artikel

Wat biedt een fleetmanagementdashboard-systeem?

Warehousing Premium

Wat biedt een fleetmanagementdashboard-systeem?

Logistiek managers en heftruckvlootbeheerders hebben bij hun zoektocht naar een geschikt fleetmanagement-dashboard de keuze uit een pallet aan oplossingen. In het komend Logistiek Magazine van februari beantwoorden drie heftruckleveranciers vijf vragen die leidend kunnen zijn bij de keuze voor een fleetmanagementsysteem. Peter Trimp (Jungheinrich), Bert Vermeijden (Still) en Richard de Graaf (Crown) krijgen de volgende vijf vragen:

 

 
 

1) Is het systeem toepasbaar op een vloot met diverse heftruckmerken en ook types dus aangedreven op diesel, LPG of elektrisch?
 
  • Bert Vermeijden (Still):
    "Onze fleetmanagementoplossing is op alles toepasbaar. Je kunt ‘m in feite ook bijvoorbeeld op een veegmachine installeren. Het is wel zo dat onze module op andere heftruckmerken alleen als add on kan worden geïnstalleerd. Dat betekent dat we onder het contactslot een kastje plaatsen met daarbij een datapas die gebruikt moet worden om de heftruck te kunnen starten.
     
  • Richard de Graaf (Crown):
    "Al onze Crown-heftrucks of ze nu oud of nieuw zijn kunnen gebruik maken van InfoLink 2.5. Ook op trucks van ons of ze nu elektrisch, diesel of op LPG rijden is de module toepasbaar. Op andere merken kan InfoLink ook toegepast worden, maar ik moet daarbij wel aantekenen dat niet altijd alle functionaliteiten van ons systeem toepasbaar zijn

 

2) Kan ik de geregistreerde data vastleggen, bijvoorbeeld voor rapportages?
 
  • Peter Trimp (Jungheinrich):
    "We hebben voor onze ISM-oplossing een eigen softwareprogramma ontwikkeld dat bestaat uit 23 standaard rapportage mogelijkheden die grafieken en tabellen kunnen genereren. Alle beschikbare gegevens kunnen ook geëxporteerd worden naar een CSV- of Excel-bestand voor verdere analysemogelijkheden. Uit de rapportages die ISM maakt, is het bijvoorbeeld ook mogelijk om te zien hoe de heftrucks op de afzonderlijke sites presteren."
     
  • De Graaf:
    "De module met display op de heftruck registreert realtime de data op het gebied van toegangscontrole, productiviteit, botsingen, energieverbruik en wanneer onderhoud moet plaatsvinden. De data wordt via wifi-signalen, gprs of per UMTS direct doorgeseind naar een centrale server binnen het netwerk van de klant en zorgt voor de opslag van de benodigde data."
3) Welke mogelijkheden zijn er om de toegangscontrole te regelen?
 
  • Trimp:
    "We werken met een plug and play module in de truck in de vorm van een display met slechts twee knoppen. De chauffeur houdt zijn sleuteltag of pasje voor het display en drukt vervolgens op één van beide knoppen om te starten. De groene knop betekent: truck geaccepteerd. De rode houdt in: truck heeft schade, die schijnbaar is veroorzaakt door vorige bestuurder. De chauffeur kan de truck vervolgens nog wel verrijden, bijvoorbeeld naar de teamleider om de schade verder te melden. Daarnaast kunnen we pasjes leveren die tijdelijk bijvoorbeeld drie maanden te gebruiken zijn voor bijvoorbeeld tijdelijke krachten."
     
  • Vermeijden:
    "Die varieert van een basisfunctie die aangeeft waar je heftrucks rijden. Het voorkomen dat er onbevoegden op een truck gaan rijden is de functie waar natuurlijk het meeste om te doen is. Een chauffeur die op zijn heftruck wil moet eerst een pasje invoeren in een kastje op zijn truck. Deze kaartlezer is geconvergeerd met de centrale computer die vervolgens een signaaltje geeft of een heftruck wel of niet vrijgegeven wordt voor gebruik."

 

4) Welke technieken worden er gebruikt om de data uit te lezen?
 
  • Vermeijden:
    "De datakaart die een chauffeur heeft, slaat beperkt gegevens op. De boordcomputer heeft uiteraard meer geheugencapaciteit en kan gegevens tot twee weken gecomprimeerd bewaren. Met een laptop en interfacekabel kun je alle data op de boordcomputer vervolgens uitlezen."
     
  • De Graaf:
    "De data worden volautomatisch vanaf de trucks over het draadloze of mobiele netwerk naar de InfoLinkserver gezonden. De truckparkbeheerder kan de prestaties vanaf elke willekeurige pc op onze internetgebaseerde dashboardtoepassing volgen, onder andere aan de hand van kleurcodes die een statusindicatie geven. Groen is optimaal, geel vraagt aandacht en rood vereist direct ingrijpen."

 

5) Waarin onderscheidt dit fleetmanagement systeem zich ten opzichte van de concurrentie?
 
  • Trimp:
    "Onderscheidend is verder dat een truck kan beschikken over een 360 graden schokregistratiesysteem die dus zowel de schokken van het voertuig horizontaal als omhoog meet." 
       
  • Vermeijden:
    "Ons fleetmanagementsysteem is vooral geschikt voor grote organisaties die deze oplossing in hun netwerk willen voegen en op afstand willen bijhouden. Bovendien geeft Fleetmanagement gedetailleerde informatie over schades en het rijgedrag van heftruckchauffeurs individueel dat je daarmee voorkomt dat er cowboy-achtige situaties in een magazijn ontstaan."
     
  • De Graaf:
    "Een belangrijke innovatie is dat informatie van de schoksensoren wordt vergeleken met informatie uit het besturingssysteem van de truck om te bepalen of het om een echte aanrijding gaat of slechts om het passeren van bijvoorbeeld een dockboard. Daarmee worden valse alarmmeldingen, die een doorn in het oog zijn van iedere logistiek manager, vrijwel volledig weggefilterd."

Lees ook:

Crown introduceert nieuwe versie truckbeheersysteem(Nieuws, 4 dec 2009)

Techniek fleetmanagement maakt meer mogelijk(Dossier, 21 feb 2009)

Fleetmanagement systeem Toyota I¢Site(Dossier, 10 feb 2009)

Reageer op dit artikel