artikel

George van den Bout: ‘Breng in kaart hoe ze worden ingezet

Warehousing

Bolletje, producent van beschuit en andere bakkerijproducten, nam de afgelopen maanden 40 nieuwe magazijntrucks in gebruik, allemaal van het merk Still. Hoofd magazijn en distributie George van den Bout vertelt dat van tevoren nauwkeurig het optimale aantal benodigde machines voor de bedrijfsprocessen van Bolletje is bepaald.

George van den Bout: ‘Breng in kaart hoe ze worden ingezet


Uit: Logistiek Magazine juni 2013

 

Wat was het plan?

Bakkerijbedrijf Bolletje telt ongeveer 300 werknemers, verdeeld over de hoofdvestiging in Almelo en locaties in Heerde en Amsterdam. Anderhalf jaar geleden startte Bolletje een traject ter vervanging van het interne transportmaterieel. Reden daarvoor was dat veel machines aan vervanging toe waren en er door Bolletje gebruik werd gemaakt van een zevental verschillende merken. In totaal ging het om een order voor 2 reachtrucks, 2 heftrucks voor explosievrije ruimten, 11 elektrische pallettrucks, 4 orderpicktrucks, 16 handpallettrucks, 2 stapelaars en 3 elektrische heftrucks. Voor alle machines werd gekozen voor het merk Still. Ze werden in april en mei geleverd door Still Intern Transport uit Hendrik-Ido-Ambacht.

 

Waarom deze keuze?

Bolletje startte de selectieprocedure met een tender voor de nieuwe machines. Hieruit werden vier merken geselecteerd. Kwalitatief bleken de machines allemaal van gelijke, hoge kwaliteit. Daarom gaven de prijs en de voorwaarden in het leasecontract de doorslag om voor een bepaald merk te kiezen. Still bleek qua prijs/voorwaarden het meeste te bieden. Daarom werd voor Still gekozen. Voor de nieuwe machines werd een leasecontract afgesloten voor een periode tussen de vier en zes jaar, afhankelijk van de soort machine.

 

Nog bijzonderheden?

Alle machines zijn uitgerust met Still Fleet Data Services. Dit houdt per machine voertuig- en chauffeursgegevens bij. Bolletje wil met behulp van deze gegevens het aantal schades beperken en de veiligheid vergroten. Daarnaast geven de machines geen geluidssignaal af bij achteruitrijden, maar gaat er een blauw alarmlicht branden.
Op tijd geleverd?
Bolletje startte begin 2011 met het aanschaftraject. De nieuwe machines worden sinds april van dit jaar geleverd, precies volgens afspraak.

 

Tip van…George van den Bout

“We hebben onze oude machines niet zomaar één-op-één vervangen, maar van tevoren nauwkeurig in kaart gebracht hoe vaak een machine nodig is en waar deze wordt ingezet. Door deze gegevens te analyseren en bepaalde werkprocessen aan te passen, konden we het benodigde aantal machines met dertien stuks reduceren ten opzichte van de oude situatie. We willen namelijk voorkomen dat machines slechts sporadisch gebruikt worden. Ik raad bedrijven daarom aan van tevoren precies te bepalen wat voor materieel nodig is, waar en wanneer. Een andere tip is ruim van tevoren beginnen met het aanschafproces. Dan kun je onafhankelijk opereren en heb je een sterke onderhandelingspositie.”

Wie: George van den Bout

Waar: Bolletje
Wat: 2 reachtrucks, type FM-X14 N, 2 heftrucks voor explosievrije ruimten RX 20-20, RX 20-16 P, 15 elektrische pallettrucks EXU-S 22, 4 orderpicktrucks COP 20, 9 handpallettrucks EXU-16, 3 stapelaars EXV 12 en EGP 14 en EXU-H, 5 elektrische heftrucks RX 20-16 3x en RX 20-16 P 2x

Reageer op dit artikel