artikel

Telstar Trading live met voicepicking van Consafe

Warehousing Premium

Telstar Trading live met voicepicking van Consafe

Vier jaar na de implementatie van het warehouse management systeem SattStore vond Telstar Trading dat het tijd was geworden voor een nieuwe optimalisatieslag. Alleen implementatie van voicepicking was voor het dochterbedrijf van ANWB niet voldoende. Van het een kwam het ander.

Vier jaar na de implementatie van het warehouse management systeem SattStore vond Telstar Trading dat het tijd was geworden voor een nieuwe optimalisatieslag. Alleen implementatie van voicepicking was voor het dochterbedrijf van ANWB niet voldoende. Van het een kwam het ander.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Telstar Trading   Leverancier/dienstverlener: Consafe Logistics
Plaats: Harderwijk  
Branche: detailhandel   Bedrijfsgrootte: klein: 20 – 99 werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Telstar Trading is groot geworden met de kledinglijn Human Nature. De outdoor kleding van deze Harderwijkse handelsmaatschappij ligt niet alleen in de 130 Nederlandse ANWB- en gecombineerde ANWB/VVV-winkels, maar inmiddels ook in winkels van zusterorganisaties als Touring in België en ADAC in Duitsland.

 

In 2007 is op de groei geanticipeerd door het bestaande distributiecentrum in Harderwijk tweeënhalf keer zo groot te maken. Vanuit dit dc worden nu 250 winkels in Nederland, België en Duitsland beleverd en worden de orders van de webwinkel afgehandeld. Vrijetijdskleding is slechts één van de vier productcategorieën die in de stellingen ligt. De andere categorieën bestaan uit reis- en vrijetijdsdocumenten, special products zoals reis- en mobiliteitsartikelen en natuurlijk de kaarten, boeken en reisgidsen. "Dankzij die verschillende productcategorieën hebben we een zeer veelzijdige logistiek", vertelt ICT-manager Michael Verhagen van Telstar Trading. In het dc bevinden zich dan ook verschillende orderpickgebieden, van palletstellingen tot legbordstellingen.

  

Voicepicking zonder middleware

Ook na de uitbreiding van het dc in 2007 bleef Telstar groeien, mede ook door de integratie van het voormalig ANWB dc in Voorschoten. Het gevolg was dat de ANWB-dochter genoodzaakt was om nieuwe optimalisatiemogelijkheden voor het warehouse te onderzoeken. Twee jaar eerder was de implementatie voltooid van het systeem SattStore van Consafe Logistics. Maar het bedrijf werkte nog wel met papieren picklijsten. Geen wonder dat voicepicking bovenaan het verlanglijstje stond. Dankzij voicepicking zou Telstar realtime kunnen gaan werken. "Als één van onze orderpickers een picklijst met tweehonderd orderregels kreeg, kon het drie uur duren voordat de voorraad was afgeboekt. Dat betekende dat het drie uur zou kunnen duren voordat zichtbaar werd dat een locatie was leeg gepickt. Met voicepicking zouden we van die wachttijden af zijn", aldus Verhagen, die barcodescanning niet zag zitten. "Dankzij die lompe handterminals heb je je handen niet vrij. Dat vonden wij een groot bezwaar."

 

Na gesprekken over voicepicking werd Telstar alleen maar enthousiaster. De verwachtingen over de mogelijke prestatieverbeteringen werden nog hoger na demonstraties en referentiebezoeken. Verhagen: "We twijfelden of de gebruikers deze pickmethode met zo’n headset op het hoofd wel zagen zitten, maar omdat we ze vroegtijdig bij het project hebben betrokken waren ook die enthousiast."

De technologie van Consafe heeft als voordeel dat Telstar zonder apart middleware-systeem kan. Middleware is een extra softwarelaag die specialisten in automatische identificatie moeten implementeren om het WMS te kunnen laten praten met de headsets. Consafe’s oplossing voor voicepicking was binnen SattStore als een volledig geïntegreerde module verkrijgbaar.

 

Batchpicken met kleur

Telstar heeft de implementatie van voicepicking aangegrepen om de processen in het warehouse nog eens flink onder de loep te nemen. Dat leidde tot wijzigingen in de orderpickstrategieën. De belangrijkste wijziging is de overstap op batchpicking. Voorheen liepen de medewerkers voor één klant het hele magazijn door. Nu picken ze voor vier klanten tegelijk. Telstar heeft daarvoor karren aangeschaft waar vier kunststof bakken in passen.

 

Het pickproces start bij één van de vele printlocaties in het dc. Als een medewerker via de headset het nummer van de printer noemt, rollen daar vier verzendlabels uit, één voor elke klant. Die labels worden op vier lege kratten geplakt, waarna het daadwerkelijke picken kan beginnen. SattStore verstrekt de pickopdrachten voor deze vier klanten via de headsets in de volgorde die wordt bepaald door de looproute. Het WMS noemt de picklocatie, waarna de medewerker die locatie opzoekt. Eenmaal aangekomen, wordt de picklocatie bevestigd door inspreken van de zogenaamde checkdigit. Een risico bij batchpicking is dat de gepickte artikelen in de verkeerde klantenbak belanden. Om dat te voorkomen, hebben Telstar en Consafe samen een kleursysteem bedacht. De vier locaties op de orderpickkarren hebben elk hun eigen kleur, rood, groen, geel en blauw. Op de verzendlabels die uit de printer rollen, staat al vermeld welke klant bij welke kleur hoort. Bij elke pickopdracht noemt SattStore niet alleen het aantal stuks dat moet worden gepickt, maar ook de kleur van de bak waarin die artikelen moeten worden gelegd. Verhagen: "We hebben met opzet kleuren gekozen die het meest met elkaar contrasteren."

 

Overlap in orders

De productiviteit bij batchpicking wordt voor een belangrijk deel bepaald door de mate waarin de verschillende orders bij elkaar passen. Als het WMS vier orders samenvoegt die elk in een ander deel van het dc moeten worden gepickt, heeft batchpicking weinig zin. De kunst is om vier orders te vinden die elkaar zoveel mogelijk overlappen.

 

In samenspraak met Telstar heeft Consafe daarvoor een special algoritme bedacht. Allereerst is elk orderpickgebied opgedeeld in verschillende zones, die bestaan uit gemiddeld zestien picklocaties. SattStore rekent uit hoeveel picks elke klant in elke zone heeft. Vervolgens wordt op basis van overlapping bekeken welke klanten het beste bij elkaar passen. "Als klant A tien picks in zone 1 heeft en klant B maar één, dan is duidelijk dat deze klanten niet goed bij elkaar passen", licht Verhagen toe.

De overlap in de eerste zone die wordt aangedaan, weegt het zwaarst. Voor elke volgende zone neemt het gewicht steeds meer af. Voor deze parametersetting is gekozen omdat ervaring leert dat de bakken vrij snel vol zijn. Het heeft weinig zin om te kijken naar de overlap in de derde zone als na de tweede zone al niets meer in de bakken past.

 

Als een bak vol is, wordt die door de orderpicker gesloten. Via een commando wordt dat aan het WMS kenbaar gemaakt. Op dat moment komt het restant van de order direct weer beschikbaar voor een volgende orderpicker. Het WMS bekijkt opnieuw met welke andere drie orders deze deelorder de grootste overlap vertoont. Die vier (deel)orders worden weer samengevoegd tot een nieuwe batch.

Een andere optimalisatie betreft de routestrategie. Voorheen werden de orders gelopen volgens een enkelzijdige, S-vormige route. De orderpickers liepen zigzaggend door het magazijn, waarbij ze zich alleen maar op één zijde van de gang hoefden te concentreren. Dat zorgde weliswaar voor grote loopafstanden, maar leverde in de tijd van de papieren picklijsten minder fouten op. Nu lopen de orderpickers volgens een dubbelzijdige, S-vormige route. Omdat ze via hun headset de picklocatie toch moeten bevestigen, is de kans dat ze aan de verkeerde kant van het gangpad picken zeer klein geworden.

 

‘Reversed picking’

Telstar gebruikt de voicetechnologie niet alleen voor orderpicken, maar ook voor het inventariseren van de voorraad en het terugleggen van artikelen of aanvullen van picklocaties. Voor het inventariseren maakt Telstar gebruik van cyclecounting, waarbij automatisch een telopdracht wordt gegenereerd als de voorraad op een picklocatie onder een bepaald niveau komt. Daarnaast genereert Consafe speciale telopdrachten voor de voorraadbeheerders die een deel van de voorraad willen tellen, bijvoorbeeld de artikelen die niet zo snel lopen.

 

Het terugleggen van artikelen of aanvullen van picklocaties heet in SattStore ‘reversed picking’. In de gebieden met legborden worden via de conveyor bakken met artikelen aangevoerd die met behulp van voicetechnologie op de juiste locatie gelegd moeten worden. Bijzonder is dat Telstar voor reversed picking geen speciale mensen inplant. Als er een opdracht voor reversed picking klaar staat, wordt die gegeven aan de orderpicker die op dat moment beschikbaar is.

De implementatie van voicepicking houdt in dat Telstar nu ook de al eerder geïnstalleerde conveyor intensief gaat gebruiken. Deze conveyor verbindt alle verschillende orderpickgebieden met elkaar. De bakken die vol zijn, worden op deze conveyor geplaatst en op de expeditievloer weer handmatig uitgesorteerd.

 

Tegelijk met de implementatie van voicepicking is ook de retourenverwerking geoptimaliseerd. De goederen die vanuit de winkels retour komen, bijvoorbeeld omdat het seizoen voorbij is, worden middels handterminals afgehandeld. Daarnaast heeft Telstar SattStore’s module voor labelmanagement geïmplementeerd. Dat betekent dat het bedrijf voor het printen van verzendlabels voor vervoerders als DHL, TNT en DPD geen verschillende systemen hoeft te gebruiken..

 

Rust in het dc

De implementatie van voicepicking verliep zonder noemenswaardige problemen. Het project werpt inmiddels zijn vruchten af. Een half jaar na de ingebruikname signaleerde Telstar al een vermindering van het aantal pickfouten met zestig procent. De productiviteit in het hele magazijn is met tien procent gestegen. De productiviteit van de orderpickers verschilt per gebied. In sommige gebieden kan Telstar nu met de helft van het aantal mensen toe. Verhagen schat dat het aantal van 60 FTE in het magazijn omlaag is gegaan met 10. 

 

Ook de mensen zijn enthousiast, zoals ook key-user Géke van der Weerd beaamt. "Wat een groot verschil is met voorheen, is de rust in het dc. Voorheen liep elke orderpicker rond met een elektrische pallettruck en een groot aantal kratten. Nu loopt iedereen met een kar. Die headset is in het begin wel even wennen, maar nu voel je niet eens meer dat je ‘m op hebt", zegt Van der Weerd.

"We zijn nu op een niveau dat mensen niet meer terugwillen", weet Verhagen. "We zijn zelfs van plan om een seniordialoog te ontwikkelen. Dat is een dialoog voor ervaren orderpickers die niet voortdurend hele volzinnen willen horen."

 

Profiel Telstar Trading

 

Activiteit: Handel en distributie voor ANWB en zusterorganisaties

Omzet: >100 miljoen euro

Aantal werknemers: 60 in het dc

Warehouse: 14.000 m2

Aantal opslaglocaties: 8000 picklocaties, 10.000 bulklocaties

Aantal SKU’s: 6000 tot 8000, afhankelijk van het seizoen

Website: www.telstar-trading.nl

Consafe Logistics oplossing: SattStore met voicepicking

Reageer op dit artikel