artikel

De keuze tussen barcode, RFID of voice

Warehousing Premium

Elk auto-ID systeem kan veel, verschillende technieken zullen dan ook veel overlap hebben. Soms zal de keuze afhangen van de vraag: welke techniek kan de taak het beste uitvoeren.

Soms echter gaat het om de prijs, of om het gemak om het te leren, of om de complexiteit van de interfacing of juist weer om de doorgroeimogelijkheden.

 

Factoren die de keuze bepalen zijn onder andere

  • Leesafstand;
    er zijn barcode scanners die specifieke labels tot op 15 meter kunnen scannen en er zijn scanners die 2D labels van 2×2 mm kunnen lezen. Zo zijn er RFID oplossingen voor beide afstanden.
     
  • Hoeveelheid informatie;
    in een RFID tag kunnen tientallen karakters staan, tegelijk kan ook een PDF-417 barcode een kompleet adres bevatten.
     
  • Gewicht;
    een mobiele computer met display, toetsenbord, accu, barcodescanner en wifi module weegt niet meer dan 120 gram. Inclusief een mobiele RFID reader weegt een mobiele computer niets meer.
     
  • Mobiel / Stationair;
    scanners kunnen als sensor aan een lopende band, een lift of heftruck worden vastgemaakt. Zo kan ook een RFID systeem vast zijn opgesteld. Tegelijk komen barcode scanners en rfid antennes als draagbare systemen voor.
     
  • Aantal tegelijk;
    een complete pallet met rfid-getagde dozen wordt in één keer door een poort gelezen. Met specifieke barcode camera’s kunnen ook tientallen gebarcodeerde dozen in één keer worden gelezen.
     
  • Zichtverbinding;
    een barcode moet zichtbaar zijn, desnoods via een spiegel. Een RFID tag moet via radiosignalen benaderbaar zijn waarbij vloeistoffen dempen en metaal hetzij reflecteert of juist absorbeert.
     
  • Beschikbaarheid;
    indien in een proces of keten of bedrijf al met een bepaalde technologie wordt gewerkt ligt het voor de hand deze technologie te kiezen, tenzij de keuze voor een andere technologie juist in de andere processen veel voordeel kan bereiken.
     
  • Kosten;
    de kosten kunnen niet worden losgezien van de baten. Als er geen voordeel wordt behaald is zelfs een sticker van 1 cent te duur. Zo mag een tag best € 10,- kosten als de voordelen maar hoog genoeg zijn.
    Er is geen sprake van "te duur" alleen mogelijk van "te weinig opbrengst".
Reageer op dit artikel