artikel

E-fulfilment is een hot topic voor mij

Warehousing

Voor Mark van Onna, directeur van Timberland Europe, is de Logistica hét evenement voor Logistiek Nederland. “Ik probeer iedere editie wel even van de partij te zijn. Voor mij is e-fulfilment de komende Logistica een hot topic. Aan dit onderwerp zijn diverse interessante bijeenkomsten gewijd die ik zeker ga bijwonen”, zegt Van Onna in zijn vooruitblik op de Logistica.

E-fulfilment is een hot topic voor mij

“We zijn als bedrijf volop met e-fulfilment bezig en daarnaast heeft de forse groei van e-commerce een gigantische impact op toekomstige logistieke stromen en retourstromen. Ook een steeds grotere uitdaging vormt het gegeven dat we binnen de e-commerce als gevolg van de kleine ordergroottes te maken hebben met alsmaar toenemende transportkosten. E-fulfilment in relatie tot e-commerce is dus een tak van sport binnen de logistiek waar in mijn ogen nog flinke hordes moeten worden genomen. Vooral ook omdat volgens de deskundigen het aantal orders ieder jaar weer toeneemt.

Blijft huidige werkwijze overeind?
We weten waar we staan maar welke kant we op moeten, is mij niet helemaal duidelijk. Wij doen onze e-fulfilment-activiteiten volgens de Timberland systematiek. Ik ben er van overtuigd dat we het nu goed doen. Vraag is alleen of de huidige werkwijze naar de toekomst toe ook overeind blijft als je nagaat dat stromen gaan vervijfvoudigen. Op al deze vragen hoop ik dus tijdens de Logistica min of meer een antwoord te krijgen.

Informatievoorziening is belangrijk
Een ander belangrijk thema verder voor mij is informatievoorziening. Als ik kijk naar de logistiek van de toekomst dan is dit aspect essentieel bij voornamelijk aspecten als de voorspelbaarheid in de logistieke keten als het gaat om bijvoorbeeld op tijd zijn en waar bevinden zich mijn goederen in de keten. Daarbinnen is voor mij vooral belangrijk welke data hieraan gekoppeld is.

Blijven innoveren en onderscheiden
Daarnaast ben ik vooral geïnteresseerd wat er tijdens de beurs te zien valt aan trends en ontwikkelingen op het gebied van ‘hardware’ voor toekomstige toepassing in dc’s. Ondanks dat we in ons dc in Almelo voorop lopen met het gerobotiseerde orderpicksysteem van KIVA Systems, willen we in de toekomst blijven innoveren en onderscheidend zijn. Dat geldt niet alleen voor ons distributiecentrum maar ook voor onze transportactiviteiten en onze rol van actieve speler binnen een logistieke keten. De Logistica is voor mij dan ook bij uitstek het decor om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen op voornoemde gebieden.

Gezocht: slimme laad- en lossystemen
Innovatie is voor mij overigens breder dan alleen het bezoeken van de stands van magazijninrichters. Die heb ik namelijk de laatste jaren al intensief gesproken toen we bezig waren met het nieuwe distributiecentrum. Waar ik vooral naar uitkijk, zijn oplossingen op het gebied van bijvoorbeeld transport. Dus wat gebeurt er op het moment dat goederen geladen of gelost moeten worden. Op dat vlak kunnen wij, maar daar zijn wij niet uniek in, nog de nodige ergonomische verbeteringen in aanbrengen. Er zijn inmiddels heel veel slimme laad- en lossystemen op de markt maar ik zie dat heel veel dc’s nog zoekende zijn naar wat nu bepalend is voor de toekomst. Waar wij uiteindelijk naar toe willen, is dat we in ons dc een universele systematiek hebben die onze dozen met verschillende afmetingen en gewicht aankan.
Ik weet nog niet op welke dag ik de beurs ga bezoeken. Wanneer ik ga, is afhankelijk van de operationele zaken hier. De beursperiode staat inmiddels wel prominent aangekruist in mijn agenda.”

 


Bekijk hier de Logistica-special van vrijdag 5 oktober

Reageer op dit artikel