artikel

René Hilberink: ‘Let op dat masten zicht niet belemmeren

Warehousing Premium

René Hilberink: ‘Let op dat masten zicht niet belemmeren

Metaalbedrijf Priema uit Hardenberg nam vorig jaar vier nieuwe heftrucks van het merk Toyota in gebruik. Het waren twee elektrische 1,5-tonners en twee elektrische 3-tonners die werden aangeschaft ter vervanging van vier andere heftrucks waarvan het leasecontract afliep. René Hilberink, hoofd Technische Dienst, vertelt dat de manoeuvreerbaarheid een belangrijk criterium was bij het aanschafproces.

Uit: Logistiek Magazine april

Wat was het plan?

Priema is een toeleveringsbedrijf van metalen onderdelen, bestemd voor autofabrikanten en producenten van gereedschappen. Een van de Nederlandse vestigingen van het bedrijf bevindt zich in Hardenberg, waar ongeveer 30 mensen werkzaam zijn. Bij Priema liep het leasecontract af van vier Toyota heftrucks. Daar moesten nieuwe elektrische machines voor komen. Eén ervan wordt vooral ingezet in het magazijn voor het laden en lossen van vrachtwagens, twee andere langs de productielijn voor het aan- en afvoeren van materialen en de vierde heftruck is operationeel in de lakkerij.

Waarom deze keuze?
Bij de keuze werden de voor- en nadelen van drie verschillende merken tegen elkaar afgewogen. Een daarvan was Toyota, omdat de ervaringen daarmee altijd goed waren geweest. Omdat de trucks in kleine ruimtes in de fabriekshal en tussen stellingen worden ingezet, was de wendbaarheid een belangrijk aanschafcriterium. Vanwege het grote contragewicht en de ruime draaicirkel viel een van de geselecteerde merken al vrij snel af. Vervolgens werd met het andere merk en met de Toyota’s een week proef gedraaid door heftruckchauffeurs van Priema. Uiteindelijk werd gekozen voor Toyota vanwege de wendbaarheid, de prettige bediening en het goede zicht op de vorken. Er werden vier machines aangeschaft: een 1,5-tonner en een 3-tonner voor de productielijn, een 1,5-tonner voor de lakkerij en nog een 3-tonner voor het magazijn. De heftrucks worden voor een periode van zes jaar geleased van Toyota Material Handling.

Nog bijzonderheden?
In de productiehal moeten de beide 1,5-tonners veelvuldig achteruitrijden. Daarom zijn deze twee machines uitgerust met een draaistoel en is aan de achterzijde een extra handgreep voor de chauffeur aangebracht. Daarnaast zijn de trucks uitgerust met een geveerd vorkenbord ter voorkoming van stuiteren van de vorken en hebben ze een extra sterke batterij.

Op tijd geleverd?
Het aanschafproces startte in maart 2012. In september 2012, bij het aflopen van het leasecontract van de oude machines, werden de nieuwe exemplaren volgens afspraak geleverd, inclusief vorken en andere accessoires.

Tip van…René Hilberink
“Bij heftrucks is het zicht belangrijk. De chauffeur moet goed tussen de masten door kunnen kijken. Bedrijven zien dit aanschafcriterium soms over het hoofd en dat is jammer, met name als er veel gemanoeuvreerd moet worden. Een tweede tip is altijd eerst een machine een week op proef nemen. Leveranciers doen daar meestal niet moeilijk over.”

 

‘De Aflevering’ is een vaste rubriek in Logistiek Magazine.

Wie: René Hilberink
Waar: Priema, Hardenberg
Wat: 2 Toyota heftrucks, type 7FBEST15, 2 Toyota heftrucks, type 7FBMF30
Wanneer: september 2012

Reageer op dit artikel