artikel

Postsorteercentrum ‘Gent X’ optimaliseert intern transport

Warehousing

PHI DATA heeft in het sorteercentrum ‘Gent X’ van het bedrijf ‘bpost’ een geïnformatiseerde oplossing geïmplementeerd voor het intern transportbeheer van de poststukken. Het op maat ontwikkelde systeem omvat mobiele terminals met touch screens die zowel in de werkstations als op de voertuigen van de chauffeurs werden gemonteerd. Hierdoor wordt de communicatie over aan- en afvoer van materiaal in ‘Gent X’ geoptimaliseerd.

Postsorteercentrum ‘Gent X’ optimaliseert intern transport
bpost

PHI DATA heeft in het sorteercentrum ‘Gent X’ van het bedrijf ‘bpost’ een geïnformatiseerde oplossing geïmplementeerd voor het intern transportbeheer van de poststukken. Het op maat ontwikkelde systeem omvat mobiele terminals met touch screens die zowel in de werkstations als op de voertuigen van de chauffeurs werden gemonteerd. Hierdoor wordt de communicatie over aan- en afvoer van materiaal in ‘Gent X’ geoptimaliseerd.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: bpost   Leverancier/dienstverlener: PHI Data
Plaats: Gent (B)  
Branche: telecommunicatie & nutsbedrijven   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Motorola terminals  

Voornaamste doel van dit project is de logistieke keten van de postbedeling te versnellen. 

bpost beschikt over 5 sorteercentra: Brussel X, Antwerpen X, Gent X, Luik X en Charleroi X. De sorteercentra verzamelen de zendingen (brieven en pakketten), sorteren deze in functie van hun bestemming en transporteren ze naar de uitkades. In Gent X verzorgen 11 chauffeurs dagelijks het intern transport van honderden dragers (rolcontainers, paletten,…) tussen 18 automatische of manuele werkstations die op grote afstanden (tot meer dan 300 m) uit elkaar liggen.

 

Transportopdrachten te creëren

Het door PHI DATA op maat ontwikkelde geïnformatiseerd systeem laat de werkstations toe zelf transportopdrachten te creëren en deze orders door te geven aan de chauffeurs. PHI DATA werkte intensief samen met de mensen op het terrein. Daardoor kon het geheel van bestaande, vaak ongeschreven, regels vertaald worden naar een snel implementeerbare oplossing die de strategische verwachtingen inlost en meedenkt met de situatie op de werkvloer.

 

Het systeem optimaliseert ook de interne transportbewegingen en de opvolging van uitgevoerde opdrachten. Dankzij het draadloos netwerk in het sorteercentrum kunnen de transportverantwoordelijken in Gent X een historiek van de transportbewegingen bijhouden en hebben ze een real time zicht op de status van de transporten en de werkstations.

  

Onderweg nieuwe opdrachten

Concreet werden de mobiele Motorola terminals met touch screen op de werkstations en de voertuigen van chauffeurs gemonteerd. De operatoren van een werkstation kunnen zowel de aanvoer (pull) als de afvoer (push) van materiaal manueel aanvragen. Het systeem centraliseert de aanvragen en stelt transportopdrachten voor aan de chauffeurs, rekening houdend met de afstand, prioriteit van het type post, de uitreikdatum en de prioriteit van de betreffende goederenstroom. Er kunnen onderweg zelfs nieuwe opdrachten worden aanvaard indien ze op het af te leggen traject liggen en als de chauffeur over voldoende laadcapaciteit beschikt.

 

Na een testperiode die de operatoren toeliet om te wennen aan het PHI DATA systeem, werd de oplossing geïmplementeerd in het gehele Gentse sorteercentrum. Het systeem is nu al operationeel. In een volgende stap worden de mobiele terminals aangesloten op de scanners voor barcodes, om een automatische codering van de dragers op de kades mogelijk te maken.

Reageer op dit artikel