artikel

Leer van heftruckopleiders: hun belangrijkste tip

Warehousing Premium

Leer van heftruckopleiders: hun belangrijkste tip

Zijn heftrucks gevaarlijk? Nee, het zijn de heftruckbestuurders die het gemotoriseerde werkpaard tot een potentieel ongevalswerktuig maken. Ondeskundigheid en stoer gedrag zijn daar doorgaans debet aan. Opleiders in de heftruckwereld geven hun belangrijkste tips prijs. Welk advies mag niet ontbreken bij iedere training aan heftruckchauffeurs?

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek Special: Veiligheid in Magazijnen op 21 oktober 2011.

Onno Faassen (FO Training & Advies): ‘Kijk altijd achterom’

“Ik zie het zo vaak gebeuren in trainingen. Chauffeurs vergeten achterom te kijken, nadat ze een pallet hebben weggezet. Ze zijn heel geconcentreerd bezig met het goed neerzetten van de lading. Blijft de pallet niet achter de vorken haken? Als dan de vorken terugschuiven, zijn ze al weer onderweg, zonder te kijken of er wellicht een voetganger achter hen loopt. Op zich is dat wel logisch. Vaak werken ze op een plek waar weinig mensen lopen. Dan is de verleiding groot om maar te gaan rijden. Gek genoeg kijken ze vaak wel om als ze een pallet oppakken. Eerst de pallet goed op de vorken plaatsen en dan het hoofd omdraaien om te zien of de kust veilig is. Bij oppakken gebeurt dat veel meer dan bij wegzetten, ook bijvoorbeeld in een vrachtwagen. Maar de gevolgen zijn vaak niet gering. Tijdens de training zet ik vaak een pion achter de heftruck bij de locatie waar de pallet moet worden weggezet. Daar schrikken de cursisten dan van en dat doet ze beseffen, dat er zo maar iets achter hen kan staan. In theorie weten ze wel dat ze altijd moeten omkijken, maar in de praktijk gebeurt dat lang niet altijd. Wat doe je er aan? Er is maar één manier: elkaar daar steeds op wijzen. Ook door de leidinggevende natuurlijk. Dat wordt vaak minder positief opgepakt. Wat helpt is misschien een kwinkslag. Ik roep altijd ‘Harry’. Dat is de denkbeeldige collega, die in gevaar dreigt te komen.”

   

Sietze Nikolaas (Barloworld): ‘Nooit zonder veiligheidsgordel’

“Geen gordel om? Dan ook geen praktijkoefeningen. Ik ben daar consequent in. Al tijdens de theorie laat ik videobeelden zien, waaruit blijkt wat er mis kan gaan als de veiligheidsgordel niet is

bevestigd. Maar chauffeurs vinden het dragen van een gordel lastig. Ik begrijp dat wel, want het is ook een rotding. Als je twee uur lang onafgebroken op de heftruck zit is er geen probleem. Wel als je om het kwartier van de truck moet stappen. Dan zie je dat chauffeurs vaak achter hun rug de gordel vastmaken. Mensen zijn slim, echte uitvinders. Zo omzeilen ze een waarschuwingslampje of zoiets. Maar ze nemen wel een onverantwoord risico. Als de truck omvalt, ben je als chauffeur geneigd om er aan de lage kant af te springen. Daar komt ook de heftruck terecht. De gordel voorkomt, dat je er af kunt springen. Het risico kun je ook wegnemen met het plaatsen van veiligheidsbeugels. Dat werkt als een deur en is heel natuurlijk. Alleen kost een set beugels toch al gauw 1.000 tot 1.500 euro extra als optie bij de aanschaf. Om iemand voor een ongeluk te behoeden is dat heel weinig, maar met een behoorlijk heftruckpark loopt dat wel in de papieren. We zijn bezig met bepaalde klanten om te zoeken naar een andere oplossing. Dat kan bijvoorbeeld door de gordel zo te plaatsen, dat het lastig is om de gordel niet te dragen. Hopelijk gaat dat werken. Als manager moet je er alles binnen jouw vermogen aan doen om ernstige ongevallen te voorkomen. Daar horen trainingen zeker bij, ook al is dat niet verplicht.”

  

Henk de Wit (Mabo-Lifting): ‘Hou oogcontact met elkaar’

“Vaak sta ik voor groepen magazijnmedewerkers, waaronder heftruckchauffeurs. Ik zeg dan altijd; degene die op de heftruck zit zal weinig overkomen. Hij zit in een stalen kooi en zal door de beschermende constructie een bepaald gevoel van veiligheid hebben. Dat kan leiden tot roekeloos rijgedrag en weinig besef voor de omgeving om hem heen. Maar collega’s staan daar in de buurt hun werk te doen of lopen rond. Kijk om je heen, zoek oogcontact met elkaar. Ik vergelijk het met een rotonde, waar je met je auto op af komt rijden. Dan komt er iemand van rechts, die niet naar jou kijkt. Geheid dat die bestuurder zo de rotonde op komt rijden. Heeft hij wel oogcontact, dan zal hij waarschijnlijk ook automatisch stoppen. Zo werkt het, ook in het magazijn. Je moet elkaar scherp houden, zeker ook het management, de teamleiders en afdelingshoofden. Dat is in mijn optiek ook het idee achter het registreren van ‘bijna ongelukken’. Volgens mij wordt dat zelden of nooit gedaan. Maar het zou er zeker toe bijdragen om medewerkers alert te laten zijn op onveilige situaties. De impact van een echt ongeval is enorm. Psychisch vaak meer nog dan lichamelijk. Ik ken situaties waar mensen er met een gebroken been relatief gunstig vanaf kwamen, maar pas maanden later weer in staat waren om tien minuten in een boek te lezen. Dit wordt vaak onderschat, zowel voor het slachtoffer als voor de chauffeur.”

   

Peter Sterrenburg –(Jungheinrich): ‘Schade is geen schande’

“Een gemiddelde heftruck is twee tot drie keer zo zwaar als de personenauto waar je mee rijdt. Dat realiseren de meeste heftruckchauffeurs zich niet, omdat de trucks vaak compact gebouwd zijn. Dus als ze ergens tegenaan rijden, kan het goed mis zijn. Neem daarom onmiddellijk actie bij een geknikte ligger of een ontwrichte staander. Haal direct de stelling leeg (natuurlijk niet bij acuut instortingsgevaar) en zet de omgeving af. Waarschuw de leidinggevende en – niet onbelangrijk – ook de collega’s. Het bewustzijn, dat er echt een groot gevaar kan dreigen, ontbreekt helaas maar al te vaak. Dat mag het management zich ook aanrekenen. Schade is geen schande, want fouten maakt iedereen. Ook met de heftruck gebeurt dat. Waar het om gaat is dat een manager als logistiek professional ook professioneel omgaat met schade en daar verantwoordelijkheid in neemt om de veiligheid te waarborgen. Neem dus de opleiding van chauffeurs serieus door daarbij aanwezig te zijn. Geef aandacht aan veiligheid tijdens het werkoverleg. Vraag aan de medewerkers of ze schades hebben geconstateerd, die nog niet bekend waren. Informeer ze over maatregelen en reparaties. Schrijf zaken op in het RIE (Risico Inventarisatie en Evaluatie). YouTube filmpjes bevestigen voldoende wat er mis kan gaan. In die nachtmerrie wil je niet terecht komen.”

  

Peter de Koning (Alpas Henrion): ‘Alleen neigen als het moet’

“De meeste heftruckchauffeurs gooien onmiddellijk de mast achterover als ze een pallet hebben weggezet. Dat is niet slim, want het heen en weer neigen van de mast zorgt er voor dat steeds opnieuw een motor wordt opgestart en dat kost energie. Maar ook vanuit veiligheidsoogpunt is het beter om de vorken horizontaal te houden en weg te rijden met de vorken ongeveer 20 centimeter van de grond. Want hoe gaat het in veel gevallen? Pallet weggezet, vorken achterover, wegrijden naar de volgende locatie, vorken omhoog, vorken horizontaal brengen en proberen een pallet op te pakken. Zeker op grote hoogte levert dat veel instabiliteit op. Heftrucks zijn het meest stabiel, gelet op de gewichtsverdeling, als de mast loodrecht staat. Geklungel bij de palletlocatie kan leiden tot schade aan de stelling of aan de lading. Daarom geef ik onze cursisten altijd mee, dat ze goed moeten nadenken over wel of niet neigen. Neig alleen als het moet, met een last op de vorken, en doe dat dan een klein beetje. De mast zo ver mogelijk naar achteren neigen is echt niet nodig en zowel ergonomisch als economisch onverstandig.”

   

Dit artikel verscheen in de gratis special ‘Veiligheid in magazijnen’ bij Logistiek Magazine van oktober; zie bladarchief… 

 

Bekijk hier de nieuwsbriefspecial van de BMWT over veiligheid (1 nov 2011)…

Reageer op dit artikel