artikel

Martin Huntjens: “Neem een kijkje in de fabriek en vraag het de chauffeurs”

Warehousing Premium

Martin Huntjens: “Neem een kijkje in de fabriek en vraag het de chauffeurs”

Afgelopen voorjaar nam Barge Terminal Born twee nieuwe machines van heftruckfabrikant Hyster in gebruik voor het verplaatsen van containers. Barloworld deed de aflevering van beide trucks. Terminal manager Martin Huntjens wilde een lean and green product.


Wat was het plan?


Eind vorig jaar waren twee containerheftrucks van Barge Terminal Born aan vervanging toe. Het ging om een reachstacker en een empty stacker, beiden van het merk Kalmar. Terwijl het management nadacht over de vervanging van deze machines informeerde heel toevallig een accountmanager van Hyster naar de stand van zaken op het gebied van heftrucks. Wat een timing! Er werd een afspraak gemaakt waarin de mogelijkheden tot vervanging van de versleten machines werd besproken. Uiteindelijk resulteerde dit in de aanschaf van twee nieuwe trucks.


Waarom deze keuze?


Het brandstofverbruik van beide Hysters was van doorslaggevende betekenis toen de uiteindelijk keuze moest worden gemaakt. De oude machines verbruikten respectievelijk  28 liter (reachstacker) en 18 liter (empty stacker) brandstof per uur, terwijl de Hysters de werkzaamheden verrichten met respectievelijk 18,5 en 11,5 liter per uur. De machines worden ongeveer 2500 uur per jaar ingezet, dus dat levert de terminal een forse besparing op. Daarnaast sluit de aankoop van deze zuinige trucks aan bij de milieudoelstellingen van het bedrijf. Barge Terminal Born is namelijk deelnemer aan het programma Lean and Green (van Connekt) en wil de CO2-uitstoot in 2014 met 20 procent gereduceerd hebben ten opzichte van 2009.


Ook de mening van de chauffeurs telde zwaar mee. Twee ervaren chauffeurs maakten testritten met de Hysters, maar ook met andere trucks die bij zusterbedrijf Barge Center Waalhaven in Rotterdam operationeel zijn. Ze stelden vervolgens een lijst samen met de voor- en nadelen van de verschillende trucks. De Hysters scoorden goed qua prestaties, comfort en geluidsniveau en kregen de voorkeur van de chauffeurs.

Tot slot werd gekeken naar service en onderhoud. Stilstand is kostbaar, dus is het belangrijk dat reserveonderdelen tijdig geleverd worden en reparaties zo snel mogelijk uitgevoerd. Aan deze voorwaarden bleek de leverancier goed te kunnen voldoen. Reden waarom de terminal een zesjarig leasecontract opstelde met importeur Barloworld.


Nog bijzonderheden?


Veiligheid op de terminal is een belangrijk issue. Beide machines werden uitgerust met achteruitrijdcamera’s om de kans op aanrijdingen te reduceren. Daarnaast werd de spreader van de empty stacker gemodificeerd. Onder andere het  zijwaarste vergrendelingsmechanisme moest een aanpassing ondergaan, waardoor deze machine gelijktijdig twee lege 40 ft containers kan vervoeren.


Op tijd geleverd?


Beide machines werden volgens afspraak drie maanden na afsluiting van het contract geleverd. Door problemen in verband met de bestelling bij de leverancier van de aangepaste spreader, liet de aflevering hiervan drie maanden langer op zich wachten.

 


Tip van… Martin Huntjens


“We hebben op een gegeven moment de fabriek van Hyster in Nijmegen bezocht, daar rondgekeken en gesproken met de bouwers van de trucks. Zij hadden zeer goede tips op het gebied van de modificatie van de machines en het optimale gebruik ervan in ons bedrijf. Dat was erg nuttig en kan ik iedereen adviseren. Daarnaast raad ik aan de mening van de chauffeurs te laten meetellen bij dit soort aanschafbeslissingen. Tenslotte moeten zij met de machines werken.”

 

Wie: Martin Huntjens

Waar: Barge Terminal Born

Wat: Hyster Reachstacker, type RS 45-31 Empty stacker, type H22XM-12EC

Wanneer: maart 2012

Reageer op dit artikel