artikel

Voice vindt steeds vaker gehoor in de retail

Warehousing Premium

Voice vindt steeds vaker gehoor in de retail

Volgens vier in dit artikel bevraagde retailers maakt het – afgezien van de prijs – eigenlijk niet meer zoveel uit welk spraakherkenningssysteem je in huis haalt. Ze voldoen in de onderzochte situaties allemaal. De grootste verschillen zitten in de software.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 15 april 2010.

De verschillen tussen de benodigde hardware (headsets en terminals) zijn tegenwoordig marginaal. Met betrekking tot de terminals kun je een voicespecifieke draadloze terminal inzetten, die dan ook alleen voor deze applicatie is te gebruiken. Het alternatief is een universele PDA-achtige terminal, die naast Voice ook nog voor andere magazijntoepassingen is in te zetten. De keuze voor een system-integrator is en blijft een vertrouwenskwestie. Als klant kom je er in oriënterende gesprekken gauw genoeg achter, of je op dezelfde frequentie zit.

   

Unaniem is men van mening dat een storingsvrije RF-ontvangst essentieel is voor een goed functionerend spraakherkenningssysteem. Deze zorgt voor de overdracht van de data door stemcommando’s tussen de orderverzamelaar op de magazijnvloer en het warehousemanagementsysteem of ERP. De signaaloverdracht moet feilloos tot in ieder hoekje van het magazijn werken, want als het systeem uitvalt, ligt alles stil.

 

Via diverse nieuwe releases van de spraaksoftware zijn de kinderziektes uit de beginperiode van het Voice-tijdperk grotendeels geëlimineerd. Problemen met de herkenning van verschillende talen en dialecten en storende omgevingsgeluiden lijken opgelost.

 

Aanvullende software

Om begrijpelijke communicatie tussen de orderverzamelaar en het WMS in twee richtingen mogelijk te maken, is er ook aanvullende software nodig die de gesproken commando’s vertaalt in binaire codes die voor het WMS begrijpelijk zijn. Andersom moet het WMS zijn binaire codes vertalen naar begrijpelijke spraakcommando’s. De software die deze vertaalslag doet, heet middleware. En juist op dit vertaalgebied treffen we de grootste verschillen in de diverse spraakherkenningssystemen aan. Net zoals er diverse WMS-pakketten zijn, is ook de vertaalslag naar het desbetreffende WMS anders. Zo werkt bij voorbeeld system-integrator Zetes bij voorkeur met Vocollect hardware en maakt het de vertaalslag naar het WMS met de eigen Medea middleware. Deze software is voor veel gangbare, maar niet zonder meer voor alle WMS-pakketten toe te passen. Middleware maakt de implementatie van voice complexer en duurder. Volgens Country manager Jeroen Donkers van Zetes is middelware geen wetmatigheid. "Onze strategie is juist de keuze te bieden voor directe integratie met ons product 3iV, dat meer dan 500 keer is geïmplementeerd in Europa, in Nederland oa. bij Super de Boer en Jan Linders, of indirecte integratie (met Medea)."

 

WAT ZIJN DE VOOR- EN NADELEN?

Het belangrijkste voordeel van voice picking is dat een orderverzamelaar beide handen vrij heeft. Er hoeft niet gescand of afgevinkt te worden en er hoeven geen gegevens te worden ingevoerd. Een gesproken bevestiging is voldoende. Daarnaast zijn er voordelen als het verbeteren van de kwaliteit van het proces, een hogere pickperformance, minder gemaakte fouten, snelle transactieverwerking met een hostcomputer. Een nieuwe medewerker kan relatief snel worden ingewerkt. Sommige gebruikers ervaren het als negatief dat ze continu zeer geconcentreerd moeten luisteren/werken. Door de headset zijn zij op zichzelf gericht en hebben minder mogelijkheden tot spontaan communiceren met collega’s.

 

1. BAKKERIJ ’T STOEPJE

Bakkerij ’t Stoepje uit Spakenburg past sinds kort spraakherkenning toe bij het orderverzamelen. Ten opzichte van het conventionele orderverzamelen met papieren picklijsten en Put-To-Light levert de voice-methode volgens haar financieel directeur Sjacco Nel een tijdsbesparing van vijftig procent op. “Voorheen werkten zo’n tien mensen vrijdagmiddag van één tot zes uur met het klaarzetten van alle bestellingen. Daar zaten ook veel kleine orders tussen, terwijl later in de middag nog regelmatig wijzigingen binnenkwamen. Tegenwoordig start men pas om vier uur ’s middags met vijf orderpickers, die net als vroeger om zes uur klaar zijn.”

 

Met de voicepicking oplossing is het volgens Sjacco Nel vrijwel onmogelijk geworden om verkeerde producten klaar te zetten. Alleen bij batchpicking van bij voorbeeld drie orders tegelijk gaat het volgens Nel soms nog wel eens fout als producten per ongeluk op de verkeerde stapel worden gelegd. Voice wordt alleen toegepast bij het orderverzamelen van de groothandelsartikelen en niet voor de dagversproducten. Dat wordt nog met Put-To-Light gedaan. Directeur Nel zat eerst nog te twijfelen aan het voice-systeem van LXE met Text-to-speech software. Dit systeem heeft namelijk geen inleertijd. Toch koos hij voor Vocollect vanwege de betrouwbaarheid van dit systeem. Bakkerij ’t Stoepje bevoorraadt elke dag ruim 150 franchisenemers, die op 900 markten en andere locaties brood- en koekproducten leveren. De Medea-software houdt bij het orderpicken ook automatisch rekening met de business logica voor de rijenvolgorde bij alle laaddeuren. "Door het optimaliseren van onze processen en het nieuwe logistieke systeem hebben wij het aantal pickfouten met maar liefst 75 procent kunnen verminderen".

 

 

 

 

Vocollect

Het spraakherkenningssysteem bestaat uit ERP-software, tien headsets en voicepickterminals met bijbehorende software en een RF-netwerk. De voice-oplossing is van het merk Vocollect en het RF-netwerk is door leverancier Motorola geleverd. Het softwarepakket voor het voicepicken is Medea Logistics Execution van system integrator Zetes, die ook voor de implementatie en de integratie met het ERP-systeem Microsoft Dynamics NAV heeft gezorgd. Het ERP zelf is geleverd en geïmplementeerd door Schouw Informatisering.

  

2. LEKKERLAND

Het doel van convenience groothandel Lekkerland was een papierloos magazijn. Daarvoor werd naast paperpicking eerst Pick-To-Light (PTL) toegepast. Later volgde de implementatie van voicepicking voor het gehele assortiment binnen alle dc’s. "Pick by Voice (PBV) is ingevoerd naast PTL waarbij het zo is dat wij al jaren naar tevredenheid met PTL werkten voor onze assortimentsgroep tabak. PBV hebben wij ingevoerd voor onze assortimentsgroep zoetwaren/dranken/food", stelt operations director Duco Buijze van Lekkerland. "Momenteel werken wij in Son, Meppel, Waddinxveen met PTL èn PBV. In Tiel vinden volledig andere processen plaats en daarom wordt in die locatie juist niet met PTL en PbV gewerkt." 

 

Het voicepick-systeem van het Duitse softwarebedrijf Topsystem was al eerder op de Duitse sites van Lekkerland geïmplementeerd. Mede daarom is dit spraakherkenningssysteem naar alle Nederlandse sites in Son, Meppel en Waddinxveen gekopieerd. Vergeleken met paperpicking wist Lekkerland uiteindelijk een performanceverbetering van 30 procent te realiseren. Daarbij is het aantal klachten door foutleveringen met tweederde afgenomen. Het serviceniveau steeg naar 99,5 procent.

    

Het voicepick-systeem is door de eigen IT-afdeling van Lekkerland via een softwarematige

interface aan het eigen informatiebeheer en bestelsysteem Legmis gekoppeld. “Als je alle valkuilen van tevoren kent en weet te vermijden, gaat de implementatie sneller en is de ROI volgens mijn inschatting circa twee jaar”, stelt Buijze. Niet alles ging goed tijdens de implementatie. “Simpel één op één kopiëren van de Duitse moederorganisatie ging niet zonder slag of stoot. Het stemgeluid van de medewerkers in combinatie met het rumoer van het magazijn was aanvankelijk een probleem.” De spraaksoftware heeft inmiddels verbeteringen ondergaan, zodat deze storende factor grotendeels is geëlimineerd. “Verder zetten we het muziekvolume in het magazijn een tandje terug.

 

Topsystem

De distributiecentra van Lekkerland maken gebruik van het voicepicksysteem van het Duitse Topsystem, dat in Nederland ook geleverd wordt door Inther. De toegepaste spraaksoftware is ‘Lydia-text-to-speech’. Het voice-systeem is via het nieuw aangelegde RF-netwerk met een door de IT-afdeling van Lekkerland zelf ontwikkelde interface aan het eveneens zelf gebouwde Legmis WMS-systeem gekoppeld. Volgens Duco Buijze moet je de regie zoveel mogelijk in eigen hand houden en niet blindvaren op de system-integrator.

 

3. PLUS RETAIL

Plus Retail uit De Bilt heeft opdracht gegeven aan CaptureTech uit Nieuw Vennep voor de levering, implementatie en onderhoud van Voice Recognition systemen in vier van haar distributiecentra. De opdracht is het gevolg van een succesvolle voice-implementatie die al eerder werd gerealiseerd in het distributiecentrum van Plus Retail Oost in Haaksbergen. Er is al een start gemaakt met de implementatie in het dc in Ittervoort, waarna ook Beemster en Hendrik-Ido-Ambacht zullen volgen. Dan zullen er in totaal 250 orderpickers gebruik maken van het voice-recognition systeem, waarbij de LXE MX8 als voice-computer zal worden ingezet.

 

Hoofd magazijnen Aalt Kompagne van het Plus dc in Haaksbergen heeft vanwege de pilotfase praktijkervaring opgedaan met spraakherkenning. De keuze voor dit spraakherkenningssysteem is genomen door de hoofddirectie in De Bilt. Die hebben vooraf meerdere systemen geanalyseerd en zijn uiteindelijk tot deze keuze gekomen. Doorslaggevend was de rechtstreekse koppeling van dit voice-systeem met het Centric Locus WMS zonder gebruikmaking van middleware. Daardoor was dit systeem volgens Kompagne snel en relatief goedkoop te implementeren. Het spraakherkenningssysteem maakt daarbij gebruik van het bestaande RF-netwerk, dat voorheen werd gebruikt voor het orderverzamelen met RF-barcodescanning. Daarnaast werd er in het verleden ook nog veel met papieren picklijsten gewerkt. “Die mogelijkheid is er overigens nog steeds, voor als het RF-netwerk onverhoopt uit mocht vallen, kunnen we direct overschakelen naar conventioneel orderverzamelen”, verklaart Kompagne. Dat is volgens hem nog niet gebeurd, maar is wel de grote valkuil bij Voice.

 

LXE

Het spraakherkenningssysteem bestaat uit een WMS, headsets en voicepickterminals van LXE met bijbehorende spraaksoftware en een RF-netwerk. De voice-oplossing is van LXE met Voce spraaksoftware. De spraak/data-overdracht gaat via het bestaande RF-netwerk. Capture Tech heeft als system-integrator het spraaksysteem bij alle Plus-vestigingen geïmplementeerd. Zonder netwerk ligt alles stil. Daarom heeft deze retailer het RF-netwerk vooraf ook door een onafhankelijke partij laten doormeten en testen op storingsgevoeligheid en signaalsterkte.

 

4. SCHUITEMA

De kwaliteit van het orderverzamelproces in de distributiecentra structureel verbeteren, was de opdracht die Schuitema in Elst zichzelf gaf. De oplossing werd gevonden in voicepicking, het via spraakherkenning verzamelen van orders. Voorheen werd er verzameld met behulp van stickerlijsten. Daar werden regelmatig telfouten bij gemaakt en de controle op de bestelling vergde veel tijd.

 

Aanvankelijk werd in de Schuitema-vestigingen in Deventer en Elst een pilot gedraaid met het spraakherkenningssysteem van Topsystems en de spraaksoftware topSPEECH-Lydia. Uiteindelijk koos deze retailer toch voor het Vocollect systeem. In de dagelijkse praktijk bleek het Topsystem systeem volgens vestigingsmanager Jan Wever in Elst toch te gevoelig voor storend omgevingsgeluid. Ook als een orderverzamelaar verkouden was, moest er volgens Wever weer een nieuwe stemafdruk worden gemaakt.

   

Het Vocollect-systeem heeft dit probleem volgens hem niet. De pickperformance per orderverzamelaar steeg met 5 procent. “Je hoort wel eens van verdubbelingen, maar dat is in mijn optiek niet reëel”, stelt Wever. Het totale foutenpercentage verbeterde met 75 procent en ligt nu op 0,1 procent per orderpicker. Dat betekent nog slechts één ontbrekende, of verkeerde collo op duizend uitgeleverde. De winkel heeft daar voordeel bij, omdat men nu minder alert op foute uitleveringen hoeft te zijn die het automatische bestelsysteem kunnen frustreren. Het Vocollect systeem wordt nu in alle Schuitema vestigingen en op alle afdelingen toegepast. Alleen de folderafdeling met promotiemateriaal werkt nog conventioneel. Hoofdcoördinator voicepicking Arturo Marcano van het dc van Schuitema in Elst werkt alle nieuwelingen in.

 

Vocollect

Het spraakherkenningssysteem bestaat uit een WMS, headsets en voicepickterminals met bijbehorende spraaksoftware en een RF-netwerk. De voice-oplossing is van Vocollect met Vocognition spraaksoftware. De spraak/data-overdracht gaat via het bestaande RF-netwerk. Zetes heeft als system-integrator het spraaksysteem bij alle Schuitema vestigingen geïmplementeerd. Het Vocollect-systeem werkt met een vaste terminal en draait niet op willekeurige mobiele terminals. Deze kunnen dus alleen toegepast worden voor spraakherkenning en niet voor andere magazijnactiviteiten.

Reageer op dit artikel