artikel

Carrefour Belgium klaar voor de toekomst met SCM WMS

Warehousing Premium

Carrefour Belgium klaar voor de toekomst met SCM WMS

Carrefour Belgium maakt deel uit van de Carrefour Groep, een Franse warenhuisketen met ongeveer 500.000 medewerkers waarvan 16.000 in België. Zij zijn daarmee wereldwijd de tweede grootste retailer en de zevende grootste werkgever. De toonaangevende retailer telt 3 winkelformaten, elk met een eigen gezicht: Carrefour Hyper, Carrefour GB/Market en Carrefour Express met respectievelijk 47, 356 en 202 vestigingen.

Carrefour Belgium maakt deel uit van de Carrefour Groep, een Franse warenhuisketen met ongeveer 500.000 medewerkers waarvan 16.000 in België. Zij zijn daarmee wereldwijd de tweede grootste retailer en de zevende grootste werkgever. De toonaangevende retailer telt 3 winkelformaten, elk met een eigen gezicht: Carrefour Hyper, Carrefour GB/Market en Carrefour Express met respectievelijk 47, 356 en 202 vestigingen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Carrefour Belgium   Leverancier/dienstverlener: Infor
Plaats: Belgie  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

De Groep dankt zijn grootte onder andere aan een aantal overnames waaronder die in 2000 van GB, een Belgische warenhuisketen ontstaan uit het voormalige warenhuisconcern Grand Bazar. Dankzij deze overname trad Carrefour toe op de Belgische markt en kregen ze er een rijke Belgische geschiedenis bij. Waaronder de opening van Bon Marché, het eerste Belgische ‘warenhuis’ in 1860. Honderd jaar later, in 1961, zien onder andere in Brugge en Anderlecht de eerste hypermarkten ‘Superbazar’ het levenslicht.

    

De Belgische retailer heeft ruim 100.000 artikelen in het assortiment, waarvan 40 procent food en 60 procent non-food. Tel daar de ruim 500 winkels bij op en het is duidelijk dat het hele proces van bevoorraden veelomvattend is. Om de complexe orderverzamelstructuren in goede banen te leiden, maken de vijf depots van Carrefour Belgium gebruik van Infor SCM Warehouse Management. In elk depot werken per shift gemiddeld 125 personen met de toepassing.

    

Infor logische keuze

Al sinds de jaren negentig van de vorige eeuw maakt de retailorganisatie gebruik van een warehousemanagementoplossing van Infor. Hans Proot (foto), Directeur Business Solutions IT Supply Chain, licht toe: ‘Onze geschiedenis met Infor gaat ver terug in de tijd. Van een rudimentair home made product op een Siemens mainframe in de jaren tachtig gingen we over op de WMS-oplossing van Infor. We moesten met de tijd mee en wilden inzetten op automatisering om onze concurrentiekracht te vergroten door onze warehouseactiviteiten sneller, effectiever en nauwkeuriger uit te kunnen voeren en kosten te kunnen besparen. De keuze voor Infor vloeide voort uit een benchmark waarbij Infor in onze ogen over de beste oplossing beschikte zowel qua functionaliteiten als qua prijszetting.

  

De overname door de Carrefour Group bracht een aantal interne veranderingen teweeg. Maar ondanks het feit dat de Groep Infolog als standaard hanteert voor zijn vestigingen, bleef Carrefour Belgium vertrouwen op het Infor WMS systeem. De goede ervaringen met Infor en resultaten van de oplossing lagen hieraan ten grondslag en resulteerden erin dat tot op de dag van vandaag, Infor SCM WMS de scepter zwaait in de depots. Proot: ‘De oplossing werkt naar volle tevredenheid. Waarom zouden we dan investeren in een nieuw systeem? Infor SCM WMS dekt de door ons gewenste functionaliteiten af. Het onderhoud is miniem en we worden met weinig incidenten geconfronteerd. Voor een bedrijf dat 24/7 opereert zijn dat cruciale factoren. Verlies van tijd vertaalt zich direct in financiële schade. Daarnaast is het systeem makkelijk in gebruik en intuïtief. Een belangrijk gegeven aangezien veel medewerkers gebruik maken van het systeem en we met zo’n groot team regelmatig te maken hebben met personeelswijzigingen.’

  

Om te voldoen aan de veranderende wensen van de consument en de bedrijfsdoelstellingen besluit de retailorganisatie dat de oplossing moet meegroeien met de organisatie. Voor de aanvang van 2011 zal het WMS worden aangepast zodat deze geschikt is voor het beleveren van het groeiende aantal Express-winkels via rolcontainers.

  

Consument gaat voor Express

De veranderende wensen en eisen van de consument hebben zijn weerslag op de retailorganisatie en de bijbehorende processen. Een van de huidige trends is het feit dat de Express-winkels steeds meer aan belang winnen. Deze winkels zijn vooral gericht op kleine boodschappen, en op mensen die een druk bestaan leiden. Deze beweging wordt ingegeven door de maatschappelijke verschuivingen: tweeverdieners en singles die frequenter boodschappen doen – tot aan dagelijks toe – en in kleinere volumes. Hierdoor halen consumenten steeds vaker in buurtwinkels boodschappen en neemt het aantal Express-winkels toe.
Om in te spelen op die trend wordt ook een aantal aanpassingen aangebracht aan het warehousemanagementsysteem. Carrefour wil het beheer van depots optimaliseren voor deze buurtwinkels door het principe van multipicking toe te passen: dat wil zeggen dat 3 expresswinkels simultaan tijdens één doorgang worden geprepareerd via rolcontainers. Dat is een schril contrast met de hypermarkten waar een heftruck 1 compleet pallet pakt voor de winkel. Proot: ‘De buurtwinkels maken het proces niet ingewikkelder maar wel omvangrijker. Hierdoor neemt het belang van een stabiel systeem toe.’

  

Ingenieus voicesysteem

Het Warehouse Management Systeem (WMS) is gekoppeld aan een voicesysteem van Zetes. Het spraakherkenningssysteem bestaat uit een WMS, headsets, voicepickterminals met bijbehorende software en een RF-netwerk en zet opdrachten van het WMS om in gesproken taal. Proot: ‘Via stemcommando’s vindt dus dataoverdracht plaats tussen de persoon op de magazijnvloer die de orders verzamelt en het WMS. De werknemers, die in het depot werken en allen zijn voorzien van een headset, ontvangen de orders via gesproken taal en confirmeren ook op die manier. Hierdoor heeft hij zijn handen vrij en hoeft hij geen gegevens in te voeren of de goederen te scannen. Bovendien neemt de kwaliteit van het proces toe, worden fouten geëlimineerd en de prestaties verhoogd doordat meer orders verzameld kunnen worden.’ Net als de concurrentie zoekt de retailer immers naar manieren om de productiviteit te verhogen en de kosten te verlagen, om zich te wapenen tegen de toenemende concurrentie en druk op de markt.

  
Waar oplossingen voor spraaksoftware in het verleden nogal eens kampten met performance problemen, is Proot tevreden met zijn spraakherkenningssysteem. ‘Het biedt ons niet alleen de mogelijkheid de productiviteit te verhogen, ook de werknemers zijn er vooral positief over te spreken. Het conventionele orderverzamelen met picklijsten behoort voorgoed tot de verleden tijd.’

  
Om fraude tegen te gaan, volgt en registreert het WMS sinds 2009 bovendien de flow van leeggoed. De weg die het aflegt: van de consument die een fles inlevert bij de winkel tot aan het punt dat hij weer gevuld in de schappen staat, wordt gemonitord. In het verleden bestond er een zwart circuit. Proot: ‘Wij stuurden bijvoorbeeld bakken met tomaten naar winkels maar wisten niet om hoeveel bakken het ging en hoeveel we er terug konden verwachten. Daar werd flink misbruik van gemaakt. De bak waar het product in vervoerd wordt, is vaak duurder dan de ingrediënten. Met het WMS hebben we dat nu allemaal onder controle en beschikken over een overzicht van de inventaris. Hierdoor kunnen we de inventarisopvolging correct uitvoeren.’

  

De klanten, de markt, de stevige concurrentiestrijd onder de supermarkten en de grote druk op de marges vragen steeds meer van de retailorganisaties. De productiviteit moet omhoog en de kosten naar beneden luidt het devies. Met slimme innovaties zoals een spraakherkenningssysteem op de magazijnvloer en aanpassingen omtrent het transport zodat de kleinere Express-winkels simultaan beleverd kunnen worden, probeert Carrefour Belgium deze doelstellingen te realiseren. Met de aanpassingen aan het WMS-systeem is Carrefour klaar voor de toekomst en zal waar nodig bij veranderingen in de markt en binnen de organisatie verdere verbeteringen aanbrengen.

Reageer op dit artikel