artikel

Spar: uniek dc klaar voor toekomst

Warehousing

Met een nieuw dc in Waalwijk is Spar helemaal klaar voor de toekomst. Het nieuwe onderkomen is ingericht op groei en bedient circa 335 supermarktfilialen in de zuidelijke helft van Nederland. Bijzonder is de vierkante opzet van het centrum dat feitelijk rug aan rug twee distributieconcepten herbergt.

Spar: uniek dc klaar voor toekomst
Spar waalwijk

Met een nieuw dc in Waalwijk is Spar helemaal klaar voor de toekomst. Het nieuwe onderkomen is ingericht op groei en bedient circa 335 supermarktfilialen in de zuidelijke helft van Nederland. Bijzonder is de vierkante opzet van het centrum dat feitelijk rug aan rug twee distributieconcepten herbergt.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: De Spar   Leverancier/dienstverlener: MotracLinde
Plaats: Waalwijk  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

"Niets is zo fijn als met een schone lei beginnen en de ideale inrichting kiezen", begint Rob Salomé, logistiek manager bij Spar in Waalwijk. "We hebben in dit dc weer alles onder één dak, zoals in het verleden. Dat werkt het best, het gaat immers om de optelsom van het geheel om succesvol te zijn

in deze branche."

  

Spar beschikt in Nederland over twee distributiecentra. Een in Alkmaar, voor de noordelijke helft van Nederland en een in het zuiden. Het dc voor de zuidelijke regio stond tot 1 juli 2011 in Zevenbergen en was eigenlijk niet meer geschikt voor de verdere ontwikkelingen binnen het concern. "In 2008 zijn hier ook de activiteiten ondergebracht van Attent en Meermarkt supermarkten. Daarmee werd het dc te klein. De overname van beide formules betekende een groeisprong van 40 procent. Door bij te huren, activiteiten als emballage elders onder te brengen en de zaken anders te reorganiseren hebben we ons kunnen redden. Meer rek zat er eigenlijk niet meer in."

 

Nieuwbouw beste optie

Aangezien Spar met haar winkelformules van groothandel wil transformeren tot een moderne retailer, werd een aantal scenario’s doorgerekend. Nieuwbouw, bestaande panden, diverse locaties, alles is in de overwegingen meegenomen. Een belangrijk aspect hierbij was de locatiekeuze; niet alleen wat de ideale distributiepositie betreft, maar vooral ook voor behoud van het huidige personeel. Onder normale situaties werken er 150 medewerkers bij Spar dc zuid, in pieken zelfs tot wel 250. Rob Salomé: "We hebben een driekwart cirkel aan de oostkant van Moerdijk getrokken met een rijafstand van maximaal drie kwartier. Geen van de gevonden bestaande panden in dit gebied voldeed aan onze wensen. Het werd daarom nieuwbouw. Waalwijk bood zowel de ruimte, de juiste afstand en een gunstige logistieke ligging."

  

Twee dc’s in een

Voor Spar is het ideale dc niet te diep en niet te lang. Dit om zowel de afstanden voor de orderpickers binnen de redelijke grenzen te houden en ook afstanden voor goederenontvangsten en het klaarzetten van de rolcontainers voor distributie zo kort mogelijk te houden. Dit uitgangspunt heeft geleid tot de bouw van feitelijk twee dc’s onder één dak die rug aan rug zijn geplaatst. Beide centra zijn voorzien van 28 dockshelters, waardoor het totaal aan deuren op 56 stuks komt. De zuidzijde van het dc is bestemd voor kruidenierswaren (5.003 sku’s), de noordzijde is ingericht voor de opslag en het verzamelen van vers (977 sku’s) en diepvries (432 sku’s) en de ontvangst van de retouremballage. "In totaal beschikken we nu over 23.500 m2, maar we kunnen nog 10.000 m2 bijbouwen", legt Rob Salomé tijdens de rondgang uit.

"We hebben hierbij rekening gehouden met uitbreiding van koel- en diepvriescellen. De bouw daarvoor is al klaar, zodat we feitelijk alleen de koelinstallatie nog maar hoeven aan te zetten."

  

Bijzondere routing

De distributierouting voor de vrachtwagens is ook bijzonder. Eerst lossen ze aan de noordzijde de retouremballage, zoals PET-flessen en de kratten voor bier en versproducten. Aan die zijde wordt daarna vers en diepvries geladen en kan de vrachtwagen omrijden naar de zuidzijde. Daar volgen de kruidenierswaren en kan het transport op weg naar de supermarkten. Gezien de frequente winkelbeleveringen en de beperkte filiaalgrootte, zijn ook de pickhoeveelheden laag, bijna op consumentenniveau. Eén wagen bevat artikelen voor 4 tot 6 filialen. "We zijn daarbij overgestapt op nieuwe trailers met CO2-koeling in plaats van aggregaten met dieselmotor", stelt Salomé met hoorbare trots. "Ze zijn stiller en hebben geen uitstoot. Door slimme compartimentering hebben deze trailers twee verschillende temperatuurzones en kunnen we alles in een keer aanbieden."

  

De Spar

‘Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’ (De Spar) is actief
in 34 landen en is hiermee de grootste levensmiddelenorganisatie ter wereld.
In Nederland telt het bedrijf circa 600 filialen, verdeeld over 300 Spar supermarkten, 100 Attent Super in de buurt, 100 vakantiewinkels in recreatieparken en 100 Meermarkt winkels. 

Hogere kwaliteit

Mede vanwege de picking op enkelstuks niveau hecht Spar in haar nieuwe dc veel belang aan korte transportafstanden en zo optimaal mogelijk rendement bij het orderverzamelen. Daarom zijn snellopers als frisdranken, bier, chips, toiletpapier, wasmiddelen, melk en boter zo dicht mogelijk aan de kopzijde van de gangpaden gepositioneerd, bij de uitgaande docks. De slowmovers zijn ondergebracht in doorrolsecties waarboven de bulk is geplaatst. Met die inrichting weet Spar 60 procent van haar artikelen in 25 procent van de ruimte onder te brengen en wordt tevens het first-in-first-out-principe optimaal beheerst. Door gebruik te maken van voice picking heeft Spar de kwaliteit van het verzamelen verbeterd en het foutpercentage van 0,5 procent verder verlaagd tot 0,15 procent. Voor alle intern transportactiviteiten vertrouwt Spar op de trucks van Linde. Rob Salomé: "We hebben diverse leveranciers tegen het licht gehouden en opnieuw geconstateerd dat MotracLinde de beste partner voor ons is. Ook de ervaring uit het verleden heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld."

   

De nieuwe vloot bestaat uit 55 eenheden, waaronder reachtrucks R16, zowel in gewone als coldstore uitvoering, N20 orderverzameltrucks met 2.40 meter vorken om geen 3 maar 4 rolcontainers mee te nemen, een E16 vorkheftruck en een T20SF pallettruck.

Reageer op dit artikel