artikel

‘A different voice’: ervaringen in retaillogistiek

Warehousing

Leen Bakker heeft veel geïnvesteerd in het optimaliseren van haar logistieke processen om de leverbetrouwbaarheid richting klanten te verhogen. Een actueel voorbeeld daarvan is het vorig jaar in bedrijf genomen DC 5, waar alle goederen worden verwerkt via een nieuwe voicepicking oplossing.

‘A different voice’: ervaringen in retaillogistiek

Tijdens een klantenevenement bij deze grote woonretailer presenteerde Zetes zowel de trends op voicegebied als een eenvoudig te implementeren ‘out-of-the-box’ oplossing voor het MKB.

 

Leen Bakker is een succesvolle retailer voor budgetbewuste woonconsumenten, die zich in de markt onderscheidt met massadistributie uit voorraad. Daarvoor beschikt het bedrijf over ruim 175 winkels, die worden bevoorraad vanuit vijf distributiecentra in Raamsdonksveer, met een gezamenlijke oppervlakte van 100.000 m2. “Wij zijn in 2007 in één magazijn met voice voor orderpicking gestart, aangestuurd vanuit ons WMS en de Medea middleware van Zetes”, vertelt John Junggeburt, Manager ICT. “Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar heeft voicepicking enorm geholpen om de leverbetrouwbaarheid richting onze klanten en winkels steeds verder te verhogen. Ten tweede heeft het de snelheid van orderpicken flink verhoogd, wat een kostenbesparing oplevert. Gezien die beide voordelen hebben wij voor het vorig jaar in bedrijf genomen distributiecentrum 5 opnieuw in voicepicking geïnvesteerd, alleen is de oplossing daar direct geïntegreerd met ons WMS. Wat de toekomst betreft gaan wij nog onderzoeken of voice mogelijk ook breder toepasbaar is dan uitsluitend voor de pickprocessen. Ons beleid op ICT-gebied is echter nooit helemaal vooraan te lopen en alleen te investeren in oplossingen die aantoonbare tijd- of kostenbesparingen opleveren. Wij rijden bij wijze van spreken liever vooraan in het peloton dan in de kopgroep. Verder passen wij de ‘best-of-breed’ strategie toe t.a.v. applicaties, in plaats van een bedrijfsbrede totaaloplossing. Dat geeft de beste fit met onze bestaande processen en daardoor hoeven wij niet altijd ons proces aan te passen aan het systeem.”

 

Trends in retaillogistiek

Na de ervaringen van Leen Bakker met voice presenteerde Gerrit-Jan Steenbergen, VP 3i Innovation & Competence Centre van de Zetes Group, een aantal trends in retaillogistiek. “Omdat de prijs van steeds meer producten via Internet volledig transparant wordt, moeten retailers zich op andere vlakken gaan onderscheiden. Dat kan met de producten of het assortiment zelf, denk aan Apple, of de experience die klanten in winkels ervaren, zoals bij de kleding van Abercrombie & Fitch. Om de eigen voorkeur bevestigd te krijgen zoeken mensen zowel voor als na de koopbeslissing op hun sociale netwerken naar ervaringen van andere consumenten, bij voorkeur vrienden. Tenslotte zijn consumenten tegenwoordig net kinderen, die wat ze bestellen direct willen hebben. Daar speelt Leen Bakker met snel leveren uit voorraad succesvol op in.” Supply Chains worden volgens Steenbergen meer klantgedreven en flexibeler georganiseerd, om zo snel mogelijk te kunnen reageren op veranderingen in koopgedrag en een toenemend aantal (seizoens)acties. Ondertussen moeten retailers ook interessante toegevoegde waarde voor klanten blijven creëren, omdat besparen op kosten vanzelf een keer ophoudt. “Door de sneller veranderende vraag en voorkeuren van klanten wordt het van cruciaal belang om de totale eigen supply chain te kunnen visualiseren. Retailers die er niet in slagen om hun informatiestroom realtime te koppelen aan de fysieke goederenstroom, worden stuurloos.” Steenbergen eindigde zijn presentatie met de visie dat visiontechnologie het gaat winnen van scannen en dat de omgevingscondities van producten steeds beter te monitoren zijn door integraties van RFID en sensortechnologie.

 

Voice ‘out-of-the-box’

“Het gebruik van voice in de logistiek levert onmiskenbare voordelen op”, volgens Jeffrey Verberne, Manager Operations bij Zetes. “Voor retailers zijn de hogere leverbetrouwbaarheid en productiviteit het belangrijkst. Voor de medewerkers werkt het ergonomisch en veiliger, omdat ze hun handen en ogen continu vrij hebben. Momenteel wordt voice zo’n 80% gebruikt voor orderpicking in magazijnen, met koppelingen naar transportbandsystemen, AGV’s, paternosterkasten en truckterminals. Andere toepassingen zijn het instore gebruik voor inventarisaties en sorteerprocessen van onderdelen en pakketten”. Verberne ziet als trends dat de stemherkenning steeds beter wordt, de apparatuur richting consumentenelektronica opschuift en meer voicefuncties op de centrale server verwerkt gaan worden. Met op termijn voice als kant en klare service uit de cloud. Deze trends maken voice ook interessant voor andere toepassingen en markten, waaronder field service, verkoop en in de zorgsector. Zetes maakte tijdens de laatste presentatie bij Leen Bakker bekend actief te gaan inspelen op het toenemend gebruik van voice met WAVE. Dat is een complete ‘out-of-the-box’ oplossing voor orderpicking in het MKB, met alle gangbare functies, voorgedefinieerde interfaces en managementrapporten.

Reageer op dit artikel