Jansen de deelnemers toe. Lees hier meer over de acht bedrijven en aanmelding van dit unieke evenement. Abonnees op Logistiek Magazine krijgen een fikse korting.

Bekijk hier een video van de succesvolle vorige editie van Logistiek Live in 2012.

Reageer op dit artikel