artikel

China pakt steeds groter deel wereldwijde heftruckmarkt

Warehousing Premium

China pakt steeds groter deel wereldwijde heftruckmarkt

Dit voorjaar kan de heftruckwereld een onvervalste primeur tegemoet zien. Een jury van Europese ­vakjournalisten wijst voor het eerst de beste ­heftruckmodellen van het jaar aan. De industrie kruipt uit zijn schulp en wint aan professionaliteit met de auto-­industrie als het grote voorbeeld. De nieuwe prijs vormt daarbij een extra duwtje in de rug.


Uit: Logistiek Magazine maart



 

Een beetje meer rugwind kan geen kwaad. Bestuursvoorzitter dr. Helmut Limberg van Jungheinrich praat jaarlijks de (voornamelijk Duitse) vakpers bij, afgelopen maand in Dresden. Hij straalt graag optimisme uit. Dit jaar
rekent hij alvast op een klein plusje in het totale marktvolume in Europa.
In 2012 zakte het aantal nieuwe trucks terug van 330.000 stuks naar 311.000 eenheden (cijfers voor heel Europa inclusief Turkije en Rusland). Voor 2013 zijn de verwachtingen iets positiever. “De problemen in Europa zijn niet opgelost, maar we kunnen met elkaar het negatieve sentiment overwinnen. Ik zie meer kansen dan bedreigingen.”
Mocht dat toch tegenvallen, dan hoopt Limberg op een aantrekkende groei in Azië. De Chinese markt – hoewel ook licht teruggevallen vorig jaar – is nu al ruim hoger dan in de topjaren 2007 en 2008. Europa kijkt lijdzaam toe en gaat het topniveau van vijf jaar geleden niet meer halen, zo is de verwachting.

Booming China

In een recent verschenen toekomstprojectie van McKinsey, verwacht het onderzoeksbureau dat de wereldmarkt in 2017 goed is voor 1,2 miljoen eenheden. In 2011 was dat 975.000 stuks. Europa groeit in die periode naar 316.000 (excl. Oost-Europa). China zal in z’n eentje in 2017 maar liefst 313.000 units opnemen. Dat is nu 238.000. De Chinese markt is booming en gaat de Europese markt op termijn voorbij streven.
Geen wonder dat fabrikanten zich graag nestelen in de opkomende markten en hun belangstelling voor Europa langzaam afneemt, hoewel dat wel een risico met zich meebrengt. De Europese markt zet nog altijd de toon qua veiligheid en inzetbaarheid van trucks. De modellen hier zijn anders dan elders in de wereld. De ondersteuning van de fabrikant en de importeur eveneens. Dat maakt Europa ook op lange termijn tot een zeer gewild afzetgebied. Geavanceerde en duurzame heftrucks leveren misschien in aanschaf nauwelijks meer marge op dan recht-toe-recht-aan modellen. De bijbehorende service en dienstverlening doen dat wel. Europa blijft als richtmarkt nog wel een tijdje de norm bepalen. Azië (zeker ook China), Noord- en Zuid-Amerika en de rest van de wereld volgen op steeds kleinere afstand, maar volgen doen ze nog altijd.

Grote merken

De grootste fabrikanten zijn al sinds jaar en dag Toyota, Kion (Linde en Still), Jungheinrich, Nacco (Hyster en Yale) en Crown. De Chinese merken Heli en Hangcha bouwen, volgens het jaarlijks overzicht van het Duitse blad Logistik Journal, in rap tempo hun marktpositie uit. Ter vergelijking: lijstaanvoerder Toyota deed in 2011 een bedrag van 5,2 miljard euro aan heftruckverkoop, Crown (vijfde plek) kwam uit op 1,5 miljard euro en Anhui Heli (nummer 11) op ongeveer de helft met 727 miljoen euro. Daar hoort wel de opmerking bij, dat in volume gemeten de Chinese fabrikant al wel een plek in de top vijf zou mogen opeisen.
Het ziet er echter niet naar uit, dat de grote aanbieders van nu zich de kaas van het brood zullen laten eten. Niets is onmogelijk, maar zeker de grote Duitse merken hebben hun maatregelen genomen. De Kion groep bijvoorbeeld, met Linde en Still, investeert flink in de Aziatische markt. Sterker nog, Kion is sinds begin dit jaar voor 25 procent in handen van het Chinese bedrijf Weichai Power, producent van onder andere aandrijfsystemen. Bert-Jan Knoef, CEO van Still en lid van de Raad van Bestuur van Kion, acht een totale overname niet uitgesloten, ook al heeft Kion eerder aangegeven naar de beurs te willen. “Onze groei gaan we vooral buiten Europa realiseren”, zei Knoef onlangs op een Europese persbijeenkomst. Voor beide Duitse ­merken geldt, net als voor Jungheinrich, dat de snel groeiende ­Chinese markt garant staat voor blijvende groei in de komende jaren, zoals het rapport van McKinsey overduidelijk concludeert.

Laag segment

McKinsey onderscheidt qua prijscategorie drie segmenten:

  • premium, van 27.000 tot 30.000 euro voor een 2,5-tons verbrandingsheftruck
  • value, tussen 20.000 en 27.000 euro voor dezelfde truck
  • low cost, rond 15.000 euro voor een truck met dit hefvermogen

Wereldwijd is het segment ‘value’ goed voor ongeveer de helft van de totale markt, uitgedrukt in eenheden. Maar in Europa heeft het segment ‘premium’ een aandeel van 55 tot 60 procent. In China is zeker 80 procent afkomstig uit de ‘low cost’ modellen. In Noord-Amerika is 70 procent van de markt een ‘value’ heftruck, minder dan een kwart komt uit het ‘premium’ segment.
Met de groei van de Chinese markt groeit tevens het aandeel ‘low cost’ trucks tot een respectabel aandeel van 25 procent in units, maar in omzet blijft het aandeel steken op 15 procent. Een toename van het laagwaardig segment is ook in het belang van de Europese ‘veelbetaler’, vinden de marktonderzoekers van McKinsey. Een grotere beschikbaarheid van machines uit meerdere prijscategorieën biedt de mogelijkheid om trucks aan te schaffen die voor iedere toepassing de juiste prijs/kwaliteitverhouding hebben. Dat biedt kansen.
McKinsey – en in haar kielzog de grote fabrikanten – zien het zo. De levensduur van een ‘premium’ truck bedraagt 10 jaar of meer bij zware inzet. De ‘value’ truck houdt zich goed tot een leeftijd tussen 7 en 10 jaar vol van noeste arbeid. Van een ‘low cost’  truck mag een levensduur worden verwacht tussen 5 en 7 jaar, maar dat bij maximaal 2 tot 4 uur dagelijkse inzet. Dat laatste gebeurt natuurlijk overal ter wereld, ook in Europese bedrijven en distributiecentra. Waarom dan niet gekozen voor een goedkoop model, daar waar dat kan? Heftruckfabrikanten die modellen aan kunnen bieden in alle prijscategorieën hebben de beste uitgangspositie op een veeleisende en veranderende markt. Zeker als ze beschikken over een vlot werkend serviceapparaat.

Innovatie voorop

Toch zal het nog wel even duren, voordat de eerste ‘low cost’ heftruck zal worden uitgeroepen tot de IFOY heftruck van het jaar. Belangrijk criterium om mee te mogen doen, is dat de heftruckmodellen op de Europese markt moeten worden toegelaten – dat geldt zeker niet voor alle ‘low cost’ trucks – en bovendien significante technische innovatie laten zien. Ook in de categorie ‘Solutions’ – vlootbeheer en bijbehorende ­systemen – staat opzienbarende vernieuwing voorop in de ­beoordeling, niet de goedkoopste oplossing.
De IFOY (International Forklift Truck of the Year) Award is nieuw, gemodelleerd naar wat al jaren een waardevol event is gebleken bij vrachtwagens en bestelauto’s. Zo is ook voor de heftruck award een select gezelschap van Europese vakjournalisten benaderd om deze maand de genomineerde trucks en oplossingen aan een nader onderzoek te onderwerpen. Mede op basis van onafhankelijke testgegevens velt de jury aansluitend een oordeel. De bekendmaking is op 4 juni tijdens de beurs Transport Logistic in München. Vanuit Nederland maakt dit vakblad – Logistiek Magazine – onderdeel uit van het juryberaad.

Genomineerden

Tot de twaalf genomineerden behoren negen heftrucks en drie ondersteunende systemen. In de categorie tot 3,5 ton hefvermogen gaat de strijd tussen de EFG 425, een vierwiel elektrisch aangedreven 2,5-tons heftruck van Jungheinrich, en de RX 70 Hybrid van Still, die in de markt is gezet als eerste seriematig geproduceerde hybride heftruck.
Ook in de categorie boven 3,5 ton schuift Jungheinrich een troef naar voren: de DFG/TFG 540s met diesel/LPG aandrijving. Tegenstander is hier een truck uit de stal van Clark, de elektrische GEX 40-50.
In de categorie warehousetrucks hebben zich vijf kandidaten gemeld: Atlet, met de Tergo UMS reachtruck; Clark, met CTX 70 industriële trekker; Crown, met een smalle gangentruck TSP 7000; Jungheinrich, met de ETV/ETM 216 reachtruck; Still, met het concept liftrunner
Spannend is ook de categorie Fork-lift Truck Solutions. Steeds meer fabrikanten komen op de markt met ondersteunende systemen, gericht op effectieve inzet van ­mobiel intern transport. Voor deelname aan deze prijs hebben drie kandidaten zich gekwalificeerd.
– Crown, met een op maat gemaakt service- en reparatieconcept voor de Britse groothandel Spicers, gebaseerd op Infolink;
– Still, met een totaaloplossing voor de Duitse zuivelfabrikant Heideblum waaronder automatisch geleide reachtrucks;
– Jungheinrich, met een systeem voor postorderbedrijf Warimex, volledig met IT-ondersteuning en binnen twee maanden ­operationeel.

 

Vier heftruckmerken op weg naar award

Twaalf heftrucks en ondersteunende systemen zijn doorgedrongen tot de volgende fase van de IFOY Award 2013, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt. De genomineerde fabrikanten zijn Atlet, Clark, Crown, Jungheinrich en Still.

Reageer op dit artikel