artikel

BMWT keurt heftrucks digitaal en papierloos

Warehousing Premium

BMWT keurt heftrucks digitaal en papierloos

Brancheorganisatie BMWT start met het ‘digitaal keuren’ van heftrucks, tractiebatterijen en grondverzetmachines. In een later stadium volgen ook magazijnstellingen. De administratieve afwikkeling gaat voortaan geheel papierloos.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 19 augustus 2011.

BMWT gaat digitaal keuren. Het voordeel is dat de keuringsformulieren en het keurresultaat vanaf het keuringsadres online naar de BMWT worden gezonden. Dat levert een snelle afhandeling en archivering op. Digitale kopieën worden ook verstuurd naar het desbetreffende keurbedrijf en de klant, die de keuringen daarmee digitaal kunnen monitoren. In de toekomst wordt het systeem van de digitale keuringsformulieren verder uitgebreid. Zo zal er onder andere achtergrondinformatie aan het keuringsformulier gekoppeld worden. De keurmeester is dan in staat om ‘on the job’ alle informatie over een bepaald keuringspunt op te roepen. Voor lidbedrijven zal er in de toekomst met behulp van dit systeem de mogelijkheid komen om hun keuringsticker-rapportage beter te beheren. Tevens kunnen ‘zwakke’ punten van bepaalde typen heftrucks door middel van analyse sneller naar voren komen.

    

Digitale Easy platform

Toyota Material Handling Nederland keurt nu ook digitaal. Jaarlijks worden 18.500 keuringen uitgevoerd. De keurmeesters maakten voorheen gebruik van papieren keuringsformulieren. Ook de administratieve verwerking werd handmatig gedaan. In de nieuwe situatie vult de keurmeester op zijn PDA het keuringsformulier in en laat hij deze digitaal door de klant ondertekenen. Alle relevante gegevens worden doorgestuurd naar zowel de klant als naar de back office van Toyota Material Handling Nederland (TMHNL) in Ede. De keuringsdata worden vervolgens gesynchroniseerd naar de BMWT en de keuring wordt direct afgemeld. De klant ontvangt na de keuring direct per e-mail het digitale keuringsformulier samen met de werkbon. Het zoekraken van keuringsformulieren behoort hiermee tot het verleden. Ook zijn er geen problemen meer met de onleesbaarheid van formulieren. “Onze serviceorganisatie werkt al sinds 2003 op het eigen digitale Easy platform”, verklaart Ronald Ruiter, manager service support van TMHNL. “Het was eigenlijk een logische stap om de BMWT-Keur hierin te integreren, met als resultaat een verkorting van het administratieproces en een betere serviceverlening naar de klant. Door de digitalisering gaat de

afhandeling veel sneller.” Voor de BMWT betekent de digitale werkwijze vooral een kwaliteitsverbetering van de BMWT-Keur. De afmelding vindt direct plaats, zodat steekproeven sneller na de keuring mogelijk zijn. Dit komt de betrouwbaarheid van de steekproeven ten goede.

    

Motrac Field Service

"Wij werken al sinds eind 2007 met een digitaal systeem voor onze service werkbonnen,

genaamd Motrac Field Service (MFS), verklaart Michel Cijs, business development manager bij MotracLinde. Medio 2008 werden wij benaderd door de BMWT en hun ICT-partner Remotion om het keuringstraject volledig te digitaliseren. Door het gebruik van de digitale keuringsformulieren zijn wij nu in staat een compleet digitaal archief aan te leggen. Dit verkort ons administratieproces aanzienlijk en de dossiers van de heftrucks van onze klanten zijn sneller te raadplegen."

 

UITBREIDEN IN TOEKOMST

De BMWT is voornemens om in de toekomst het systeem van de digitale keuringsformulieren verder uit te breiden. Ook Alpas, Hubtex, Jungheinrich en Still werken er volgens Anton van Loon van de BMWT al mee. Op basis van vrijwilligheid worden de overige BMWT-leden gestimuleerd om ook digitaal te gaan keuren. Zo zal er onder andere achtergrondinformatie aan het keuringsformulier gekoppeld worden. De keurmeester is dan in staat om ‘on the job’ alle informatie over een bepaald keuringspunt op te roepen. 

Reageer op dit artikel