artikel

Warehouse: van kostenpost naar omzetgenerator

Warehousing

Bedrijven kunnen veel geld verdienen met logistiek maar dan moeten hun supply chains wel vanuit een duidelijke strategie worden ingericht. Dat was het één van de conclusies van het seminar ‘Uw warehouse heeft de toekomst’, dat IT-dienstverlener Centric vorige week organiseerde op zijn hoofdkantoor in Gouda.

Warehouse: van kostenpost naar omzetgenerator
Jerry Caous van Centric

“De meest succesvolle bedrijven van dit moment zijn de bedrijven die hun supply chain hebben gekoppeld aan één duidelijke strategie”, stelt openingsspreker Jeroen Scheepers van adviesbureau Involvation. “Denk aan bedrijven als Zara, Asml, Albert Heijn en Apple. Wat scheelt is dat deze bedrijven ook de macht hebben om hun hele keten zo in te richten zoals zij het willen.”

 

Rensa stelt logistiek centraal

Traditioneel wordt logistiek binnen bedrijven als een kostenpost beschouwd. Onterecht, vindt iedereen die bij het seminar in Gouda aanwezig is. “Vanaf het moment dat wij de logistiek centraal hebben gesteld in ons bedrijf is de omzet alleen nog maar gestegen”, legt Jos Benraad van technische groothandel Rensa uit. “Ons onderscheidend vermogen zit niet in de producten die we leveren, maar in de kwaliteit van de leveringen en de servicegraad, in de mate waarin we met onze logistiek kunnen aansluiten op de processen van de klant.”

 

Tijdens het seminar wordt speciaal ingezoomd op het magazijn als schakel in de keten en de IT die nodig is om  van warehousing  een waardetoevoegende activiteit te maken. Professor Kees Jan Roodbergen geeft een voorbeeld uit de wereld van de e-commerce. “Als webshops en logistieke dienstverleners hun Warehouse Management Systemen onderling met elkaar zouden laten praten, zouden ze gezamenlijk veel meer omzet kunnen maken”, is zijn stellige overtuiging.

 

“Stel een klant komt in je webshop”, legt Roodbergen uit, “maar het product dat hij zoekt heb je niet op voorraad. Door te koppelen met de warehouses van andere bedrijven zie je wie dit product nog wel op voorraad heeft dan kun je zo’n klant alsnog bedienen. Resultaat: een tevreden klant en als branche een hogere omzet.”

 

Je kunt meer met WMS

Volgens gastheer Jerry Caous van Centric is synchronisatie de sleutel om van een magazijn een omzetgenererende schakel te maken.   “Wij noemen dat synchro logistics. Het gaat dan zowel over het intern synchroniseren van processen als over het synchroniseren met ketenpartners.

 

“Wat ik zie is dat bedrijven onvoldoende beseffen dat ze hiervoor hun WMS kunnen benutten. Je kunt hier zoveel meer mee dan alleen registrateren van wat je in je magazijn hebt liggen. Met een sturend WMS kun je bijvoorbeeld de efficiency sterk verhogen. Maar dan moet je hier als bedrijf wel open voor staan en je processen op orde hebben.”

Reageer op dit artikel