artikel

Lage LPG-heftruck voor exportcontainers

Warehousing Premium

Lage LPG-heftruck voor exportcontainers

Toen De Boer Staalbouw in het Groningse Leek opdracht kreeg een bedrijfshal te ontwerpen en realiseren voor een Nederlands bedrijf in Afghanistan, bleek de behoefte aan een krachtige vorkheftruck met sideshift en vooral een laag profiel. Je moest er mee in een zeecontainer kunnen werken

Toen De Boer Staalbouw in het Groningse Leek opdracht kreeg een bedrijfshal te ontwerpen en realiseren voor een Nederlands bedrijf in Afghanistan, bleek de behoefte aan een krachtige vorkheftruck met sideshift en vooral een laag profiel. Je moest er mee in een zeecontainer kunnen werken

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: De Boer Staalbouw   Leverancier/dienstverlener: Ausma Vorkheftrucks
Plaats: Leek  
Branche: overige industrie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Productie   Datum ingebruikname:
Productnaam: UN-heftruck  

"De opdracht voor het realiseren van een opslagloods voor de NAVO-troepen was voor ons ontwerp- en bouwtechnisch een kolfje naar hun hand", vertelt Rico de Boer van het gelijknamige staalbouwbedrijf. "Wij bouwen veel opslagloodsen voor agrarische bedrijven en die moeten voldoen aan specifieke eisen van klimaatbestendigheid en dus aan isolatiewaarden. Een soortgelijke loods ontwerpen voor gebruik in Afghanistan was dan ook een uitdaging maar ook een kwestie van het bijeenbrengen van de juiste materialen in vooral de juiste afmetingen. De bedrijfshal moest als een blokkendoos in zeecontainers verpakt worden en in Afghanistan door een betrekkelijk klein team van onze medewerkers kunnen worden uitgepakt en in elkaar gezet".

Het ontwerpen van het gebouw en het verzamelen van alle bouwelementen vormde dan ook niet het grootste probleem voor De Boer Staalbouw. "Dankzij onze langjarige ervaring met het ontwerpen van de agrarische schuren maar ook van grote sporthallen en dergelijke, konden we het ontwikkelproces betrekkelijk snel afronden", knikt Rico De Boer. "Maar daarna moesten we ons buigen over de logistieke aspecten".

 

Laag profiel heftruck

De Boer Staalbouw verplaatst haar materialen in Nederland op trailers. Maar voor bouwen in Afghanistan moest gewerkt worden met veertigvoets zeecontainers en die vul je niet met de mobiele kraan. ‘Ze zijn in Afghanistan wél leeggehaald met een telekraan en ook de opbouw van de loods is met die kraan gerealiseerd. Maar hier in Leek wilden we snel en efficiënt laden en daar hadden we een heftruck voor nodig die binnen de zeecontainers kan manoeuvreren".

Men wist gelukkig redelijk bijtijds welke de logistieke consequenties van de opdracht zouden zijn en dat gaf De Boer Staalbouw de mogelijkheid om vroegtijdig op zoek te gaan naar de juiste vorkheftruck. "We wilden geen elektrische truck omdat we geen tijd wilden kwijtraken aan tussentijds batterijladen of batterijwisselen", zegt Rico de Boer. Maar er kon ook geen dieseltruck worden aangeschaft omdat het werk binnen de gesloten omgeving van de zeecontainer moest gebeuren. "Weliswaar staan de deuren van de container open tijdens het werken dus kunnen de uitlaatgassen verdwijnen, maar we wilden toch een zo schoon mogelijke werkomgeving en daarom zochten we een LPG-truck".

   
Samen met hun onderhoudsbedrijf voor de interne logistiek transportmiddelen zochten ze naar een oplossing. Dit onderhoudsbedrijf, Ausma Vorkheftrucks uit Heerenveen, importeert ook zelf heftrucks die gebouwd zijn op klantenspecificatie van hun in China gevestigde leverancier van UN-heftrucks. UN kon een heftruck met lage cabine en lage (maar wel driedelige) mast leveren, die probleemloos binnen de toch krappe ruimte van een zeecontainer kan manoeuvreren. Het werd een 4-tons LPG’er met uitlaatkatalysator, sideshift en een hefhoogte van 5 meter. "Hij werd hier afgeleverd in zijn originele grasgroene kleur, maar wij hebben hem mooi geel laten spuiten", lacht Rico de Boer. "Dan valt hij tenminste beter op tijdens het werk".

  

Tekst: Jan van de Nes

Reageer op dit artikel