artikel

Edna past Witron-OPM in het diepvriesmagazijn toe

Warehousing

Het feit dat geautomatiseerde opslag en orderverzameling voor diepvriesproducten de rendabiliteit, flexibiliteit, kwaliteit en efficiëntie aanzienlijk verbetert, bewijst Edna in zijn vestiging in Sandersdorf-Brehna. De producent van bakkerijproducten selecteerde Order Picking Machinery (OPM) van Witron voor het nieuwe centrale magazijn, met als doel de hoge servicegraad voor de klant verder te optimaliseren.

Edna past Witron-OPM in het diepvriesmagazijn toe

– tekst van de leverancier –

Het nieuwe 7.000 vierkante meter grote distributiecentrum in Sandersdorf-Brehna in Saksen-Anhalt, van waaruit Edna zijn klanten in heel Europa binnen 24 uur na bestelling van diepvriesbakkerijproducten voorziet, werd in oktober 2012 na een bouwduur van anderhalf jaar samen met Witron in gebruik genomen. “Vanaf de eerste dag na het opstarten hadden wij toegang tot ons gehele assortiment en het logistieke centrum werkte met een hoge beschikbaarheid – 24 uur per dag / 6 dagen per week”, zegt Norbert Meitinger, eigenaar en directeur van Edna. “Dat was voor ons heel belangrijk. Wij moesten op elk moment kunnen leveren. Iets anders zouden onze klanten niet geaccepteerd hebben”. Want de klanttevredenheid staat centraal bij de activiteiten. “Ons sterke punt is dat wij de individuele wensen van elke klant snel en ongecompliceerd in de praktijk omzetten en met OPM kunnen we onmiddellijk flexibel reageren. Of eenvoudig gezegd: De klant bestelt en de OPM-installatie zet de wens van de klant exact in de praktijk om. Ongeacht of het hier om een grote of een kleine bestelling gaat.

Een hoge individualiteit in de bevoorrading van de klant is daarbij van essentieel belang, want bakkerijproducten zijn producten die dagelijks besteld en in de regel in de daaropvolgende dag moeten worden geleverd. Vanuit het “Centrale magazijn voor productie- en handelsgoederen met kleine orderverzameling” levert Edna rechtstreeks diepvriesbakkerijproducten aan grote klanten en groothandelaren en via tussenstations  of distributie centra ook aan alle kleinere klanten – zowel nationaal als ook internationaal. Wie zijn artikelen voor 19 uur bestelt, krijgt ze in de regel dan ook al de volgende dag.

Automatisering verhoogt flexibiliteit

Witrons derde generatie van de OPM-technologie heeft zich reeds bewezen in het droge kruidenierswaren assortiment, maar zeker ook in het vers- en diepvries segment voor talrijke klanten in Europa en Noord-Amerika. Met in totaal drie COM-machines verzamelt Edna op dit moment 13.000 cases per dag bij min 24 graden Celsius. Het systeem kan uitgebreid worden naar vier COM’s waarbij  32.000 cases met een looptijd van 16 uur per dag mogelijk zijn. Vóór het orderverzamelingsgebied bevindt zich een automatisch traymagazijn met zes gangen en 35.200 locaties (uitbreidbaar naar 47.000) en een gemechaniseerd hoogbouwmagazijn (HBM) voor pallets  met vier gangen en 9.600 locaties (uitbreidbaar naar 14.500). Bovendien verlaten dagelijks nog eens 800 volle pallets met één artikel (uiteindelijke uitbreiding 2.000) het complex, die direct uit de productie komend, vóór verzending tussentijds in het HBM worden opgeslagen. Bij de bouw van het complex is rekening gehouden met een verdere groei. Modulaire uitbreidingsmogelijkheden in alle opslag gebieden zijn al in het logistieke ontwerp van Witron opgenomen. Bovendien wordt ook het verpakken van bakkerijproducten, dat tot nu toe puur handmatig werd gedaan, gemechaniseerd. Het project werd door Witron als hoofdaannemer gerealiseerd vanaf het ontwerp, de realisatie, IT en besturing en ingebruikname. De Witron dochtermaatschappij FAS heeft de mechanische componenten ontwikkeld en geproduceerd. Wibond, nog een onderneming van de Witron-groep, leverde de voor diepvries geschikte informatieterminals voor de verschillende logistieke gebieden.

“Met het OPM-systeem werken wij met een oplossing voor de orderverzameling die ook over 20 jaar aan de continu veranderende eisen van onze klanten en medewerkers voldoen”, weet Edna-chef Meitinger zeker. “Tijdens mijn zoektocht naar het juiste state-of-the-art systeem heeft Witron mij met zijn concept en zijn competentie in het diepvriessegment meteen overtuigd. Al na ons eerste bezoek in Parkstein voelden wij ons begrepen. Zowel technisch gezien maar ook wat de filosofie van de firma betreft.” Witron en ook Edna zijn allebei door de eigenaar geleide familiebedrijven.

Het volautomatische OPM systeem draagt ertoe bij dat de belasting van de medewerkers in het logistieke centrum ondanks een permanent stijgende verscheidenheid van producten niet verder toeneemt. De medewerkers profiteren duidelijk van de ergonomische voordelen tijdens hun dagelijkse werkzaamheden.

“De omgevingstemperaturen in het diepvriessegment vormen een uitdaging voor mens en technologie. En toch verzamelt een COM-machine wel 500 handelseenheden per uur, volautomatisch – die snelheid en kwaliteit is puur handmatig voor een orderverzamelaar niet haalbaar.”, zegt Meitinger.

Het feit, dat bij Edna de orderverzameling in golven over verschillende dag- en nachturen verdeeld is, was nog een reden voor het gebruik van OPM. “Bij diepvriestemperaturen is het niet mogelijk om permanent personeel beschikbaar te houden en aangepast aan de noodzakelijke orderverzamelingscyclus in te zetten.” aldus Norbert Meitinger “Door de Case Order Machines (COM’s) van Witron hebben wij hier de nodige flexibiliteit en kunnen doelgericht ageren.”

Toch speelt de “factor mens” voor het soepele verloop van alle processen een belangrijke rol, want “onze eigen medewerkers zijn voor de besturing en het onderhoud van de installatie verantwoordelijk.”, aldus Meitinger.

Order Picking Machinery ondersteunt alle ordervarianten

Witron ontwikkelde het OPM systeem voor het genereren van klant specifieke orderpallets. Het is volledig geautomatiseerd vanaf ontvangst tot aan dispatch. Het hart van het systeem is het automatisch stapelen van een order pallet met cases  van verschillende afmetingen en gewichten, dit wordt bereikt door de inzet van een hoog dynamisch stapel apparaat, de zogeheten Case Order Machine (COM).

Na registratie in de goederenontvangst worden de pallets in een automatisch hoogbouwmagazijn opgeslagen en naar een automatische lagen-depalletiseer machine getransporteerd. De meeste van de bij Edna opgeslagen producten (650 verschillende producten) zoals broodjes in alle soorten en maten, zoute krakelingen, baguettes of zoet gebak, komen uit de eigen productie ter plaatse. Bovendien levert Edna nog andere uiteenlopende artikelen. Minstens 100 leveranciers wereldwijd brengen hun producten naar Brehna.

Na het depalletiseren van de lagen worden de cases van elkaar gescheiden, automatisch op trays geladen en in een automatisch traymagazijn opgeslagen. Rekening houdend met productroep, pallet stabiliteit en vulgraad wordt er met behulp van software voor elke orderpallet een aparte stapel matrix opgesteld.

Een bijzonderheid bij Edna is dat de klant met behulp van een zogenaamde palletometer bij het activeren van de online bestelling als het ware zelf kan beslissen, hoe de pallet bij Edna moet worden “opgebouwd” – individueel afgestemd op zijn eigen eisen.

Deze service vraagt een zeer grote systeemflexibiliteit van de oplossing van Witron, aangezien afhankelijk van de gegevens van de klant in de OPM in wel vier verschillende patronen (standaard-, regenboog-, sandwich- of individueel gemengde multi-klantpallets) moeten worden samengesteld – en dat vanzelfsprekend zonder performanceverlies van de COM. Zelfs de pallethoogte richt zich naar de wensen van de desbetreffende klant.

“Juist bij de gemengde multi-klantpallets wordt elke afzonderlijke case speciaal gelabeld en vervolgens door de COM zodanig op de pallet geplaatst dat het etiket altijd aan de buitenzijde zichtbaar is. Dit wordt ondersteund door een printer die betrouwbaar functioneert in een diepvries omgeving, en daarnaast door innovatieve softwaretools van Witron en speciaal door FAS ontwikkelde draaiplateaus op de aanvoertrajecten.”, zegt projectleider bij Witron, Slavisa Jovanovic. “De klant of de afleverende chauffeur moet de artikelen kunnen controleren, zonder de afzonderlijke dozen van de pallets te hoeven nemen.” Door het gebruik van oranje labels op de dozen kan de chauffeur zelfs ’s nachts alle gewenste klantinformatie snel herkennen.

Nog een speciale service van Edna is het bevoorraden van grote klanten met zogenaamde sandwichpallets. Hierbij worden door de klant verschillende artikelen per palletlaag besteld. De afzonderlijke productlagen worden tijdens het stapelen door europallets gescheiden. Klanten hebben zodoende het voordeel dat ze de artikelen daardoor gelijk gesorteerd in hun eigen logistieke centrum kunnen opslaan. Ook de orderverzameling van deze bestelvorm wordt met behulp van de COM gerealiseerd. Consolidatie van deze orders gebeurt ook gemechaniseerd in aansluiting op de volautomatische orderverzameling.

Gemechaniseerd verpakken van bakkerijproducten

Naast de implementatie van de OPM heeft Witron voor de producent van bakkerijproducten ook het verpakkingsproces gemechaniseerd. “Deze bewerkingsstap vond in het verleden puur handmatig plaats.”, zegt Jovanovic. Daarbij worden maximaal zes gaascontainers met elk één artikel uit het diepvries-hoogbouwmagazijn via conveyors naar ergonomische werkplekken getransporteerd. Een dozenoprichter stelt de picker verzenddozen in de juiste grootte ter beschikking op basis van product afmetingen. Vervolgens worden de dozen van een etiket voorzien, dichtgeplakt, gecontroleerd op vreemde voorwerpen en middels conveyors naar het automatische traymagazijn geleid en kort voor dispatch via het OPM-systeem verzameld. “Aangezien wij door het afwerken in principe een nieuw product maken, moet onze WMS-software aan alle wettelijke eigenschappen met betrekking tot levensmiddelen zoals traceerbaarheid en lotnummer tracering voldoen.”, aldus Jovanovic.

Edna is op grond van de veel efficiëntere processen in staat, producten in aanzienlijk kleinere hoeveelheden aan zijn klanten te verkopen. Deze aanpassing aan veranderd bestelgedrag – steeds vaker in kleinere hoeveelheden te bestellen, ook gestimuleerd door de Edna-webshop – wordt in toenemende mate een belangrijke concurrentiefactor.

Voorraden 50 procent gereduceerd– foutenpercentage bijna nul

Edna heeft in het kader van dit project significant geinvesteerd in automatisering, gebouwen- en koeltechniek geïnvesteerd. En nu al, slechts enkele maanden na de start, mogen de resultaten worden gezien: Door het centraliseren van de logistiek voor productie- en handelsgoederen in de vestiging in Brehna kon Edna externe magazijnvestigingen gedeeltelijk sluiten en zodoende het aantal palletplaatsen – respectievelijk de magazijnvoorraden – in totaal met ongeveer 50 procent reduceren. Met een zeer hoge kwaliteit in de orderpicking bedraagt het foutpercentage slechts enkele promilles – bijna nul procent. Ter verhoging van de transparantie wordt bovendien elke pallet op de expeditievloer nog eens gefotografeerd. Door het nieuwe serviceaanbod konden extra klanten worden binnengehaald. Ook de medewerkers van Edna hebben het OPM-systeem snel geaccepteerd. Een groot voordeel was dat Edna-medewerkers bij een Spaanse klant van Witron, Mercadona, twee weken lang ervaring in de praktijk konden opdoen.

Voor de toekomstige logistieke uitdagingen in zijn bedrijf ziet Norbert Meitinger zich met het OPM-systeem in ieder geval goed voorbereid. Functioneel gezien is de geautomatiseerde oplossing nu al op snelle, flexibele aanpassingen en een verdere groei ingesteld.”, aldus Meitinger. “Wij zijn er zeker van dat wij onze innovatieve ideeën en toekomstige eisen van de markt met OPM probleemloos aan kunnen.” Daarnaast zijn we tevreden met de service en de aftersales. “Als familiebedrijf is Witron uiterst klantgericht. Als wij om service vragen, worden wij rond om de klok snel en ongecompliceerd geholpen.” zegt Meitinger. “Dat sterkt ons nog eens in de overtuiging dat we voor de realisatie van ons nieuwe distributiecentrum precies de juiste partner hebben gevonden.”

Reageer op dit artikel