artikel

Breda Hazeldonk-Meer I, II, III: “Hazeldonk-Meer bijna vol”

Warehousing

Ten zuiden van Breda, langs de A16 en net over de Belgische grens, ligt het bedrijventerrein Hazeldonk-Meer. Hier vinden hoofdzakelijk logistieke activiteiten plaats. Producerende industrie is niet aanwezig.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 mei 2010.

 

Omvang park: 98 ha

Bebouwd: 84 ha

Beschikbaar: 2,2 ha

Grondprijs per m2:105-145 euro

Huurprijs per m2: ???

Infrastructuur

Wegen: A16/E19 en A27

Spoor: n.v.t.

Water: n.v.t.

Belangrijke gebruikers

BAS Logistics, Chevrolet, De Rijke, DHL Exel Supply Chain, Frigo Breda, Oostvogels Logistics, Kenwood, Kukla, Mooy Logistics, Nabuurs, TNT Fashion Logistics

Meer informatie: Bedrijvenvereniging Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer (LCHM) www.lchm.eu
 

80 procent van de logistieke gebruikers is aangesloten bij bedrijvenvereniging Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer (LCHM). De Belg Dimitri Deiteren is de parkmanager. Hij neemt het dagelijkse parkbeheer voor zijn rekening. Hij wordt daarin bijgestaan door het bestuur en de voorzitter van LCMH, Ton van Tilburg, die daarnaast ook directeur-eigenaar is van A. van Tilburg, een merkonafhankelijk onderhoudsbedrijf voor trucks en trailers op Hazeldonk. "De bezettingsgraad van het park is hoog", verklaart de voorzitter. Er zijn nog enkele kavels beschikbaar, maar het einde komt in zicht; er komt nog wel een nieuwe herontwikkeling aan van het douaneterrein, dat naast een parkeerplaats ook extra kavels zal opleveren.

 

In de afgelopen jaren is er al veel gerenoveerd en is de beveiliging van het park verbeterd. Op het Nederlandse Hazeldonk bestond al een surveillance, deze is nu ook uitgebreid naar Meer aan de Belgische kant. Op de belangrijkste toeritten zijn camera’s geplaatst die nu al weer twee jaar operationeel zijn. Enkele vluchtwegen zijn tijdens de nachturen gesloten. Het terrein heeft verder diverse voorzieningen, zoals een wasplaats voor vrachtauto’s, chauffeursrestaurant en douanefaciliteiten. Het hotel voor zakelijke reizigers en passanten wordt deze maand opgeleverd.

 

 

"BEDRIJVEN MET DEZELFDE LOGISTIEKE BLOEDGROEP"

 

Koel- en vrieshuis Frigo Breda heeft op het internationale expeditiecentrum "Hazeldonk-Meer" een strategische locatie voor de distributie van goederen. Frigo verzorgt daar de complete afhandeling van geconditioneerde containerladingen tot en met het transport naar de eindbestemming. Het koel- en vrieshuis beschikt op dit logistieke park in Breda over ruim 120.000 kuub geconditioneerde koel- en vriesruimte met 22.000 palletplaatsen en behoort daarmee volgens directeur-eigenaar Reinier van Elderen tot de middelgrote spelers in deze branche. De reden waarom Frigo in 2000 heeft gekozen voor Breda is de centrale ligging tussen de grote zeehavens Rotterdam en Antwerpen. Deze locatie is volgens hem ook de ideale uitvalsbasis voor grensoverschrijdend wegtransport. Op dit park zitten alleen maar logistieke ondernemingen. "Dat schept een band, omdat je elkaars taal spreekt."

  

Van Elderen ziet wel de dagelijkse files rondom het park groter worden. Dat komt vooral door het toenemende fileprobleem op de A58. "Daar zou de overheid samen met de provincie Noord-Brabant snel verbetering in moeten aanbrengen, al realiseer ik me ook dat de fileproblematiek een ogenschijnlijk onoplosbaar landelijk probleem betreft." Ook het park zelf is bijna vol. Er is nog één kavel aan de Nederlandse kant, maar aan de Belgische kant is nog ruimte. Als penningmeester van het Logistiek Centrum Hazeldonk-Meer (LCHM) rekent Van Elderen met voorzitter Ton van Tilburg op een toekomstige uitbreiding van het park. Het parkbeheer van LCHM heeft in haar bestaan al veel goeds gerealiseerd op Hazeldonk-Meer. Zo kunnen alle bedrijven op deze locatie nu onder andere gebruikmaken van een glasvezelnetwerk voor razendsnelle data-overdracht en telecommunicatie.

 

 

Reageer op dit artikel