artikel

“Onze supply chain is een marketingtool”

Warehousing

Vanuit het Europese “supply chain-hoofdkwartier” in Venlo pickt, packt en distribueert het Amerikaanse Access Business Group dagelijks zo’n achtduizend orders. Vice president logistics Frank Timmerss vertelt over het nieuwe WMS en de extra mogelijkheden die dit biedt. “We overwegen om ons als 3PL-er aan te bieden.”

“Onze supply chain is een marketingtool”
Frank Timmers, vice president logistics bij Access Business Group

Vanuit het Europese “supply chain-hoofdkwartier” in Venlo pickt, packt en distribueert het Amerikaanse Access Business Group dagelijks zo’n achtduizend orders. Vice president logistics Frank Timmerss vertelt over het nieuwe WMS en de extra mogelijkheden die dit biedt. “We overwegen om ons als 3PL-er aan te bieden.”

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Access Business Group   Leverancier/dienstverlener: RedPrairie
Plaats: Venlo  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: groot: 400 of meer werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 03-08-2010
Productnaam:  

Access Business Group is de supply chain-tak van Amway, een wereldwijd opererend bedrijf dat persoonlijke en huishoudelijke artikelen levert via het zogenaamde direct sales-model. In dit model, dat ook Tupperware hanteert, bestellen particulieren hun producten rechtstreeks bij Amway om deze vervolgens in hun directe omgeving via party’s of anderszins weer door te verkopen. Amway heeft wereldwijd zo’n vijf miljoen Independent Business Owners (IBO’s) die dit doen. De jaaromzet is 8,5 miljard dollar. De producten die Amway levert liggen op het vlak van schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorging en voedingssupplementen.

De producten van Amway worden voornamelijk geproduceerd in de Verenigde Staten, China, Vietnam en India. Het supply chain management, inclusief R&D is volledig ondergebracht bij zusterbedrijf Access Business Group. Dit bedrijf heeft eigen R&D-laboratoria, productiefaciliteiten, landbouwbedrijven en distributiecentra, in totaal 65 vestigingen. In Venlo staat het Europese hoofdkwartier van waaruit de aanvoer en distributie voor vijfentwintig landen, inclusief Rusland, Turkije en de Oekraine wordt gecoördineerd. In het distributiecentrum in Venlo worden dagelijks gemiddeld 8.000 orders gepickt.

 

"Voor ons bedrijfsmodel is het superbelangrijk dat we altijd uit voorraad kunnen leveren. Als een IBO (zie kader) bij ons een tube tandpasta bestelt en we hebben die niet op voorraad dan is dat direct een nee-verkoop. De besteller wil namelijk juist dat ene merk tandpasta hebben en hij zal niet, zoal in de supermarkt, dan maar een alternatief merk nemen. Het draait in onze business om de exclusiviteit van merken."

Op zijn kantoor in Venlo schetst Frank Timmers, vice president logistics Europe, de logistieke kentallen van Access Business Group (ABG). "Onze servicelevels zijn extreem hoog, hoger dan 99 procent. We hebben relatief hoge voorraadniveaus, maar dat wordt mede veroorzaakt door de lange leadtimes van ingrediënten. Sommige voedselbestanddelen bijvoorbeeld moeten speciaal worden gekweekt en hebben levertijden van negen tot twaalf maanden."

(tekst gaat verder onder fotoalbum)

[fotoalbum]

Envelopjes naar Sicilië

ABG vervult een 3PL-rol richting zusterbedrijf Amway. "De rol Amway is gericht op marketing en sales, wij doen alle supply chain-activiteiten. Hier in Venlo begint dat met het bepalen van de juiste voorraadhoogtes op basis van de gedetailleerde forecasts voor de toekomstige vraag. Deze krijgen we van Amway die ze uitsplitst naar regio en SKU. Hiermee bepalen wij hoeveel we moeten pullen vanuit onze fabrieken. Voor de containers die vanuit de productiefaciliteiten laten overkomen wordt vanuit Venlo ook de douanezaken en importadministratie afgehandeld."

Wat ABG vervolgens doet is fijndistributie. "Producten komen in containers binnen, maar gaan er in kleine doosjes uit. Een gemiddelde klantorder bestaat uit twaalf items, maar kan ook slechts één product bevatten die we soms in een envelopje kunnen uitleveren. Het transport naar de klant besteden we uit aan expressvervoerders."

Iedere avond krijgt ABG de bestellingen van die dag door van zusterbedrijf Amway. Deze worden allemaal ingeschoten in het WMS en omgezet tot pickopdrachten voor de dag erop. Dat dit tot pieken en dalen in de benodigde pickcapaciteit kan leiden, neemt Timmers voor lief. "Onze supply chain is voor ons een marketingtool. De IBO’s moeten er voor hun eigen locale distributie vanuit kunnen gaan dat wij altijd direct uitleveren en dat ze binnen een paar dagen hun bestelling ontvangen, of ze nu hier in Nederland zitten of in het uiterste puntje van Sicilië."

 

Eén WMS voor alle vestigingen

De directe aanleiding voor het gesprek met Timmers is de implementatie van een nieuw Warehouse Management Systeem (WMS) waarvoor Timmers de rol van projectsponsor vervult. Ondanks dat het bedrijf wereldwijd migreert naar de Oracle e-business suite heeft het voor de ondersteuning van de logistieke processen voor een gespecialiseerde WMS-leverancier gekozen, namelijk RedPrairie. Timmers: "De complexiteit in ons magazijn was dusdanig dat we met de WMS-module van Oracle niet uit de voeten konden. Wat wij nodig hadden is een high end-WMS dat een hoog volume van diverse pickprocessen kan aansturen. Juist de combinatie van inbound/outbound, full pallet/case/itempicking, geautomatiseerde orderpickprocessen en Value Added Logistics-activiteiten, dat maakt het complex. RedPrairie was één van de weinig WMS-leveranciers die deze combinatie van activiteiten goed kon ondersteunen."

Het pakket van RedPrairie is niet alleen in Venlo geimplementeerd, maar is eerder ook al in het dc in Moskou geimplementeerd. De bedoeling is dat het straks ook op alle andere distributievestigingen operationeel is. Timmers: "We willen wereldwijd overal hetzelfde, standaard WMS implementeren met één partij die ons ondersteunt. We willen af van al die locale IT-oplossingen."

 

Specifieke managementinformatie

Als Timmers terugkijkt op de implementatie afgelopen zomer dan kijkt hij terug op wat hij noemt een harttransplantatie. "De impact die een nieuw WMS met zich mee brengt hebben we ondanks onze uitgebreide voorbereidingen achteraf toch nog onderschat. Zodra je live gaat met het nieuwe systeem krijg je echt een flinke draai om je oren. Het is gelukkig allemaal goed gekomen maar je weet op het moment even niet wat nu goed gaat en wat fout. Je hebt in zo’n fase behoefte aan heel specifieke managementinformatie, iets waar we ons achteraf beter op hadden moeten voorbereiden."

Het grote verschil tussen het oude en het nieuwe systeem is dat het oude systeem werd gedreven door de mensen en dat het nu andersom is. Timmers: "Mensen vonden workarounds en konden systemen omzeielen, nu worden de mensen gestuurd door RedPrairie."

 

Klaar voor 3PL-functie

Timmers is tot nu toe zeer tevreden over de software en de manier waarop de mensen van RedPrairie ondersteuning hebben geboden. Het is volgens hem te vroeg om iets te zeggen over de logistieke voordelen die het WMS heeft gebracht. "Daar was het ons ook niet direct om te doen. In eerste instantie ging het om een verlaging van de IT-kosten. Ik zie wel dat nu we onze bedrijfsprocessen hebben gestandaardiseerd we capaciteit kunnen creëren die we aan nieuwe business zouden kunnen besteden."

Timmers heeft dan ook recent het plan opgevat om de logistieke diensten en de expertise van ABG ook aan andere bedrijven te gaan aanbieden. "Onze wereldwijde, integrale supply chain-structuur is een enorm sterk wapen. We zijn goed in het verschepen van containers, in de hele douaneafhandeling daaromheen en we hebben een wereldwijd distributienetwerk met dc’s waar pick- en VAL-activiteiten kunnen plaatsvinden. Dat is een enorme pluspunt ten opzichte van veel andere 3PL-ers. Ik zie hier dus mooie mogelijkheden."

Reageer op dit artikel