artikel

TNT Innight volgt kratten, pallets en rolcontainers met RFID

Warehousing

TNT Innight heeft een RFID-gebaseerde track & trace-oplossing geïmplementeerd voor het volgen van kratten, pallets en rolcontainers van klanten. Die oplossing is gebaseerd op de Medea Logistics Execution software van Zetes en handheldterminals. Nico Bossenbroek, Director ICS & Strategy van TNT Innight vertelt hier zijn RFID-ervaringen.

TNT Innight volgt kratten, pallets en rolcontainers met RFID

TNT Innight is al ruim 40 jaar gespecialiseerd in nachtdistributie oplossingen. Dit betekent dat pakketten aan het eind van de werkdag worden opgehaald en ’s nacht voor 7 uur bij klanten worden afgeleverd. Het bedrijf maakt deel uit van TNT Express, de beursgenoteerde onderneming die vanuit het hoofdkantoor in Nederland met een breed scala aan express diensten in meer dan 200 landen in 2011 een omzet van € 7,2 miljard heeft gerealiseerd. Ooit gestart met het ophalen van fotorolletjes en bezorgen van ontwikkelde foto’s, levert TNT Innight nu oplossingen voor onder andere de agromarkt, automotive, computer- en telecomsector, installatiebranche, medische  toepassingen en zakelijke dienstverlening. Dit gebeurt altijd op contractbasis en op vooraf bekende afleveradressen, omdat de chauffeur in het bezit moet zijn van een sleutel van elke afleverlocatie. Dat kan een speciale ruimte in het bedrijfspand zijn, een muurkluis, servicewagen of een container. “Met onze nachtdistributie verhogen wij de efficiency en concurrentiekracht van klanten”, zegt Bossenbroek. “Het versnelt namelijk hun logistieke processen en verkort de doorlooptijd van retourzendingen, terwijl het ook nog eens kostenbesparend werkt. Om als logistiek dienstverlener zelf zo efficiënt mogelijk te kunnen werken, hebben wij in de jaren ’90 onze eerste track & trace oplossing met barcodescanning geïmplementeerd. Die wordt nu deels gebaseerd op RFID.”

 

Samen met klanten leren en innoveren

In 2005 heeft TNT Innight het eerste track & trace-systeem vervangen door een nieuwe oplossing van Zetes. Deze bestaat uit de Medea Logistics Execution software, die gekoppeld is aan een maatwerk transportmanagementsysteem van TNT Innight en circa 500 handheldterminals. “Na dat vervangingsproject zijn wij in 2007 met een aantal grote klanten de toegevoegde waarde van RFID gaan verkennen”, vervolgt Bossenbroek. “In de logistieke markt draaiden er destijds al diverse RFID-installaties, maar allemaal op zichzelf staand en dus niet ketenbreed geïmplementeerd. Voor onze klanten bleek het identificeren en volgen van returnable transportitems, zoals kratten, pallets en rolcontainers, de meest interessante business case. Dat vergroot de transparantie van hun logistieke proces, terwijl ook het aantal zoekgeraakte verzendeenheden te verlagen is, wat na verloop van tijd een flinke kostenbesparing kan opleveren. Deze business case zijn wij samen met hen gaan onderzoeken en uitwerken. Zowel op basis van uitgebreide praktijktesten als in financiële zin. Die verkenning is een leerzame periode geweest, omdat je met ketenpartners aan tafel zat en open kaart speelde om de mogelijke ‘win-win’ te kunnen optimaliseren. Na te hebben ervaren dat RFID voor onze nachtdistributie goed functioneert en de business case er interessant uitzag, hebben wij met Kramp besloten om samen te gaan innoveren.”

 

RFID voor onderdelendistributie

Kramp uit Varsseveld is gespecialiseerd in het leveren en servicen van onderdelen voor machines toegepast in de land- en tuinbouw en grondverzetsector. Al in 1951 bedacht Gerrit Johan Kramp het ‘one-stop-shopping’ idee en ook het modificeren van standaardproducten en onderdelen naar de wensen van klanten. Ooit gestart met het bezorgen daarvan op de fiets, werkt men sinds 2005 met TNT Innight samen. Vanuit de visie ‘gemak dient de klant’ ontdekten ze bij Kramp al in een vroeg stadium de voordelen van nachtdistributie, waarin TNT Innight volledig is gespecialiseerd. “Wij hebben met Kramp in 2010 een overeenkomst gesloten om samen de benodigde RFID-infrastructuur te gaan opzetten voor het automatisch identificeren en volgen van circa 80.000 kratten”, aldus Bossenbroek. “Zij waren dus onze ‘launching RFID-customer’, voor meteen een groot aantal te volgen assets. RFID is voor deze toepassing beter geschikt dan barcodes, omdat er zo’n 150 verzendkratten  ineens te lezen zijn, zonder dat deze allemaal te zien zijn. Die kunnen haaks en genest op pallets staan, die met een heftruck door een poort wordt gereden. Verder kunnen barcodes door beschadigingen onleesbaar worden, terwijl kratten met tags altijd traceerbaar blijven. Gezien de goede ervaringen met het al geleverde track & trace systeem, zijn wij voor de RFID-gates, readers en het aanpassen van onze logistieke software opnieuw bij Zetes uitgekomen. Zij hebben ons vervolgens geholpen om de ‘proof of concept’ van Kramp’s krattentoepassing te vertalen naar een succesvolle RFID-implementatie.”

 

Complementaire identificatietechniek

TNT Innight bekijkt het gebruik van nieuwe technologie altijd vanuit de toegevoegde waarde voor klanten en daarop te baseren business cases. Sinds het eerste project voor Kramp, worden inmiddels vergelijkbare oplossingen voor klanten in andere marktsectoren gebruikt, waaronder de Rabobank. “RFID is tegenwoordig gewoon één van de mogelijke automatische identificatietechnieken die wij voor onze dienstverlening kunnen toepassen, complementair aan barcodescanning”, vervolgt Bossenbroek. “Met de gekozen UHF class1 Gen2 tags en readers hebben wij zowel de hardware als tag-data kunnen standaardiseren tot een betrouwbare identificatieoplossing, die grote aantallen kratten automatisch kan lezen. De prijzen van RFID-tags/smartlabels zijn voor onze klanten minder een issue, vanwege de waarde en lange levensduur van de te volgen verzendeenheden. Behalve de toegevoegde waarde voor onze logistieke processen, helpt RFID tevens om ons te blijven onderscheiden van concurrenten. Dus een marketingvoordeel, waarmee onze klanten ook in hun markten onderscheidende waarde kunnen creëren. Zoals het unieke distributiesysteem, waarmee Kramp zich op de eigen website profileert. Kijkend naar de toekomst zien wij in meer supply chains van klanten mogelijke RFID-toepassingen voor procesoptimalisaties. Deze gaan wij net als bij Kramp altijd vanuit een businesscase perspectief  onderzoeken en bij voldoende rendement samen invullen.”

Reageer op dit artikel