artikel

Amsterdam: “Amerikahaven verrijkt met Madagascarhaven”

Warehousing

De haven van Rotterdam ligt direct aan de Noordzee. 24 uur per dag en 7 dagen per week kunnen de allergrootste zeeschepen hier zonder restricties terecht. De diepgang van de haven is 24 meter (75 voet),

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 11 mei 2010.

Omvang park: 590 ha

Bebouwd: 60 ha

Beschikbaar: 40 ha

Grondprijs per m2: op aanvraag

Huurprijs pet m2: op aanvraag

Infrastructuur

Wegen: A10 en (naar verwachting) in 2012 de A5 (resp. Tweede Coentunnel en Westrandweg)

Spoor: aansluiting op spoor via eigen bedrijfsspoorlijn

Water: haven, maximale diepte 15,5 meter

Belangrijke gebruikers: ACT, Hitachi, BP, DSV, Logistiek dienstverlener VAT,  C.J. Hendriks Group, Ter Haak Group, Eikelenboom, Sitos Commodities

Meer informatie: www.portofamsterdam.nl of www.apre.nl 

De Amerikahaven, een gebied dat al vanaf de jaren vijftig in ontwikkeling is, mikt vooral op bedrijven die actief zijn op de energiemarkt en bedrijven in de logistieke sector, zoals logistiek dienstverleners. Ants Tilma, commercieel manager stukgoed, containers en logistiek: "Bedrijven die zich vestigen in de Amerikahaven moeten goederen overslaan, dat is het belangrijkste criterium voor vestiging hier."

 

De haven heeft verschillende havenbekkens die alle een eigen – exotische – naam hebben: Australiëhaven, Aziëhaven, Tasmaniëhaven, Cacaohaven en Madagascarhaven. Die laatste haven is een nieuwe terminal en is het resultaat van een gezamenlijke inspanning van Haven Amsterdam en initiatiefnemer Distripool Schiphol Holding. Haven Amsterdam zorgt voor de faciliteiten: een vijf meter diepe terminal plus aangrenzende infrastructuur. Distripool Schiphol, een krachtenbundeling van dertien logistieke bedrijven uit de regio Schiphol, gebruikt de nieuwe terminal. In het gebied van de Amerikahaven zijn onder andere de bedrijven BP, Voorbij Beton, Oiltanking, Hitachi en de logistiek dienstverleners VAT en DSV gevestigd. De laatste zelfs al meer dan tien jaar.

Ondanks dat de haven al lange tijd bestaat, is er nog grond beschikbaar, in totaal zo’n veertig hectare. De grond wordt niet verkocht, maar in erfpacht gegeven, voor zo’n vijftig jaar. De Amerikahaven kan volgens Tilma het best omschreven worden als een gebied waar de overslag intensief is. Het gebied van de Amerikahaven staat is te bereiken voor de zeevaart, binnenvaart en ook via spoor en over de weg.

 

"AANLEG PARKEERPLAATSEN IS ERG GEWENST"

 

Eikelenboom runt vanaf de Amsterdamse Amerikahaven een transportbedrijf, tankcleaningactiviteiten en heeft er een werkplaats. Directeur Ary Eikelenboom is zeer te spreken over de contacten met de beheerders vanuit de gemeente en het Havenbedrijf. "Ze antwoorden altijd snel op vragen, zijn accuraat, we kunnen er goed mee door de bocht", aldus Eikelenboom. Het bedrijf dat voornamelijk vloeibare voedingsmiddelen transporteert, is al dertig jaar gevestigd op het terrein rond de Amerikahaven, de lange aanwezigheid betekent dat de directeur zijn bedrijf en de omgeving gestaag zag ontwikkelen tot het huidige logistieke park. Toch kijkt Eikelenboom graag vooruit naar het moment waarop de snelweg A5 wordt doorgetrokken en het moment waarop de tweede Coentunnel gereed is. "Dat zal de bereikbaarheid van dit bedrijventerrein een stuk verbeteren."

Verbeterpuntjes zijn er ook. "Hoewel het altijd makkelijker is om negatieve punten aan te geven, zou ik de aanleg van parkeerplaatsen voor vrachtauto’s toch echt het liefst zo snel mogelijk zien gebeuren. Er is voldoende plek voor. Parkeerplaatsen zijn wat mij betreft een noodzaak op een bedrijventerrein met veel logistieke bedrijven."

 

 

 

Reageer op dit artikel