artikel

Action valt op met no-nonsense dc

Warehousing Premium

Action valt op met no-nonsense dc

Alles draait bij Action om volume. De non-food supermarkt heeft als belangrijke drive om veel te bieden voor weinig geld. Dat kan alleen met een inkoopgedreven organisatie die grote volumes koopt, tegen de laagst mogelijke kosten opslaat en efficiënt distribueert naar de winkels. In het middelpunt van de succesvolle formule staat het imposante dc, dat zojuist is verdubbeld.

Alles draait bij Action om volume. De non-food supermarkt heeft als belangrijke drive om veel te bieden voor weinig geld. Dat kan alleen met een inkoopgedreven organisatie die grote volumes koopt, tegen de laagst mogelijke kosten opslaat en efficiënt distribueert naar de winkels. In het middelpunt van de succesvolle formule staat het imposante dc, dat zojuist is verdubbeld.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Action   Leverancier/dienstverlener: 0
Plaats: Zwaagdijk-Oost   Onderleverancier/-dienstverlener: Toyota Material Handling Nederland
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 27 augustus 2010.

 

Veel woorden heeft hoofd logistiek Barry Barnhoorn (foto) niet nodig om uit te leggen waar het in dit dc om gaat. "We zijn een recht-toe-recht-aan palletmagazijn. Boven bulklocaties, beneden orderpick. Aan de zijkanten docks waar pallets binnen komen en rolcontainers naar buiten gaan, de vrachtwagen in. De basis is zo simpel als maar kan. De complexiteit zit in de omvang."

 

De enorme ruimte maakt de omvang als het ware tastbaar. Nog maar een deel van de 85.000 palletlocaties in de nieuwbouw is gevuld. Kilometers aan liggers en staanders liggen er nu nog verlaten bij, maar binnen afzienbare tijd zullen de reachtrucks deze locaties vullen. Dan komen ook de orderverzameltrucks en pallettrucks (totaal ruim 200 ‘karretjes’ voor het totale dc) de 23 gangen inrijden. De inkopers van Action kunnen weer hun slag slaan. Beperking in opslagcapaciteit is dan niet meer aan de orde. Voorlopig althans.

 

Bezettingsgraad

In het nieuwe pand gaat Action werken met een indeling op basis van artikelgroepen. Twaalf groepen zijn benoemd, zoals bijvoorbeeld kantoorartikelen, speelgoed, cosmetica en huishoudelijke artikelen. Daarmee zal de sorteerklus in de winkels vlotter kunnen verlopen. Een strakke indeling in productgroepen was voor het dc voorheen geen optie.

"Het kon gewoon niet", vertelt Barnhoorn. "Onze bezettingsgraad liep regelmatig op tot honderd procent. Er kon geen pallet meer bij. Dan moet je opportunistisch te werk gaan. Waar een locatie vrij kwam, kon een andere pallet komen te staan." Met de oplevering van de nieuwbouw krijgt de logistieke organisaties letterlijk veel meer lucht en is het mogelijk om de artikelen gesorteerd aan te leveren.

 

Centrale opslag

Is er een grens aan ‘groot’? Barnhoorn ziet voor- en nadelen. Als alle trucks zich op de vloer begeven, dan is het interne heftruckverkeer best intensief. Dat brengt risico’s met zich mee. Vandaar dat Action veel werk maakt van veiligheid op de werkvloer. Zo is er een e-learning programma opgestart om medewerkers te trainen en bewust te maken van mogelijke gevaren.

Het centraal houden van de opslag is echter ook een belangrijk wapen in de strijd om de laagste prijs te kunnen garanderen. Werken met een tweede dc zou de kosten doen stijgen, zeker in andere delen van het land waar de grondprijs stevig door tikt. Rijafstanden vanuit West-Friesland, ook naar België en Duitsland, zijn nog acceptabel. Chauffeurs vertrekken rond half vijf in de ochtend en zijn ’s avonds op tijd weer terug.

Hoe de groei in de toekomst gefaciliteerd zal worden, kan Barnhoorn niet zeggen. Verschillende opties staan open. Bijbouwen in Zwaagdijk-Oost of elders een tweede locatie openen.

 

Poolse inzet

Vanaf 2006 werkt Action al met voicepicking en was daarmee één van de eerste bedrijven die de techniek op grote schaal adopteerde. Het bedrijf is nu toe aan de tweede generatie met een beter netwerk en betere voicepick computers.

De opdrachten klinken door de headsets in zowel het Nederlands als in het Pools. Zo’n honderd Poolse medewerkers zijn werkzaam in het dc. Tot grote tevredenheid over en weer. Een aantal van hen wil graag in vaste dienst komen. Dat kan. Samen met uitzendorganisatie AB Noord-Holland geeft Action taallessen Nederlands. Wanneer ze die hebben afgerond, woonruimte hebben gevonden en over eigen vervoer beschikken, komen de Polen in aanmerking voor een vast contract.

Over de beschikbaarheid van personeel klaagt Barnhoorn niet. "Op dit moment kunnen we alle vacatures prima invullen. Wat op langere termijn gebeurt, kan ik niet voorspellen. We doen wel heel erg ons best om al onze medewerkers te behouden door ze een plezierige en veilige werkomgeving te bieden."

 

Eigen vervoer

Aan de werkomgeving zal het niet liggen. Zowel in de kantoren als in het dc heeft Action doelbewust geïnvesteerd in kwalitatief goed materiaal. Alles is ook in eigendom. Dat geldt voor de inrichting van het magazijn (Stow), voor de intern transportvloot (BT) en zelfs voor de onlangs aangeschafte balenpers om het karton dat vanuit de winkels terug komt te kunnen verwerken. 9.000 ton karton ging vorig jaar in de perscontainers. Dat werd teveel. Er komt een apart gebouw voor de balenpers, die een veel groter volume aan kan.

Maar ook de vrachtwagens zijn van Action zelf. Het bedrijf zweert bij eigen vervoer met eigen mensen. In totaal heeft Action zeventig wagens op de weg, als straks de laatste aankopen zijn afgeleverd (zie kader).

 

Lange trucks

Het recht-toe-recht-aan palletmagazijn heeft wel een paar opmerkelijke bijzonderheden. Door middel van bronbemaling beschikt het pand over vloerverwarming/-koeling van 17 à 18 graden Celsius. Dat bracht wel een andere uitdaging met zich mee. De aanrijdbeveiligingen op de kopse kant van de stellingen moesten met meerdere en vooral kortere bouten worden vastgezet om de leidingen in de vloer niet te beschadigen. Uiteindelijk leidde dat tot een bijzonder concept, samen met constructiebedrijf Blom in Opmeer. Bijkomend voordeel was dat sommige beveiligingen konden worden gevuld met cement voor extra versteviging van altijd kwetsbare staanders.

 

Interessant zijn ook de jumbo pallettrucks, die Action heeft laten maken door Atlet. De drie trucks kunnen maximaal twaalf rolcontainers tegelijk meenemen over grote afstand. Regelmatig moeten rolcontainers flinke afstanden afleggen om bij de juiste laaddeur te komen. De nieuwe trucks hebben een dubbele besturingsunit, zodat bestuurders in plaats van dwars in de truck gewoon recht in de rijrichting kunnen staan om nekklachten te voorkomen. Action heeft nog drie vergelijkbare trucks (BT en Atlet), die maximaal tien rolcontainers kunnen verplaatsen.

 

Prettige omgeving

Ook op andere manieren probeert Action de werkomgeving zo gunstig mogelijk te maken. Barcodelabels staan schuin op de stelling. Horizontaal nemen de codes voor de zes boven elkaar geplaatste locaties teveel ruimte in. Verticaal geplaatst zijn de barcodes lastig te scannen met kans op foutieve scans. Op aangeven van de reachtruckchauffeurs kreeg de achterste ligger van iedere dubbeldiepe palletlocatie een blauwe kleur in plaats van oranje. Zo ziet de chauffeur beter of de pallet goed is gepositioneerd.

"We proberen het voor de mensen zo prettig mogelijk te houden, ondanks de enorme schaalgrootte en alsmaar voortdurende groei", benadrukt Barnhoorn. "Natuurlijk hebben we hier en daar te maken met groeistuipen, maar tot nu toe is geen winkel onbeleverd gebleven. Daar gaat het om."

 

Iedere twee weken een nieuw filiaal

 

Action ging in 1993 van start met een winkeltje van 60 vierkante meter op de benedenverdieping van een woning in Enkhuizen. De drie oprichters van het eerste uur vormen nog altijd de directie.

Binnen een jaar groeide Action naar acht winkels in de omgeving. Nu heeft het bedrijf 234 winkels, waarvan 23 in België en – sinds vorig jaar – twee in Duitsland. In het crisisjaar 2009 opende Action gemiddeld iedere veertien dagen een nieuw filiaal. Bij het bedrijf werken inmiddels 6.500 mensen, waarvan 650 in het centrale dc in Zwaagdijk-Oost.

 

Barry Barnhoorn (34) is sinds anderhalf jaar hoofd logistiek. Onder zijn leiding kwam de nieuwbouw van 50.000 vierkante meter tot stand. Vanaf 2003 doet Action vanuit het huidige pand de distributie. Direct na de opening van de eerste 26.000 vierkante meter startte een uitbreiding met nog eens 12.000 vierkante meter. In 2007 volgde een tweede uitbouw van opnieuw 17.000 vierkante meter. Het bleek opnieuw onvoldoende om de groei te kunnen faciliteren. Vorig jaar zomer ging de eerste paal de grond in voor een (bijna) verdubbeling van de bestaande vierkante meters. Net voor de zomer was de oplevering. De ingebruikname van één van de grootste logistieke centra in Nederland met in totaal meer dan 100.000 vierkante meter is in volle gang.

 

Dubbeldekse laadruimtes

Als eigen vervoerder kiest Action voor opleggers met een dubbele laadvloer. Daarin gaan per wagen maar liefst 83 rolcontainers. Gemiddeld krijgt iedere winkel per dag 24 rolcontainers aangeleverd. Action heeft nu 35 dubbeldeks opleggers in gebruik, maar het is de bedoeling deze vorm van vrachtruimte verder uit te breiden. De lange laadklep functioneert tevens als lift naar het tweede niveau en is gemakkelijk te bedienen.

 

Barnhoorn is zeer enthousiast over dit concept, dat volgens hem veel handiger is dan de veelbejubelde LZV. "We zijn niet gebonden aan hoofdwegen, hoeven niet af te koppelen voor de binnenstad, mogen rijden met mist en gladheid en ook in België en Duitsland is de dubbeldekker welkom. We hebben al even met een schuin oog gekeken naar een dubbeldekse LZV-er – totaal 110 rolcontainers aan boord – maar dat is nog een stap te ver. De nadelen en de hoge kosten wegen niet op tegen de voordelen van de huidige dubbeldekker." 

 

 

 

Reageer op dit artikel