artikel

Het Bankethuis professionaliseert het verdeelproces

Warehousing Premium

Het Bankethuis professionaliseert het verdeelproces

Meer dan 200 Coop-supermarkten ontvangen hun dagvers banket van Het Bankethuis uit Est. Alle bestelde producten worden al in de koelcel van dit bedrijf over de supermarkten verdeeld. Sinds het voorjaar van 2010 maakt de banketbakkerij van de familie Van Mourik daarvoor gebruik van het put-to-light-systeem van Pcdata. Sindsdien zijn de logistieke kosten verlaagd, is het aantal leverfouten drastisch afgenomen en kan het proces een stuk efficiënter worden aangestuurd. Ad van Mourik van Het Bankethuis: “Klanttevredenheid is niet in geld uit te drukken.”

Meer dan 200 Coop-supermarkten ontvangen hun dagvers banket van Het Bankethuis uit Est. Alle bestelde producten worden al in de koelcel van dit bedrijf over de supermarkten verdeeld. Sinds het voorjaar van 2010 maakt de banketbakkerij van de familie Van Mourik daarvoor gebruik van het put-to-light-systeem van Pcdata. Sindsdien zijn de logistieke kosten verlaagd, is het aantal leverfouten drastisch afgenomen en kan het proces een stuk efficiënter worden aangestuurd. Ad van Mourik van Het Bankethuis: "Klanttevredenheid is niet in geld uit te drukken."

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Het Bankethuis   Leverancier/dienstverlener: Pcdata
Plaats: Est  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

In het voorjaar van 2009 nam de familie Van Mourik een failliete banketbakkerij in Est over. Eén van de eerste investeringen die de nieuwe eigenaren deden, betrof de aanschaf van een nieuw systeem voor het verdelen van de taarten, soezen, vlaaien en andere banketproducten over de klanten. "Wij willen van deze banketbakkerij weer een bedrijf met positieve resultaten maken. Dit put-to-light-systeem van Pcdata kenden we al van diverse broodbakkerijen. We waren ervan overtuigd dat dit systeem ook ons voordelen zou bieden", vertelt Van Mourik.

    

De metamorfose in de koelcel van Het Bankethuis is groot. De briefjes met klantnummers die vroeger op de grond onder alle stapels kratten lagen, zijn vervangen door elektronisch displays van Pcdata. Medewerkers printen geen papieren klaarzetlijsten meer uit, maar klikken op één van de twee terminals van Pcdata het product aan dat ze willen verdelen. Vervolgens verschijnt op de displays boven de stapels kratten hoeveel stuks elke klant heeft besteld.

 

Voordeel van de nieuwe werkwijze is dat medewerkers niet meer klantnummers op de klaarzetlijsten hoeven op te zoeken om te zien of een klant wel of geen bananensoezen heeft besteld. "Vroeger was de productie vaak allang klaar terwijl de medewerkers hier nog volop bezig waren met verdelen. Als ze dan eens een krat met chocoladebollen lieten vallen, moesten de machines weer opnieuw worden opgestart. Dat komt nu niet meer voor", vertelt Van Mourik.

         

Direct doorgezet

Het Bankethuis produceert diverse soorten banketproducten. Een deel van de producten gaat in de vorm van halffabrikaten naar andere bakkerijen. Daarnaast levert het bedrijf uit de Betuwe eindproducten aan zo’n twintig zelfstandige vlaaienwinkels en enkele lokale supermarkten.

Een groot deel is echter bestemd voor de ruim 200 supermarkten van Coop. Wat deze winkels voor 8.00 uur ’s ochtends bestellen, wordt vers geproduceerd en voor 18.00 uur geleverd aan het distributiecentrum van Coop. Omdat Het Bankethuis de producten al per supermarkt klaarzet, kunnen ze in het distributiecentrum direct worden doorgezet naar de vrachtauto’s die richting supermarkten vertrekken.

  

In de koelcel van Het Bankethuis hangen 165 displays die horen bij 165 klaarzetlocaties. Elke klant krijgt elke dag één klaarzetlocatie toegewezen, zodat maximaal 165 klanten per dag kunnen worden bediend. Dat is voldoende voor Van Mourik. "Coop heeft weliswaar meer dan 200 winkels, maar niet elke winkel plaatst elke dag bestellingen. Gemiddeld leveren we aan ruim 100 winkels per dag, vlak voor het weekend kan dat oplopen tot 160 winkels per dag."

      

Klaarzetlokaties

Voor het toewijzen van klanten aan klaarzetlocaties maakt Het Bankethuis gebruik van Distrib Location Manager, een speciale softwaretool van Pcdata. "We hebben 100 vloerlocaties en 65 reklocaties. Op die reklocaties is ruimte voor klanten die niet meer dan zeven kratten met producten ontvangen, op de vloerlocaties is meer ruimte. Distrib Location Manager rekent op basis van de bestellingen uit hoeveel kratten elke klant ontvangt. Op basis daarvan bepaalt de tool welke klant een reklocatie en welke klant een vloerlocatie krijgt."

    

Het daadwerkelijke verdeelproces start rond 10.00 uur. Op dat moment staan in de koelcel al verschillende dolly’s te wachten, met op elke dolly kratten waarin maar één productsoort ligt. Elke medewerker pakt een dolly, zoekt via één van de twee terminals de betreffende productsoort op in Distrib Warehouse Manager, het besturingssysteem van Pcdata. Vervolgens voert de medewerker het aantal producten in dat zich daadwerkelijk in de kratten bevindt. Distrib Warehouse Manager rekent op basis van dat aantal uit hoeveel stuks elke klant krijgt en stuurt die aantallen door naar de displays boven elke locatie. De medewerkers hoeven dan alleen nog maar met de dolly vol kratten langs de locaties te lopen en de juiste aantallen af te pakken en op de locaties te leggen. "Het kan best zijn dat alle klanten opgeteld 120 dozen met chocoladebollen hebben besteld, maar dat er nog maar 100 uit de productie zijn gekomen. Dan beginnen we toch alvast met het verdelen van die eerste 100 dozen. Distrib Warehouse Manager onthoudt voor welke klanten die laatste 20 dozen zijn", vertelt Van Mourik.

 

Display vier kleuren

Om met meerdere medewerkers tegelijk te kunnen verdelen, is elk display voorzien van vier kleuren: geel, oranje, rood en groen. Elke medewerker heeft zijn eigen kleur, die ook zichtbaar is op de twee terminals waarmee elke verdeeltaak wordt opgestart. Als een product over de klanten is verdeeld, dient de medewerker een persoonlijke code in te voeren om de taak gereed te melden. "Dat is om te voorkomen dat iemand anders met een druk op een knop per ongeluk een taak gereed meldt", vertelt Van Mourik.

 

Als een order compleet is, verschijnt in het display de boodschap ‘gereed’ en de naam en het nummer van de betreffende klant. Met een druk op de knop kan via Distrib Warehouse Manager de pakbon worden uitgeprint. Daarop staan zowel de bestelde als daadwerkelijk geleverde aantallen. "Voor seizoensartikelen kunnen we een enkele keer niet aan de vraag voldoen. Distrib registreert wie wat heeft ontvangen, zodat we de niet geleverde aantallen ook niet in rekening brengen."

  

Tijdbesparing

Ruim anderhalf jaar na de implementatie van het put-to-light-systeem van Pcdata is Van Mourik nog altijd uiterst tevreden. "Ik schat dat we per dag zo’n vier uur tijd besparen. Daarnaast is het aantal verdeelfouten drastisch afgenomen. Als een medewerker aan het eind twee doosjes overhoudt, heeft hij ergens een fout gemaakt. Die moet hij eerst herstellen voordat hij de taak kan gereed melden. Het systeem maakt immers geen fouten", vertelt Van Mourik.

  

Daarnaast zorgt het put-to-light systeem voor een efficiëntere aansturing van het proces. "We hebben voortdurend overzicht over de voortgang en kunnen bijsturen als dat nodig is. Normaal zijn één of twee mensen bezig met verdelen, maar als dat nodig is laten we iemand van een andere afdeling een paar uur hier werken."

   

Van Mourik is er in ieder geval van overtuigd dat het put-to-light-systeem van Pcdata niet alleen lonend is voor broodbakkerijen, maar ook voor banketbakkerijen. "Bij broodbakkerijen praat je over veel grotere volumes dan bij banketbakkerijen, maar ook voor ons is dit systeem lonend. Bovendien is onze leverbetrouwbaarheid nu op peil, en klanttevredenheid is niet in geld uit te drukken."

Reageer op dit artikel