artikel

BSB innoveert door Ritplan te koppelen met GreenCat

Warehousing

Beer & Selected Beverages (BSB) verzorgt de distributie van dranken op de Nederlandse- en Beneluxmarkt. De klanten van BSB zijn vrijwel alle Nederlandse horecagroothandels en drankenhandelaren, zelfbedieningsgroothandels, slijters, slijterij organisaties en retailers. Veel grote afnemers worden door heel Nederland dagelijks beleverd. Kleinere afnemers worden op bepaalde, vaste dagen in de week geleverd. Het vervoer is uitbesteed aan Embregts transport. De planning wordt door BSB zelf uitgevoerd.

BSB innoveert door Ritplan te koppelen met GreenCat
greencat ritplan

Beer & Selected Beverages (BSB) verzorgt de distributie van dranken op de Nederlandse- en Beneluxmarkt. De klanten van BSB zijn vrijwel alle Nederlandse horecagroothandels en drankenhandelaren, zelfbedieningsgroothandels, slijters, slijterij organisaties en retailers. Veel grote afnemers worden door heel Nederland dagelijks beleverd. Kleinere afnemers worden op bepaalde, vaste dagen in de week geleverd. Het vervoer is uitbesteed aan Embregts transport. De planning wordt door BSB zelf uitgevoerd.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: BSB   Leverancier/dienstverlener: EVO-it
Plaats: Raamsdonksveer  
Branche: groothandel food   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Beer & Selected Beverages

BSB verzorgt de import en distributie van speciale bieren, premium pilseners, mineraalwaters, gedestilleerde dranken, likeuren en wijnen voor 15 partner leveranciers.

 

BSB werkt als exclusieve partner voor brouwers als Bitburger, Chimay, Duvel Moortgat, De Koninck, Palm Breweries, Veltins en Warsteiner. Daarnaast is BSB ook distributeur van de bieren van de trapistenbrouwerijen Orval en Westmalle.

  

Naast bieren distribueert BSB de mineraalwaters van Danone, Evian en Badoit. Als exclusieve distributiepartner werkt BSB voor A Brand New Day Drinks Company (ABND), bekend van Courvoisier, Berentzen, Puschkin en Jack Daniels. BSB is tevens distributeur van onder andere DiSaronno Originale en Tia Maria.

Vroeger werden de ritten met de hand gepland. Dit bracht veel papierwerk met zich mee en was niet overzichtelijk. De bonnen werden uitgeprint en aan de hand van de bonnen werd de planning gemaakt. Door de groei van BSB was dit op een gegeven moment niet meer te doen. Men besloot de planning te gaan automatiseren. Niet alleen om het plannen te vereenvoudigen, maar om kosten te besparen en het distributieproces transparanter te maken.

       

Spoedorders in reguliere proces

In 2008 heeft BSB ervoor gekozen om met Ritplan (EVO-it) te gaan werken. Er werd voor Ritplan gekozen omdat men een programma zocht dat goed aansloot bij de organisatie en bovendien eenvoudig in het gebruik was. In een bedrijf als BSB is de planning geen dagtaak. Maar toch kostte het handmatig maken van een planning enkele uren werk. Met Ritplan kon die tijd worden teruggebracht tot een kwartier, maximaal een half uur.

Dat scheelde niet alleen werktijd, maar het betekende ook dat het moment van de orderstop met een uur kon worden verlengd. Hierdoor konden orders die vroeger als spoedorder werden behandeld in het reguliere proces worden meegenomen, waardoor een betere planning mogelijk werd.

    

Per saldo is met de introductie van Ritplan een aantoonbare besparing op de transportkosten gerealiseerd. De investering in Ritplan kon binnen een paar maanden worden terugverdiend.

 

Innovatie

BSB is zeer tevreden over het gebruik en de eenvoudige werking van Ritplan. Maar BSB wilde verder innoveren: de wens was om het distributieproces nog beter te kunnen volgen met de volgende doelstellingen:

   

  • de klanten beter kunnen informeren over de aflevertijdstippen;
  • monitoring van de rituitvoering (theorie versus praktijk);
  • de parameters (wachttijden, laad/lostijden, snelheidsinstellingen)van Ritplan nog beter op de praktijk kunnen afstemmen.

    

De huisvervoerder Embregts had zijn voertuigen al uitgerust met boordcomputers van GreenCat-IT. Een integratie tussen GreenCat en Ritplan bestond nog niet. Via een apart te ontwikkelen RMM module (Ritplan Mobiel Manager) is deze koppeling door EVO informatietechnologie gerealiseerd. Greencat-IT leverde een testset, zodat de koppeling tijdens het ontwikkelen direct in de praktijk getest kon worden.

   

Resultaten

Wanneer BSB met Ritplan een planning heeft gemaakt kunnen de ritten met één druk op de knop worden doorgestuurd naar de boordcomputers op de voertuigen. De chauffeurs krijgen hiermee op hun scherm de indeling te zien van de uit te voeren ritopdrachten of taken. Wanneer de chauffeur bij het adres is aangekomen kan hij aangegeven dat de losactie wordt gestart.

   

Door de terugkoppeling vanuit de praktijk is het nu mogelijk geworden om te controleren of de tijdvensters bij de klanten én de voorspelde aankomsttijden gehaald worden. Wanneer een opdracht niet op tijd gehaald kan worden is dit in de planning te zien en kan ingegrepen worden. Dat kan op twee manieren: informeren van de klant dat de aflevering vertraagd is óf de planning aanpassen. Wordt voor deze laatste mogelijkheid gekozen, dan worden de opdrachten gesynchroniseerd met de boordcomputer en kan de chauffeur direct zien wat zijn nieuwe route is.

 

Met de module Distrikost Analyse kunnen de kosten van elke aflevering van de planning (voorcalculatie) worden vergeleken me de werkelijke kosten (nacalculatie). Zijn bij bepaalde klanten de verschillen groot dan is dat aanleiding voor nader onderzoek, omdat de oorzaken verschillend kunnen zijn, zoals lange wachttijden, langere laad/lostijden of afwijkingen ten opzichte van de geplande route.

Op dit moment bevindt het project zich in de testfase: de koppeling is gerealiseerd en nu is het zaak voldoende gegevens vanuit de praktijk te verzamelen, teneinde de analyses te kunnen maken.

Misha Korevaar van BSB is tevreden over de tot nu toe bereikte resultaten.

Reageer op dit artikel