artikel

Meubelretailer Goossens opereert in het groot

Warehousing

Met een nieuw distributiecentrum wil meubelgroothandel Goossens Wonen & Slapen het logistieke traject optimaliseren. De nadruk ligt hierbij op het verbeteren van de opslagmethode en het vergroten van de opslagcapaciteit.

Meubelretailer Goossens opereert in het groot
Albert de vlieg

Met een nieuw distributiecentrum wil meubelgroothandel Goossens Wonen & Slapen het logistieke traject optimaliseren. De nadruk ligt hierbij op het verbeteren van de opslagmethode en het vergroten van de opslagcapaciteit.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Goossens   Leverancier/dienstverlener: Atlet
Plaats: Bedrijventerrein Doornhoek in Veghel  
Branche: groothandel non-food   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam: Atlet Logistics Analyser  

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Logistiek Magazine van 15 april 2010 

 

Goossens maakt gebruik van hoogbouwstellingen. Naast opslag en distributie van meubelen, omvat het enorme dc aan maar liefst drie zijden laad- en losdocks (105 in totaal) die vrijwel doorlopend in gebruik zijn.

   

Daarmee worden kruisende goederenstromen tussen het opslaggebied en de expeditie en ontvangst goederen zoveel mogelijk voorkomen. Het enorme gebouw is 195 meter breed en 158 meter diep. Op de eerste verdieping bevinden zich de kantoren en het servicecentrum. Met 59.000 vierkante meter (dat is 12 voetbalvelden) en een hoogte van 20 meter is dit distributiecentrum het grootste en hoogste gebouw van bedrijventerrein Doornhoek in Veghel.
 
Met de nieuwbouw beschikt Goossens naar eigen zeggen over één van de grootste meubelmagazijnen van Europa. Direct naast de deur ligt zelfs nog een braakliggend perceel voor toekomstige uitbreiding. Het in de binnenring gelegen hoogbouw stellingenmagazijn omvat een oppervlak van ruim twee voetbalvelden. De magazijnstellingen bieden met elkaar ruimte aan 54.000 palletplaatsen. In de beide hoeken aan de voorzijde bevinden zich ook nog enkele kantoorruimten, kleedruimten en de kantine. Het nieuwe distributiecentrum is vorig jaar gefaseerd in gebruik genomen. Op de oude locatie in Erp was Goossens volledig uit het jasje gegroeid. Daarnaast beschikte de meubelgroothandel nog over drie ondersteunende huurpanden in Schijndel, Oss en Nuenen. Dat is nu dus allemaal geconcentreerd in één nieuw warehousecomplex in Veghel.
 
Keuzetraject
Warehousemanager Albert de Vlieg (42) geeft vanuit zijn kantoor op de eerste verdieping leiding aan zestig man magazijnpersoneel. Zijn werkplek is voorzien van een grote glaspui. Vanuit deze skybox heeft De Vlieg een goed overzicht op de werkvloer. Desondanks is hij ook regelmatig in het warehouse te vinden. Het totale oppervlak is namelijk veel te groot om in zijn geheel vanaf zijn werkplek te -overzien.

SERVICE-AFDELING
Het Goossens dc in Veghel beschikt op de eerste verdieping ook over een eigen service-afdeling en spuiterij, waar beschadigde meubelen worden hersteld, of op verzoek van de klant van een andere kleur worden voorzien. Ook retourzendingen worden hier gecontroleerd op -beschadigingen en weer opgenomen in de reguliere -voorraad, als de conditie dat toestaat. Incourante en licht beschadigde meubelen worden tweemaal per jaar met flinke korting aan het publiek te koop aangeboden. Deze verkoopdagen zijn al jaren een grote publiektrekker in deze regio. Een groot gedeelte van de tweede verdieping is hiervoor gereserveerd. De meubelen worden op 1e en 2e etage aan- en afgevoerd met goederenliften. 

"Voordat we aan de nieuwbouw begonnen, hebben we eerst uitgebreid bij andere meubelmagazijnen rondgekeken, hoe zij de interne goederenafhandeling hadden georganiseerd. Helaas bleek dit niet zo vernieuwend te zijn, zoals wij voor ogen hadden. Zodoende zijn we met de projectgroep juist in andere branches gaan kijken (food) waar de dynamiek een stuk hoger ligt". Met een nieuw pand rijst vanzelf ook de vraag hoever je kunt gaan met optimaliseren en automatiseren. Aanvankelijk is overwogen om een volledig geautomatiseerd smallegangenmagazijn te bouwen met onbemande hoogbouwtrucks, en het overige intern transportmaterieel door rollenbanen te vervangen. "Onze intern transport leverancier heeft op ons verzoek zelfs een softwaresimulatie (Atlet Logistics Analyser) gemaakt van een fictief geautomatiseerd warehouse, maar dat bleek in ons geval geen haalbare zaak. Het leeuwendeel van onze producten betreft meubels in allerlei soorten en maten. Die zijn gewoon te divers en te volumineus om geautomatiseerd op aangedreven rollenbanen te verwerken."
 
Lay-out
De magazijninrichting werd uiteindelijk dus wel een stuk conventioneler, maar wel betaalbaar en realistischer met bemande hoogbouwtrucks en reachtrucks, die door de lay-out van het smallegangenmagazijn uitstekend met elkaar samenwerken. De smalle gangen zijn het exclusieve domein van de inductiegeleide hoogbouwtrucks. De reachtrucks bieden voor de inslag de gepallettiseerde meubelen aan de kopse stellingzijde aan (Pick & Drop), waarna de hoogbouwtrucks de aangeboden goederen in het smallegangenmagazijn inslaan. De hoogbouwtrucks maken op hun beurt gebruik van dezelfde P&D’s. Een P&D heeft een drietal locaties en deze worden benut door middel van aansturing vanuit het WMS. Met deze opstelling zitten ze -elkaar nooit in de weg, wat tot een goede doorloop leidt. Op de vloer is met stalen balken een soort van coupure gemaakt, zodat de pallets altijd in dezelfde positie op dezelfde plek liggen. Dat vergemakkelijkt het afzetten en opnemen. Tijdens piekperiodes krijgen de -reachtrucks voor de uitslag naar de expeditiezones ondersteuning van elektropallettrucks met extra lange vorken. De toegepaste -pallets wijken nogal af van het gebruikelijke formaat. De meubelen passen namelijk niet op een standaard euro- of blokpallet. Bovendien is het bovendek niet open, maar geheel voorzien van een houten afdekplaat om voldoende draagkracht te bieden en beschadigingen te voorkomen met doorzakken en doordat bij voorbeeld meubelpoten vast tussen de dek-latten komen te zitten.

Voertuigpark
Naast de 6 hoogbouwtrucks staan 10 reachtrucks, 13 elektropallettrucks en 2 zitstapelaars van Atlet ter beschikking. Verder beschikt de meubelgroothandel over 32 eigen vrachtwagens en bakwagens en 10 servicebussen. Allemaal in eigendom van Goossens. Op dit moment worden er wel 6 vrachtwagens extra ingezet van externe vervoerders. Vanuit Veghel gaan dagelijks 38 bezorgteams op pad om meubels te bezorgen bij circa 150.000 klanten in Nederland, België en Duitsland. Ook -beschikt Goossens over een eigen servicedienst. Goossens levert de meubelen dagelijks via een eigen fijnmazige bezorgdienst aan particulieren, maar ook aan de eigen winkels in Nuenen, Amsterdam, Heerlen, -Zevenaar, Roermond, Leiderdorp, Rotterdam, Baarle Nassau en Peer.
 
Vanwege de houten meubelen en de spuitlakafdeling moest er op voorschrift van de brandweer een verplichte sprinklerinstallatie komen. De bluswatervoorraad zit in een grote voorraadtank aan de achterzijde van het pand. De eigen wasinstallatie voor de vrachtwagens staat ook aan de achterzijde van het pand.
 

HONDERDDUIZENDEN ARTIKELSOORTEN

Ieder artikel is bij Ontvangst Goederen ter identificatie voorzien van een unieke barcode. Deze is direct gekoppeld aan de productcode van de lading. Bij opname voor de inslag worden de barcodes gescand en via het RF-netwerk aan het standaard Van Boxtel WMS doorgegeven. Deze boekt de voorraad in het systeem en wijst via de truckterminal een afzetlocatie in het smallegangenmagazijn toe. Er zijn honderdduizenden verschillende artikelsoorten (SKU). "Dat varieert van een flesje meubelolie tot een hemelbed", zegt warehouse manager Albert de Vlieg. Overigens is het standaard WMS door de projectgroep aangepast aan de specifieke behoeften van het meubelmagazijn van Goossens, waar De Vlieg ook deel van uitmaakte. Bij de expeditie zijn de afzetlocaties ook allemaal voorzien van barcodes, die daar allemaal op gele kunststof plaatjes aan het plafond hangen. De reachtruckchauffeur wordt door het WMS naar een afzetpositie op de expeditie geleid. Daar scant hij de locatie met een long-range barcodescanner vanaf de truck ter bevestiging dat de order op de goede positie bij het losdock klaarstaat voor verzending naar de klant. Het WMS heeft ook een telmodule ten behoeve van de voorraadbalans. 

Reageer op dit artikel