artikel

Electrolux houdt vinger aan de pols met fleetmanager

Warehousing

Electrolux Home Products gebruikt sinds kort de jongste versie van Still FleetManager in haar uitgestrekte distributiecentrum. Dankzij de intelligente soft- en hardware weet de witgoedspecialist beter hoe de heftrucks werkelijk worden gebruikt. Het aantal schadegevallen is gedaald en ook de inzet van de vloot is evenwichtiger dan ooit.

Electrolux houdt vinger aan de pols met fleetmanager
Electrolux fleetmanager Still

Electrolux Home Products gebruikt sinds kort de jongste versie van Still FleetManager in haar uitgestrekte distributiecentrum. Dankzij de intelligente soft- en hardware weet de witgoedspecialist beter hoe de heftrucks werkelijk worden gebruikt. Het aantal schadegevallen is gedaald en ook de inzet van de vloot is evenwichtiger dan ooit.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Electrolux Home Products   Leverancier/dienstverlener: Still Intern Transport
Plaats: Alphen aan den Rijn  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Still FleetManager 4.x  

Waar de ene heftruck bezig is de stapels met wasmachines, drogers, koelkasten en vriezers hoger te maken, daar stapelt een ander juist het benodigde witgoed af en brengt het naar de expeditie. In het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn van Electrolux Home Products is het een continu komen en gaan van grote partijen elektrische apparatuur. Jaarlijks komen er 1,3 miljoen stuks in en gaan er evenveel weer uit. Goed dus voor een goederenbeweging van 2,6 miljoen items. 

  

"Voor dit totaal aan handling, warehousing, distributie, opslag, retourlogistiek zetten we 23 heftrucks in", vertelt Warehouse Manager Alex Rijnberg. "Het merendeel, 19 stuks, hiervan is afkomstig van Still. We leasen bij Still al meer dan tien jaar op basis van Full Service inclusief batterijen."

  

"Al vanaf het begin van de relatie met Still zetten we ook FleetManager in", voegt Pauline de Bruijn, assistent Logistics Market Manager toe. "We zijn het systeem voornamelijk gaan gebruiken om meer inzicht en grip te krijgen op schadegevallen. We werken in een 2-ploegendienst en zagen schades zowel op trucks, het pand en de goederen, maar er hing uiteraard nooit een verklaring bij hoe die schade was ontstaan.".

   

Uitsluitsel geeft doorslag

Ondanks goede heftrucktrainingen, goede productbehandeling en goed materieel was ook voor Electrolux Home Products de kostenpost ‘schade’ lastig te beheersen. De introductie van FleetManager van Still bracht daarin verandering. Met behulp van een persoonlijke FleetManager creditcard loggen de chauffeurs in op de heftruck. Hiermee is ook meteen de autorisatie geregeld, waardoor alleen de juiste chauffeurs op de juiste trucks mogen en kunnen rijden.

    

"Door destijds alles meteen goed met de betrokken chauffeurs te bespreken, hebben we amper sceptische geluiden gehoord", vertelt Alex Rijnberg, die in het verleden ook als heftruckchauffeur bij Electrolux heeft gewerkt. "Het was geen kwestie van Big Brother die continu over de schouders meekijkt. Schokken die het systeem registreert komen namelijk ook voort uit het remmen of uit de handling van het product zelf. Door de nauwkeurige registratie krijg je gewoon een beter beeld over wat er nu werkelijk gebeurt en dat bleek ook voor de chauffeurs een belangrijk argument."

 

Nieuwe versie is handiger

De eerste versie van FleetManager was een offline systeem dat lokaal werd beheerst. Door per trucks de databox uit te lezen, konden de gegevens worden overgenomen. "Eenmaal per maand was en is de regel, tenzij er een reden is om het eerder te doen", legt Pauline de Bruijn uit. "Maar alleen al door de overstap op het systeem liep het aantal schades terug. Door daarnaast nauwkeurig te kijken wat er nu werkelijk is gebeurd, kan je precies die maatregelen treffen om de kans op herhaling te verminderen."

  

Met de komst van 4 nieuwe Still-trucks uit de RX-serie kon Electrolux Home Products overstappen naar de jongste release van FleetManager: versie 4.x. Het nieuwe systeem is een webbased applicatie en is vanaf elke computer met een internetaansluiting benaderbaar. De Bruijn: "Er draait geen software op onze server. Alles dat je nodig hebt is een gebruikersnaam en wachtwoord."

 

De nieuwe tool is in vergelijking met de oude versie handiger en flink uitgebreid. Het systeem registreert doorlopend en geeft in real time de gegevens door via GPRS.  Alex Rijnberg: "Het is ook mogelijk om via WiFi te communiceren, maar dat had niet onze voorkeur. De dataoverdracht voor onze truckterminals verloopt al via het draadloze netwerk. Dit wilden we graag gescheiden houden. Bovendien is de dekkingsgraad met GPRS zelfs iets beter dan via WiFi."

 

Diverse toegangsmogelijkheden

Toegang tot de RX-modellen van Still verloopt naar keuze via een transponder, een Pincode of de creditcard van de vorige versie van FleetManager. Om alles zo makkelijk te houden heeft Electrolux gekozen voor het behoud van de bestaande creditcard waarmee elke chauffeur vertrouwd is geraakt.

  

Bij FleetManager 4.x is er geen kabel meer nodig om de gegevens uit te lezen. Uitgebreidere rapportages, zoals urenstanden van de diverse trucks, de inzetintensiteit en eventueel geregistreerde schokken worden draadloos verwerkt. Alle deze informatie is vervolgens via de webapplicatie te bekijken en via Excel te exporteren. Pauline de Bruijn gaat achter de PC zitten en logt in. Enkele muiskliks verder wijst ze op het scherm: "Kijk, hier heb je bijvoorbeeld een overzicht op de inzethistorie van de truck in de laatste maand. Je kunt zien dan één truck beduidend vaker wordt gebruikt en daarop kan je dus actie ondernemen. Zo hou je de onderhoudsbehoefte voor alle trucks op een evenwichtig peil."

  

Ze bladert door het systeem en toont ook de inzet per dag per truck en de inlogtijden van de chauffeurs. "Op basis van deze gegevens kunnen we met de chauffeurs praten over het ‘oprekken’ van de pauzetijden", verduidelijkt Alex Rijnberg. "Af en toe is dat wel eens nodig."

 

Pauline de Bruijn: "Met FleetManager 4.x heb je een sterk gereedschap in handen om beter te weten hoe de trucks worden ingezet en door wie. Het beheren van het systeem is aanzienlijk vergemakkelijkt en het toewijzen van autorisaties is echt heel eenvoudig. Uitbreidingen als Still Report en Still ProActive zijn voor ons op dit moment niet aan de orde. Wie weet voor de toekomst… Met FleetManager zijn we in elk geval al een heel eind op de goede weg."

  

Op het juiste spoor
Electrolux Home Products in Alphen aan den Rijn is het centrale DC voor de Benelux en Ierland voor de distributie van witgoed, keukeninbouw-  en kleinhuishoudelijke apparatuur  van de merken AEG. Electrolux en Zanussi. Het enorme logistieke centrum is slechts voor een oppervlakte van 4.000 m2 voorzien van stellingen. De rest is ingericht voor blokstapeling. Electrolux heeft een inpandige spooraansluiting en een eigen locomotief om de goederenwagons te verplaatsen. De afdeling logistiek telt in totaal 45 medewerkers.

Reageer op dit artikel