artikel

A.S. Watson verhoogt leverbetrouwbaarheid met voice

Warehousing

A.S. Watson Group is ´s werelds grootste retailer in Health & Beauty producten. Om de leverbetrouwbaarheid richting alle winkels in de Benelux verder te verhogen, heeft A.S. Watson Health & Beauty Benelux een nieuwe voicepicking oplossing van Zetes geïmplementeerd. Supply chain development manager Sander Roldanus vertelt in deze case zijn praktijkervaringen.

A.S. Watson verhoogt leverbetrouwbaarheid met voice

– tekst komt van de leverancier –

A.S. Watson Health & Beauty Benelux is met de bekende winkelformules Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper, al jaren marktleider in de health & beautymarkt. Alle winkels in de Benelux worden voor het vaste assortiment bevoorraad vanuit het distributiecentrum in Heteren, met een totale oppervlakte van ruim 60.000 m2. Daar werken meer dan 500 mensen in vaste dienst en afhankelijk van de seizoensdrukte en promotieacties nog eens vele uitzendkrachten. “Als Supply Chain Development Manager ben ik verantwoordelijk voor het optimaliseren van alle logistieke processen en informatiesystemen, om de succesvolle businessgroei te kunnen faciliteren”, zegt Roldanus. “Een uitdaging die alleen realiseerbaar is door voorop te blijven lopen met het investeren in zowel betere logistieke automatiseringsystemen als mechanisatieoplossingen.”  Alle orders voor producten uit het vaste winkelassortiment, worden in Heteren deels via de ongetrainde voice oplossing van Zetes gepickt: 3iV Crystal, powered by MCL voice.

 

Kwaliteit belangrijker dan efficiëncy

“Voor onze business is kwaliteitsverbetering belangrijk, omdat verkeerde artikelen in de winkel tot ontevreden klanten en winkelmedewerkers kunnen leiden. Verder zijn onze logistieke processen al zo efficiënt mogelijk georganiseerd en geautomatiseerd.  De belangrijkste systemen  die wij daarvoor gebruiken zijn gebaseerd op zelf ontwikkelde ERP- en WMS-software en de Medea Logistics Execution middleware van Zetes.” In Heteren werden tot medio vorig jaar een groep volumineuze producten, zoals luiers en toiletpapier, nog met papieren lijsten gepickt. Daar is de Voice oplossing, met een 130-tal terminals van Honeywell, als eerste in gebruik genomen. Na een tender en uitgebreid selectietraject hiervoor eind 2010, is A.S. Watson wederom bij Zetes terechtgekomen. “Wij werken al tien jaar met hen samen voor zowel de internationale winkelautomatisering als onze DC’s in de Benelux, zodat wij een gesloten keten van goederencontrole hebben”, vervolgt Roldanus. ” Voor het DC in Heteren heeft A.S. Watson 3iV Crystal, powered by MCL voiceoplossing gekozen vanwege de flexibiliteit om met andere hardware te kunnen werken en omdat het een zogenaamd ongetraind oftewel gebruikersonafhankelijk systeem is. Daarmee kunnen zowel de vaste medewerkers als regelmatig wisselende uitzendkrachten sneller aan de slag.

 

Ongetrainde voicepicking oplossing

Met jarenlange voicepicking ervaring en marktleidende positie in de retail, is A.S. Watson Group voor elke leverancier een kritische grote klant. Voor het DC in Heteren zocht men een aantal verbeteringen, waaronder meer flexibiliteit en lagere operationele kosten per orderpicker. “Tijdens onze marktverkenning eind 2010, bleek er echter nog maar weinig praktijkervaring te zijn met ongetrainde systemen”, aldus Roldanus. “Daarom zijn wij op basis van vertrouwen in Zetes en de geadviseerde oplossing met onze implementatie van de ongetrainde versie van hun voice oplossing gestart. gestart. Natuurlijk kom je tijdens zo´n omvangrijk automatiseringsproject altijd onverwachte zaken tegen, maar die zijn in overleg naar volle tevredenheid opgelost. Om de systeembeschikbaarheid te waarborgen hebben wij met Zetes tevens een contract voor de helpdesk, softwareondersteuning en hardwareonderhoud gesloten. Dat wij voor Heteren een flexibelere oplossing zochten komt voort uit mogelijke kostenbesparingen op de apparatuur, die eerder aan vervanging toe is dan de software en de gewenste integraties met andere applicaties. Omdat voorop lopen met automatisering belangrijk is om ons te blijven onderscheiden van concurrenten, ontwikkelt de eigen IT-afdeling met zo’n 30 medewerkers een aantal kritische applicaties zelf, waaronder het Watson Enterprise Systeem.”

 

Behaalde resultaten

Bij A.S. Watson in Heteren worden alle winkelorders in een tweeploegen dienstregeling met een groot aantal flexwerkers verzameld. Die hebben bij een getraind systeem zo’n drie uren opstartbegeleiding van een supervisor en 20 tot 25 minuten voicetraining nodig. Bij de ongetrainde versie van 3iV Crsytal, powered by MCL voice, is dat gereduceerd tot slechts anderhalf uur voor drie orderpickers tegelijkertijd. “Wij hebben een eigen opleidingstool ontwikkeld, waardoor twee mensen de volledige dialoog kunnen meeluisteren als een collega wordt ingewerkt”, vervolgt Roldanus. “Hierdoor kunnen we efficiënt opleiden Verder hebben wij de kosten per orderpicker kunnen reduceren door met standaard Honeywell HX3-terminals te gaan werken. Deze kosten die aanzienlijk minder dan andere in gebruik zijnde terminals. Verder gebruiken wij in Heteren al langer Honeywell -apparatuur bij de goederenontvangst. Terugkijkend op een jaar praktijk-ervaring kan ik iedereen een ongetraind voicesysteem aanraden. Alleen al vanwege de kortere leercurve en grotere flexibiliteit in gebruik. Andere voordelen, zoals veiliger handen- en ogenvrij werken, geen administratie achteraf en korte terugverdientijd, gelden zowel voor ongetrainde als getrainde systemen. De belangrijkste behaalde resultaten zijn echter onze tot een minimaal percentage gereduceerde foutkans bij het orderpicken, terwijl er minder controleurs nodig zijn en het verder verhogen van de efficiency met enkele procenten.”

Reageer op dit artikel