artikel

Cees van Pelt: ‘Begin op tijd voor sterke onderhandeling

Warehousing Premium

Cees van Pelt: ‘Begin op tijd voor sterke onderhandeling

Rotterdam Shortsea Terminals (RST) nam kortgeleden vier reachstackers van het merk Hyster in gebruik. Met deze vier machines kunnen containers tot een gewicht van 45 ton verplaatst worden. Ze werden aangeschaft ter vervanging van vier andere containerhandlers, waarvan het gebruikscontract afliep. Hoofd Technische Dienst Cees van Pelt van RST vertelt dat met name de performance een belangrijke rol speelde bij de aanschaf van de machines.

Uit: Logistiek magazine mei 2013

 

Wat was het plan?

RST is een containeroverslagbedrijf in de haven van Rotterdam met ongeveer 300 werknemers. RST gebruikt onder andere reachstackers voor het wegzetten en ophalen van containers op het terminalterrein. Van vier van deze reachstackers van het merk Hyster liep het vijfjarige gebruikscontract af. Daarom ging het bedrijf midden vorig jaar op zoek naar vier nieuwe machines.

Waarom deze keuze?

Het selectieproces vond in nauw overleg plaats met de operators. Er werd met name gekeken naar de performance een de arbeidsvriendelijkheid. Harde eis was dat de nieuwe reachstackers gelijktijdig moesten kunnen rijden, heffen en uitschuiven. Sommige reachstackers kunnen dat namelijk niet zonder dat dit ten koste gaat van de performance. Door de werkwijze die RST hanteert, vielen dit soort machines direct af. Na uitvoerige oriëntatie werd een lijst opgesteld van drie geschikte merken. Deze machines werden door drie operators getest. Uiteindelijk werd gekozen voor de Hysters, vanwege de overall performance, de prettige bediening, de comfortabele zitpositie van de chauffeur en de goede ervaring die RST eerder had gehad met dit merk en leverancier Barloworld. Er werd gekozen voor vier reachstackers van het type RS 45-31. Deze kunnen op de eerste rij 45 ton verplaatsen en op de tweede rij 31. De machines zijn uitgerust met een brandstofbesparende dieselmotor die voldoet aan de Euro 5-norm. Voor het gebruik is een vierjarig contract afgesloten. De kosten zijn gerelateerd aan het aantal uren dat de machines worden gebruikt.

Nog bijzonderheden?

De machines werden aangepast op het gebied van verlichting en communicatie. Ook werd aan de voorkant een ‘stekkerbak’ gemonteerd. Daarnaast werd er een aparte kachel in de combinatie geplaatst, zodat operators ’s winters niet per se de motor hoeven te laten draaien om het warm te houden.

Op tijd geleverd?

RST startte in augustus 2012 met het aanschaftraject. De nieuwe machines worden sinds 1 mei gebruikt. Ze werden op tijd, volgens afspraak, geleverd.

Tip van…Cees van Pelt

“Het is verstandig om je bij de aanschaf van nieuwe machines ruim van tevoren te oriënteren, zeker driekwart jaar. Hierdoor kun je met meerdere leveranciers besprekingen voeren en is je onderhandelingspositie veel sterker dan wanneer er snel nieuwe machines moeten worden aangeschaft omdat het oude contract bijna is afgelopen. Daarnaast is het belangrijk de operators bij de selectie te betrekken. Zij zijn toch degenen die met de machines moeten werken.”

 

Wie: Cees van Pelt

Waar: Rotterdam Shortsea Terminals

Wat: 4 Hyster Reachstackers, type RS 45-31 CH

Wanneer: mei 2013

Reageer op dit artikel