artikel

Klaus Schmits: ‘Snel reageren op storing, want stilstand kost geld

Warehousing

De Noorse fabrikant van sportkleding Helly Hansen nam vorig jaar haar nieuwe Europese dc in Born in gebruik. Leverancier Crepa verzorgde een gedeelte van de magazijninrichting en leverde onder andere zeven hoge orderpickers en vijf reachtrucks van het merk Cat. Met deze machines worden stellingen tot op 12,5 m hoogte bediend.

Klaus Schmits: ‘Snel reageren op storing, want stilstand kost geld


Wat was het plan?


Vorig jaar verhuisde het oude dc van Helly Hansen in het Limburgse Echt naar een nieuw pand in Born. In januari van dit jaar was de officiële opening van dit nieuwe dc van 20.000 m2 voor Europese distributie. Het bedrijf concentreert in Born haar workwear en sportswear activiteiten. In het oude warehouse waren de picklocaties gesitueerd tot een maximale hoogte van 8 meter, in het nieuwe pand bevindt de sportkleding zich tot maximaal 12,5 meter hoogte. Om deze hoge locaties te bereiken was nieuw materieel nodig. Helly Hansen koos voor het leasen van zeven hoge orderpickers en vijf reachtrucks van het merk Cat voor een periode van vijf jaar. De machines werden geleverd door Crepa.




Waarom deze keuze?


Er waren diverse redenen voor Helly Hansen om voor Cat en Crepa te kiezen. Het bedrijf had al een langdurige relatie met Crepa en dat was altijd goed bevallen. Daarom was Crepa vanaf het begin betrokken bij het adviseren en meedenken over de mogelijkheden en inrichting van het nieuwe warehouse. Daarnaast is Crepa in het Zuiden zeer goed vertegenwoordigd en is de reactietijd op storingen snel: binnen vier uur is er een monteur aanwezig. Daar komt bij dat ook de service prima wordt verzorgd, zo komt er bijvoorbeeld iedere week een onderhoudsmonteur van Crepa bij Helly Hansen langs. En last but not least is ook het materieel dat geleverd wordt van uitstekende kwaliteit.




Nog bijzonderheden?


De reachtrucks werden uitgerust met een camerasysteem om de werkzaamheden van de bestuurder op grote hoogte te vergemakkelijken. Via een monitor in de cabine heeft de bestuurder zicht op de vorken en kan het positioneren daarvan optimaal worden uitgevoerd. In het warehouse ligt de kleding opgeslagen in geelbruine dozen. Dit is echter ook de originele kleur van de Cat trucks. Om veiligheidsredenen zijn de machines daarom oranje gespoten, zodat ze door deze signaalkleur beter zichtbaar zijn in het warehouse. De derde aanpassing vond plaats aan het  dashboard van de hoge orderpickers. In overleg met het personeel is dit uit ergonomische overwegingen verhoogd. Hierdoor kunnen orderpickers hun werkzaamheden rechtop uitvoeren, waardoor de kans op rugklachten afneemt.




Op tijd geleverd?


De trucks werden in een tijdsperiode van twee maanden precies volgens afspraak geleverd. Tijdens het gehele traject zijn de contacten over de aanschaf van de nieuwe trucks bijzonder prettig en op een professionele manier verlopen.


Tip van… Klaus Schmits

“Voor ons is een goede service en een korte reactietijd op storingen van groot belang. Maar volgens mij geldt dat feitelijk voor ieder bedrijf. Stilstand kost geld en daarom is het belangrijk daar goed op te letten. Daarnaast denk ik dat het bij de aanschaf van dit soort machines belangrijk is dat heel duidelijk is wat je precies wilt hebben. Denk daar van tevoren goed over na en maak er goede afspraken met de leverancier over. Dan kan er daarna volgens mij niet meer veel misgaan.”

 

Wie:                                      Klaus Schmits

Waar:                                   Helly Hansen, EDC Born

Wat:                                     7 Cat hoge orderpickers NOH10NH

5 Cat reachtrucks NOL10N

Wanneer:                           juli/augustus 2011

 

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Logistiek Magazine: http://abonneren.logistiek.nl/

Reageer op dit artikel