artikel

A.S. Watson kiest Zetes-oplossing als groepsstandaard

Warehousing Premium

A.S. Watson kiest Zetes-oplossing als groepsstandaard

De samenwerking tussen A.S. Watson Health & Beauty Benelux (Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper en ICI PARIS XL) en Zetes bestaat zeven jaar. Aanvankelijk had de automatisering ‘enkel’ een forse vermindering van overtollige voorraden en personeelskosten tot gevolg. Nu is ook het inventarisatie- en bestelsysteem grondig vereenvoudigd en maakt het logistieke ‘track and trace’-programma van verloren pallets een uitzondering. Bovendien geldt de Zetes oplossing tegenwoordig als groepsstandaard binnen A.S. Watson.

De samenwerking tussen A.S. Watson Health & Beauty Benelux (Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper en ICI PARIS XL) en Zetes bestaat zeven jaar. Aanvankelijk had de automatisering ‘enkel’ een forse vermindering van overtollige voorraden en personeelskosten tot gevolg. Nu is ook het inventarisatie- en bestelsysteem grondig vereenvoudigd en maakt het logistieke ‘track and trace’-programma van verloren pallets een uitzondering. Bovendien geldt de Zetes oplossing tegenwoordig als groepsstandaard binnen A.S. Watson.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: A.S. Watson (Kruidvat, Trekpleister, ICI PARIS XL)   Leverancier/dienstverlener: Zetes
Plaats: Benelux  
Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Retail   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

A.S. Watson is een wereldspeler. Het grootste bewijs daarvan zijn de 8.900 winkels in 54 landen. In België en Nederland zijn Kruidvat (samen 950 winkels), ICI PARIS XL (220), Trekpleister (128) en Prijsmepper (20) de bekendste namen. Bij deze health en beauty retailers werken samen meer dan 15.000 mensen. In 2002 ging Kruidvat op zoek naar een manier om van het omslachtige papieren bestelproces af te geraken. Ook aan de tijd- en geldrovende werkwijze bij stocktellingen moest paal en perk gesteld worden. De draadloze oplossing, in die tijd erg vernieuwend, en de voicetoepassingen van Zetes deden het destijds het beste.

       

Ondertussen (2002) werd Kruidvat Holding overgenomen door A.S. Watson. De combinatie van nieuwe noden bij de klant en dito technologieën bij de ontwikkelaar zorgden ervoor dat het takenpakket in die zeven jaar is uitgebreid. "We zijn nog steeds erg tevreden over de samenwerking met Zetes en de prestaties van het product," zegt Arjan Spee die als Global Head of Store Systems Europe verantwoordelijk is voor alle soft- en hardwaresystemen bij A.S. Watson.

    

Benelux-oplossing als groepsstandaard

Een van de voornaamste evoluties is dat de werkwijze die voor de Nederlandse tak van A.S. Watson bestond, vandaag wereldwijd wordt gebruikt door het bedrijf. "In elk land bestond wel een oplossing, maar telkens met een eigenschap die in de toekomst voor problemen kon zorgen. Toen Kruidvat Holding in 2002 werd overgenomen door A.S. Watson gingen we op zoek naar de werkwijze waar we het meeste synergievoordeel uit konden halen," zegt Arjan Spee. De bestaande software maakt het nu mogelijk dat bijvoorbeeld inventarissen van zowel Taiwanese als Belgische winkels op exact dezelfde manier tot stand komen. De hardwareapparaten groeiden na zeven jaar samenwerking bovendien mee met de evoluties op de markt. Aanvankelijk koos men voor de handheld terminal PDT 8146 van Motorola, maar ondertussen schakelde A.S. Watson over op de meer gebruiksvriendelijke MC 3090 met pistoolgreep en groter scherm. In totaal heeft de groep ongeveer 10.000 apparaten in omloop. Ook voor de draadloze infrastructuur in de winkels werd voor Zetes en Motorola gekozen.

  

Tellen en bestellen

In de beginperiode van de samenwerking was een degelijk bestel- en inventarisatieproces het hoogste goed. Het systeem voor ontvangen en verzenden van goederen is ondertussen vervangen door central replenishment waardoor de medewerkers in de winkel zich vooral bezighouden met tellen in plaats van bestellen. "De Motorola terminal is daar een wezenlijk onderdeel in geworden. Wanneer deze niet beschikbaar is, heeft dat ernstige gevolgen voor de bedrijfsprocessen" , aldus Arjan Spee. De inventarisatie van de goederen is van een jaarlijks wederkerende nood geëvolueerd naar een twee- of soms driejaarlijkse activiteit. Ook hierin speelt de terminal een cruciale rol.

  

Verloren pallets

Een nieuw ‘track and trace’-systeem volgt nauwkeurig alle bewegingen tussen het centrale magazijn in Heteren en de filialen. Arjan Spee vertelt, "Tot vorig jaar werden we tijdens die beweging geconfronteerd met een grote blinde vlek in het goederenstroomproces. We hadden geen enkel idee wanneer de spullen daadwerkelijk en correct geleverd werden." Tegenwoordig maakt de terminal in de winkel automatisch contact met het online systeem wanneer een pallet binnenkomt. Dat voorkomt afleverfouten waardoor een vrachtwagen een extra rit bespaart.

      

Applicaties voor de toekomst

Technologie leidt tot voorsprong. A.S. Watson is daarom samen met Zetes permanent op zoek naar nieuwe manieren om de bedrijfsprocessen te optimaliseren. "Een van de mogelijkheden is om eventueel voice-applicaties te installeren in de winkels. Dat proces is uitermate geschikt voor een ‘gap check’, maar het zou ook de inventarisatie handenvrij kunnen laten gebeuren", legt Arjan Spee uit. In de diverse distributiecentra van A.S. Watson werkt men ondertussen wel al geruime tijd met spraaktechnologie van Zetes voor de picking van goederen. Het management van onze terminals verdient ook nog extra aandacht. Omdat van begin af aan al gekozen werd om het programma op de server te houden en de werkschermen op de diverse terminals te emuleren, kampen de terminals zeer zelden met softwareproblemen. "Het lijkt ons wel opportuun om te kiezen voor een online managementsysteem dat support levert waardoor we de terminals niet meer hoeven op te sturen voor reparatie."

 

Eenvoudige werkwijze

De Zetes oplossing is momenteel in 22 landen volledige operationeel. "Binnen dit en een jaar komen daar nog 7 landen bij", telt Arjan Spee. "In 2012 wordt bovendien Spectr Rusland geïntegreerd in de A.S. Watson systemen. Een van de grootste voordelen van met Zetes samen te werken, is de hoge gebruiksvriendelijkheid van de toepassing. Na 2 workshops heb je de werkwijze uitgelegd en is de gebruiker ermee weg, welke taal hij of zij ook spreekt. Vandaag heeft de Zetes oplossing zich bewezen door de vermindering van kosten en voorraden", besluit Arjan Spee.

Reageer op dit artikel