artikel

Multitest van zes rolcontainertrekkers

Warehousing Premium

Multitest van zes rolcontainertrekkers

De eerste multitest van rolcontainertrekkers wijst uit dat al deze trekhulpen stuk voor stuk geschikt zijn om rolcontainers mee te verplaatsen. De één doet het wat sneller en gemakkelijker dan de ander. Essentiële verschillen zitten hoofdzakelijk in het bedieningsgemak en de koppeling tussen trekker en rolcontainer. Des te gemakkelijker deze aanhaakt, des te sneller en prettiger is het werken.

Deze test is eerder gepubliceerd in Logistiek van feb. 2010. In deze webversie staan aanvullende gegevens en extra detailfoto’s.

 

Door Martin Althoff

 

Rolcontainers gaan vanuit de vrachtwagen over het dock tot in het warehouse en vice-versa. Bij de klant worden deze rijdende ladingdragers zelfs regelmatig tot in de winkel gereden. Dat kan uiteraard handmatig, maar de dagelijkse praktijk en deze test wijzen uit dat de transportfrequentie en het beladingsgewicht van de rolcontainer grenzen stellen aan wat fysiek aanvaardbaar is.

 

Het dagelijks verplaatsen van vele zware rolcontainers belast vooral de onderrug bij het op gang brengen van een rolcontainer. Eenmaal in beweging kost het verplaatsen minder inspanning. Ook de schouders krijgen het zwaar te verduren als de rolcontainer verkeerd wordt gehanteerd. Langdurige overbelasting kan leiden tot ziekteverzuim met alle daarmee gepaard gaande kosten. De Arbo hanteert daarom als vuistregel een trek en duwkracht van 25 kilogram met twee handen en een kracht van 15 kg met één hand voor het op gang brengen van een beladen rolcontainer. Voor vrouwen is dat pakweg 5 kg minder. Let op! Dit geldt bij incidenteel gebruik. Als dat frequent gebeurt, moet de benodigde kracht globaal worden gehalveerd. Een nog vitale vrachtwagenchauffeur of magazijnmedewerker zal daar in het begin weinig moeite mee hebben, maar naarmate de dag vordert, zal de energie en de animo sterk afnemen. Op de lange termijn zal de blessuregevoeligheid navenant toenemen. Een trekhulp voorkomt deze problemen. Daarvan zijn er zes uitgebreid getest op ergonomie, bedieningsgemak en hun prestaties.

 

Aan/loshaken

Rolcontainertrekkers worden door de ene gebruiker gekoesterd, terwijl de ander ze verguist. Het verplaatsen en manoeuvreren van rolcontainers gaat handmatig namelijk bijna altijd sneller dan met een machine, maar kost veel inspanning. De weerstand tegen deze handige trekhulp wordt ook vaak bepaald door het gemak waarmee de trekhulp zich aan de rolcontainer laat koppelen. Die koppelstukken moeten exact zijn afgestemd op het type rolcontainer, anders werkt het niet.

Als de trekhulp direct onder handbereik is en het aanhaken gaat probleemloos, dan zal de animo om er gebruik van te maken beslist ook groot zijn. Op dit punt wijken de Jungheinrich EZS 010 en de RRB Easy Power ten nadele af ten opzichte van de overige deelnemers. Beide merken werkten voor de testtrucks met een zwenkend en verend koppelstuk dat nogal onhandig met de voet moest worden bediend om aan de rolcontainer vast te haken. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk en vergt in verhouding veel gewenning en tijd. Een dergelijk ingewikkeld koppelstuk nodigt dan ook niet echt uit om mee te werken, terwijl beide machines met een ander koppelstuk naar alle waarschijnlijkheid beter zullen presteren. Beide leveranciers geven desgevraagd aan ook beter fixerende koppelstukken in het assortiment te hebben. De overige vier deelnemers hadden de testtrucks voorzien van vaste gefixeerde koppelstukken die het aanhaken aan de rolcontainer beduidend eenvoudiger maken.

 

Bediening

De bediening van de rolcontainertrekkers komt overeen met de rijfuncties van een reguliere elektropallettruck. Alleen de functies voor heffen en dalen ontbreken. Met de dubbel uitgevoerde vlinderknoppen kunnen zowel de rijrichting, als de rijsnelheid worden bepaald. Alle disselkoppen zijn verder uitgerust met dezelfde rode, centrale veiligheidschakelaars en een claxon. De Easy Power heeft als enige een potmeter op de disselkop waarmee de rijsnelheid door de gebruiker direct naar eigen inzicht kan worden ingesteld. Bij de overige machines geldt een fabrieksinstelling. Aanpassingen in snelheid, acceleratie en afremmen op de motor zijn bij alle merken alleen mogelijk door een servicemonteur. De Jumbo Handy was helaas door de leverancier op een te lage rijsnelheid afgesteld. Daardoor krijg je als bediener de neiging de rolcontainertrekker voort te trekken om harder te gaan. De Simply Mover daarentegen stond weer te snel afgesteld, wat niet strookte met een aangenaam looptempo. Dit werd ondervangen door gewoon iets minder ‘gas’ te geven met de goed doseerbare vlinderknop. De BT Unimover en de Simply Mover zijn technisch gelijk aan elkaar en komen dan ook uit één en dezelfde Nederlandse fabriek. De prestaties zijn identiek. Het enige verschil zit in de uitvoering van de disselkopbediening.

 

Hellingproef

Een hellingshoek tussen de vijf en tien graden bleek voor geen van de deelnemers een probleem. Allemaal trokken ze met gemak een rolcontainer met 500 kilo naar boven uit de sneeuwvrije maar natte laadkuil. Iedere trekker deed dat snel en overtuigend, alleen de langzaam afgestelde en lichte Jumbo Handy had ietsje meer tijd nodig om naar boven te kruipen. De Jungheinrich liet als enige bovenaan op de overgang tussen helling en het horizontale weggedeelte een steek vallen, doordat de rolcontainer zichzelf plotseling loshaakte uit het flexibele koppelstuk. Tijdig ingrijpen voorkwam dat de rolcontainer terugrolde in de laadkuil. Ook op de oneffen stelconplaten kan de Jungheinrich met zijn kleine harde kunststof steunwielen en enkelvoudig aandrijfwiel minder goed uit de voeten dan de concurrentie. Die zijn allemaal voorzien van twee grote volrubber aandrijfwielen. Dat maakt deze Jungheinrich meer geschikt voor binnengebruik op egale magazijnvloeren. Voor buitengebruik kan de Jungheinrich EZS 010 volgens de leverancier wel worden geleverd met een volrubber aandrijfwiel met betere tractie.

 

Krachtproef

Alle geteste rolcontainertrekkers kunnen een trekkracht van 1000 kilogram opbrengen. Daartoe werden twee rolcontainers elk beladen met 500 kilogram aan conservenblikken en met een ketting aan elkaar gekoppeld. De trein werd daarna over een afstand van 35 meter door het gangpad getrokken. De identieke BT Unimover en Simply Mover deden dat het snelst, direct gevolgd door de Movexx, Jungheinrich en Easy Power. De Jumbo Handy was hier wederom het langzaamst. Tractieverlies en slip bij het op gang brengen van deze zware lasten bepaalden hoofdzakelijk het resultaat. Bij het afremmen aan het einde van het gangpad willen de beide zwaar beladen rolcontainers vanwege de massatraagheid nog een stuk doorrijden en drukken de rolcontainertrekker en de bediener ongewenst verder. Dat kan potentieel gevaar opleveren als er kruisend verkeer is. De Easy Power had mede vanwege het scharnierende koppelstuk het meest last van doorslippen bij het afremmen. De zware Jungheinrich – eveneens met scharnierend koppelstuk – scoorde op dit punt echter opvallend goed. De Jumbo Handy had in deze  krachtproef vooral te kampen met zijn lage eigengewicht.

 

Prestaties

De opdracht luidde: ‘verplaats achtereenvolgens drie rolcontainers beladen met 500 kilogram vanaf het startpunt naar drie verschillende gangpadlocaties in het magazijn op respectievelijk 10, 20 en 30 meter en rijdt daarna alle rolcontainers weer terug naar het beginpunt’. Met dit testonderdeel kan een theoretische productiviteit worden berekend. De Simply Mover en BT Unimover bleken duidelijk het snelst, maar de snelheid was door de leverancier zodanig hoog afgesteld dat dit niet meer goed overeenstemde met een aangenaam looptempo.De eeneiige tweeling had net geen 6 minuten nodig voor dit testonderdeel, terwijl de Relco Jumbo Handy hoofdzakelijk vanwege de te laag afgestelde snelheid de langzaamste was. Gevoelsmatig was de Movexx het meest evenwichtig afgesteld. Overigens bieden alle rolcontainertrekkers de mogelijkheid om de rijsnelheid naar wens door de leverancier in te laten stellen. Alleen de RRB Easy Power voorziet in een potentiometer op de disselkop waarmee de bediener zelf de meest optimale rijsnelheid kan instellen. De geklokte verplaatstingstijd is naast de rijsnelheid ook sterk afhankelijk van het gemak van koppelen en ontkoppelen. Bij de absoluut niet langzame RRB Easy Power en de Jungheinrich gaat hier in verhouding veel tijd mee gemoeid.

 

Dezelfde verplaatsingstest van de drie volbeladen rolcontainers met 500 kg is ter vergelijking ook handmatig duwend uitgevoerd en dat leverde met vijfeneenhalf minuut de snelste tijd van allemaal op. Met dit verschil dat de persoon in kwestie volomen uitgeput over de streep kwam en beslist niet meer in staat was om dezelfde prestatie nogmaals te leveren.

 

Prestatiemetingen 3 rolcontainers met 500 kg over 120 meter

 

Handmatig
Simply Mover: 
BT Unimover:
Movexx:  
RRB Easy Power:
Jungheinrich: 
Relco Jumbo Handy:      
5 min, 30 sec.
5 min. 55 sec.
5 min, 58 sec.
6 min, 28 sec.
7 min, 05 sec.   
7 min, 26 sec.   
7 min, 45 sec.        

 

 

 

 

 

 

 

 

Plus en Min

 

Jungheinrich EZS 010

+          Robuust

+          Bediening

+          Onboard lader

–           Aan/loshaken

–           Rijgedrag op oneffen vloer

 

 

 

Movexx T1000

+          Aan/loshaken

+          Bediening

+          Snelheid

+          Bochtgedrag

–           Open motor is stofgevoelig

 

 

 

Relco Jumbo Handy

+          Aan/loshaken

+          Licht

+          Compact

–           Snelheid te laag ingesteld

–           Tractie

 

 

RRB Easy Power

+          Bediening

+          Snelheid (zelf instelbaar)

+          Opbergbakje

+          Onboard lader

–           Aan/loshaken

 

 

 

Simply Mover

+          Aan/loshaken

+          Bediening

+          Verstelbare dissel

+          Tractie

–           Snelheid te hoog ingesteld

 

 

 

BT UniMover

+          Aan/loshaken

+          Bediening

+          Verstelbare dissel

+          Tractie

–           Snelheid te hoog ingesteld

 

 

Schadevergoeding

Een werknemer van Campina krijgt 100.000 euro schadevergoeding, omdat hij op werk zijn pols heeft versleten. De man liep de kwetsuur op door het dagelijks duwen van 400 kilo zware rolcontainers. De FNV noemt de schadevergoeding voor de medewerker van het zuivelbedrijf een waarschuwing aan andere bedrijven waar met rolcontainers wordt gewerkt. Volgens de FNV klaagt een kwart van de werknemers binnen de Europese Unie over rug- of spierpijn als gevolg van het werk.

 

Download hier het pdf-bestand, zoals dat gepubliceerd stond in Logistiek Magazine, februari 2010 

 

Bron: ARBO magazine; Oktober 2007

 

 Alle heftrucktests op Logtistiek.nl/heftrucktests

Reageer op dit artikel