artikel

Regina van Veen: ‘De details blijven me aantrekken

Warehousing

Vrouwen op verantwoordelijke posities in het logistieke –vakgebied zijn schaars. Bij velen staat de sector synoniem voor ronkende trucks en sfeerloze magazijnen. Toch zijn er genoeg vrouwen, die met plezier dagelijks sturing geven aan logistieke processen en de ambitie hebben om in dit vak te groeien. Zo ook Regina van Veen.

Regina van Veen:  ‘De details blijven me aantrekken
Regina van Veen; vrouwen in de logistiek

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 15 april 2010.

“Eerst werkte ik met de DHL-pet op voor Sam-sung, sinds een paar maanden is dat andersom. Ik houd me nu bezig met het implementeren van een module van het WMS, een van de vele projecten op mijn lijstje. Samen met drie collega’s zijn we betrokken bij alle interne projecten die worden opgestart. De ene keer moet er iets simpels worden geconfigureerd, een extra veld toevoegen aan een interface, de andere keer zijn het ingrijpende wijzigingen en moet alles op de schop en ben ik weken met iets bezig.

 

Samen met mijn team ben ik hoofdverantwoordelijk voor alle wijzigingen in systemen en alles wat de systemen raakt. We werken redelijk zelfsturend. Het is dan ook meer een kwestie van coördineren dan dat ik de mensen aanstuur. Daarbij vind ik het belangrijk dat je flexibel kunt zijn, dat is ook prettig in combinatie met de thuissituatie. Een keer eerder naar huis en ’s avonds nog iets doen moet geen probleem zijn. In tegenstelling tot mijn vorige werkgever heb ik nu weer een vaste werkplek, omdat mijn werk gericht is op de interne organisatie. Omdat onze afdeling een goed overzicht heeft op alle processen leggen wij ons oor overal te luisteren, of het nu gaat om het WMS of het TMS.

Nu werk ik voor de Control Tower van een verladende organisatie. De werkzaamheden lijken –hetzelfde, maar voelt het toch anders. Eerst –ondernam je iets voor de klant, nu heb je het idee dat je het meer voor jezelf doet. Er worden ook sneller beslissingen genomen, de drive is hoger. Wel zie ik nu een hoop politiek en stappen die moeten worden doorlopen waar ik eerst geen weet van had. Ik leer te begrijpen waarom iets wel of niet kan. Je krijgt veel meer mee over de achtergrond van de vraag. Dat past me wel, want ik ben iemand die graag alles wil weten en zich overal mee wil bemoeien. Dat wordt niet altijd op prijs gesteld, heb ik gedurende mijn carrière –ervaren. Het liefst heb ik alles zelf in de hand en maak ik iets af van begin tot eind. Ik heb graag een eigen rol binnen een project. In mijn werk in het verleden als engineer bij Schneider mocht ik bijvoorbeeld wel het rekenwerk doen, maar werd de presentatie bij de klant door iemand anders gedaan. Dat vond ik jammer.

Al vanaf mijn studietijd in Venlo ben ik niet beter gewend dan in een omgeving te zitten met veel mannen. Ik waardeer mensen om wat ze doen en kijk daarbij niet of ze man of vrouw zijn. Ik zit nu in het MT met veel mannen. In die vergaderingen komen de wat grotere onderwerpen aan bod die over de hele Control Tower heen spelen. Omdat ik nog niet zolang bij Samsung werk moet mijn bijdrage nog een beetje groeien. Ik mis de achtergrond van veel zaken en kan daarover nog niet mijn mening vormen. Wel vind ik het interessant om voorzichtig aan de managementkant te mogen snuffelen, maar ik zou het niet als hoofdtaak willen. Het zijn de details die me blijven –aantrekken. Lichtelijk chaotisch of een beetje tijdsdruk, daar gedij ik goed bij. Ik word er niet blij van als ik nu al weet wat ik volgende week precies ga doen. Van een compleet voorgedefinieerde werkdag word ik chagrijnig.”

 

REGINA VAN VEEN

 

Woont samen in Oss met Willem Jan van Schijndel (Senior Logistics Engineer), samen hebben ze twee kinderen Floor (bijna 3) en Niek (1)

 

Functie: manager Logistics innovations & systems

 

Contracturen: 40 per week waarvan 1 dag ouderschapsverlof

Opleiding: Logistiek en Technische Vervoerskunde in Venlo, Masters International Logistics in Plymouth

 

Loopbaan: Business Information Analyst en Project Engineer bij DHL, Business Implementation Manager en Logistics Engineer bij Schneider Logistics, Staffunctionaris Logistiek bij Thyssen

 

 

 

Reageer op dit artikel