artikel

Minder onderzoek, wat nu?

Warehousing

Het goederenvervoer en de wetenschap lijken nog meer met elkaar gemeen te hebben dan je misschien op het eerste gezicht zou zeggen. Zo meldde de NOS onlangs, dat er vorig jaar meer proefschriften dan ooit zijn gepubliceerd. In totaal 3707 stuks – een groei van 5 procent ten opzichte van 2009 en van 57 procent ten opzichte van 2000.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 17 juni 2011.

  
Tegelijkertijd haalde ook het goederentransport een mooie omzetgroei van 3,7 procent. Nu heb ik er geen onderzoek naar gedaan, maar het zou mij niet verbazen als er een samenhang is tussen innovaties uit wetenschappelijk onderzoek en het succes van de logistieke bedrijfstak. Of het zo is dat wetenschappelijk onderzoek leidt tot betere logistiek in de praktijk, of omgekeerd dat een succesvolle logistieke sector inspirerend werkt voor de wetenschap, dat laat ik nog even in het midden. Maar samengaan, dat doet het.

    

Een blik in de toekomst op basis van bestaande voorspellingen stelt dan teleur. Zowel in de wetenschap als in het goederenvervoer klinken namelijk pessimistische geluiden. Het is berekend, dat er tot 2015 zo’n 20 procent van de onderzoeksplekken verloren zal gaan door het wegvallen van de extra gelden uit de aardgasbaten. Het zal toch niet zo zijn dat de logistieke bedrijfstak daar achteraan gaat? Nee, vooralsnog is de verwachting dat de groei in het goederenvervoer de komende jaren alleen zal afvlakken, wat op zich al teleurstellend genoeg is. VSNU voorzitter Noorda spreekt zijn vrees uit, dat als de arbeidsmarkt zijn werk doet, jonge onderzoekers naar het buitenland vertrekken. Op de langere termijn kan een dergelijke brain-drain grote gevolgen hebben voor de innovatieve slagkracht van logistiek Nederland.

    

Wat kunnen we doen? Wetenschappers hebben altijd behoefte aan problemen om over na te denken (en aan tijd en geld natuurlijk, maar dat terzijde). Bedrijven kunnen een slimme oplossing goed gebruiken. Het bij elkaar brengen van deze wederzijdse wensen gebeurt nog veel te weinig. Laten we daar aan werken, via Dinalog, via de Topsectoren, via het Topteam Logistiek, maar vooral ook via een kopje koffie op zomaar een willekeurige dag op zomaar een willekeurige plaats. Veel succesverhalen zijn immers begonnen met een ‘leuk ideetje’.

Reageer op dit artikel