artikel

Heftruckmarkt is bezig met langzame inhaalslag

Warehousing Premium

Na het historische dieptepunt in 2009 vertoonde de verkoop van nieuwe heftrucks het afgelopen jaar weer een acceptabele groei. Drie grote heftruckleveranciers – Still, Jungheinrich en Motrac-Linde – blikken terug en gaan onder andere in op de vraag welke sectoren goede verkoopcijfers zijn gerealiseerd en welke achterliepen.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 maart 2011.

Uit de jaarlijkse omzetenquête van importeursvereniging BMWT blijkt dat de verkoop van nieuwe heftrucks in 2010 is gestegen met ruim 9 procent ten opzichte van het historische dieptepunt in verkoopaantallen in 2009. Dit percentage is nog altijd 48 procent lager dan in het topjaar 2007 toen in totaal 16.829 eenheden werden verkocht.

 

“Het zal nog een jaar of vier duren voordat we weer op dat niveau zitten”, zegt Vincent Halma, directeur van Still Intern Transport Nederland.

Joop Uijlen, manager Sales & Fleet bij MotracLinde, kijkt naar de structurele markt. “Ik denk dat we rond 2012 op een structurele markt zullen zitten van jaarlijks rond de 13.000 eenheden, wat de trend is als je naar de laatste 15 jaar kijkt. In 2009 zijn we na de grote piek van 2007 in een diep dal gegleden met een krimp van 43 procent, waardoor het lang gaat duren voordat we weer op dit recordniveau zullen uitkomen.”

Bart Ravelli van Jungheinrich Nederland is ook optimistisch. “Het afgelopen kwartaal vertoonde groei en ook de eerste maand van dit jaar zien onze verkoopcijfers er goed uit. Dus deze ontwikkeling kan er maar zo een voorbode van zijn dat we de fikse groei van 2007 weer gaan herhalen in 2014 of 2015.”

 

Opwaartse lijn

De voorzichtige groei die de heftruckmarkt volgens de cijfers van de BMWT het afgelopen jaar noteerde, bevestigt de teneur onder de leveranciers van mobiel intern transport, dat de markt weer aantrekt. In totaal werden bij de BMWT-leden meer dan 9.500 nieuwe trucks aangeschaft, dat is 800 meer dan in 2009 en maar 1.100 minder dan een eerdere dip in 2003. Verdeeld naar trucktypes is het al jaren de vaste trend dat magazijntrucks het meest aan de man worden gebracht. Ook in 2010 werd, zo blijkt uit de cijfers van BMWT, deze trend weer bevestigd. Met name orderpicktrucks (plus 31 procent) en reachtrucks (plus 18 procent) vonden hun weg naar boven. Deze trucks worden vooral ingezet in de retailsector. Daar lijkt dan ook een belangrijk deel van de groei vandaan te komen, bevestigen ook Halma, Ravelli en Uijlen.

 

Groei AGF en retail

Halma: “Wij merken dat met name bij bedrijven die actief zijn in de retail en AGF de investeringsbereidheid weer toeneemt. In die hoek is de markt twee jaar geleden gehalveerd, maar nu zien we in Nederland een opleving omdat het vervangingsmoment is aangebroken.”

In de retail heeft Still in Nederland het afgelopen jaar met name veel magazijntrucks afgeleverd. In de AGF werden door het bedrijf uit Hendrik Ido Ambacht vooral veel elektropallettrucks verkocht. Exacte aantallen per sector wil Halma helaas niet prijsgeven. “Terugkijkend kunnen we wel concluderen dat we in de verkoop van met name elektropallet looptrucks goede zaken hebben gedaan. Over de hele linie hebben we daar toch meer dan 4.500 eenheden verkocht.”

 

Retail

Voor MotracLinde gold het afgelopen jaar dat er goede zaken werden gedaan in de sectoren industrie, retail en 3pl’ers. Uijlen: “In de industrie zijn we marktleider en afgelopen jaar hebben we onze positie als marktleider in verbrandingstrucks alleen maar versterkt. In de retailsector hebben we goede zaken gedaan met de levering van magazijntrucks voor food-warehouses.”

Bart Ravelli geeft niet specifiek aan in welke sectoren Jungheinrich wel of niet goed gepresteerd heeft. “Wij zijn actief in alle sectoren. Wat we merkten is dat vanaf de tweede helft van 2010 de markt echt begon aan te trekken in met name de food retail. Wij zijn goed vertegenwoordigd bij de supermarktdiscounters die kwaliteit willen leveren en ook ontvangen. Met name daar zagen we een groei in de verkoop van reachtrucks.

   

Hetzelfde geldt voor logistiek dienstverleners: in dat segment hebben we eveneens een mooie groei doorgemaakt in de verkoop van reachtrucks. De reachtruckverkoop is bij ons het afgelopen jaar gestegen met twintig procent. Energiezuinig en stil (PIEK) is daarbij een actueel thema voor ons.”

Uijlen: “Binnen het segment magazijntrucks vindt de hardste concurrentiestrijd plaats in de verkoop van elektropallettrucks. Het meeste geld gaat echter om in de verkoop van vorkheftrucks. Je moet vijftien elektropallettrucks verkopen, wil je de dezelfde opbrengst halen als bij de verkoop van een vijftons vorkheftruck.”

 

Voor zowel Still als MotracLinde vielen de verkopen in de bouwsector tegen, desalniettemin is Halma optimistisch. “Voor de bouw, maar ook de zwaardere industrie en de automotive sector zie ik licht aan het einde van de tunnel. We merkten met name aan het eind van het laatste kwartaal van dit jaar dat de vraag aantrok.” Uijlen sluit zich hierbij aan. “Vooral de bouwstoffenmarkt viel tegen. We zien echter wel dat gezonde bedrijven in deze hoek blijven investeren in trucks. Ik verwacht ook dat we in deze hoek dit jaar meer trucks zullen verkopen.”

  

Vorkheftrucks

Ook de verkoop van vorkheftrucks trok het afgelopen jaar aan. Met 2.059 elektrische heftrucks (plus 7,4 procent) en 1.101 geleverde verbranders (plus 9,5 procent) liggen de cijfers in dezelfde, stijgende lijn als de magazijntrucks.

Halma hierover: “Ik verwacht dat het herstel van de verkoop van elektrische heftrucks bij ons doorzet met een stijging van pakweg twintig procent ten opzichte van 2010. Het segment verbrandingstrucks zal eveneens groeien doordat met name de industriële bedrijvigheid weer toeneemt.”

Uijlen: “Ik zie voor ons vooral een groei in de verkoop van verbrandingstrucks met een hefcapaciteit van meer dan drie ton, en elektrische heftrucks in het twee tot drieëneenhalf ton segment.”

Ravelli: “In 2010 is ons marktaandeel in het elektrische heftrucksegment gegroeid in alle tonnages. Op elektrogebied hebben wij in Nederland in de loop der jaren onze sporen wel verdiend.”

  

Terrein winnen

Wat betreft verbrandingstrucks stellen zowel Uijlen als Halma en Ravelli vast dat de verkoop is gestabiliseerd. “De grootste klap hebben we gehad, nadat bekend werd dat deze trucks niet meer binnen mochten rijden. Er zal, zolang de elektrische heftrucks nog niet zover zijn, altijd vraag blijven naar verbranders voor buitenactiviteiten.” Ravelli: “Op basis van 2010 zal er de komende jaren niet meer en ook niet veel minder aan LPG- en dieseltrucks verkocht worden. Bovendien voldoen deze trucks steeds beter aan allerlei milieueisen. Voor Jungheinrich valt in dit segment echter nog wat te winnen qua marktaandeel ten opzichte van gevestigde partijen als Linde, Toyota en Hyster. Klanten zijn in die hoek erg merktrouw terwijl we toch een verbrander hebben die zeer goed past bij deze merken.”

 

LAAT HERSTEL

In 2009 kwamen de heftruckverkopen wereldwijd in een diep dal terecht. Volgens statistieken van de World Industrial Truck Association halveerde de Europese heftruckmarkt bijna met het schamele aantal orders van 207.082. Wereldwijd daalde het aantal verkopen met gemiddeld 39 procent. Na Europa werden achtereenvolgens de werelddelen Oceanië, de Americas (Noord-, Midden- en Zuid-Amerika) en Afrika het hardst getroffen door de economische crisis. Ook de Nederlandse heftruckmarkt ontkwam niet aan de malaise en zag, zo blijkt uit de gegevens van de BMWT, de verkoopcijfers bijna halveren ten opzichte van 2008. Pas halverwege 2010 trad er herstel op. "Nederland is één van de laatste landen in Europa waar de intern transportmarkt zich het afgelopen jaar herstelde. De groei bedroeg echter slechts tien procent, terwijl Duitsland al met veertig procent groeide en zelfs België het beter deed met 35 procent. Daarin zie je dat een land als Duitsland met veel industriële productie toch sneller herstelt dan Nederland, dat het toch voornamelijk van de logistiek moet hebben. Ik verwacht dat de heftruckmarkt in ons land dit jaar herstelt met 20 procent", verklaart Vincent Halma, directeur Still Intern Transport Nederland.

Reageer op dit artikel