artikel

Mammoet schakelt over op digitale communicatie

Warehousing Premium

Mammoet schakelt over op digitale communicatie

Mammoet zette zijn tanden in een interne klus: het terugdringen van de papierstroom rondom klantorders en de registratie van gewerkte uren en verbruikte materialen.

Mammoet zette zijn tanden in een interne klus: het terugdringen van de papierstroom rondom klantorders en de registratie van gewerkte uren en verbruikte materialen.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Mammoet   Leverancier/dienstverlener: PHI Data
Plaats: Schiedam  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Mammoet staat voor zwaar, groot, uitdagend en ‘niks is onmogelijk’. De onderneming – opgericht in 1966 – is specialist in klantgerichte en op maat gemaakte oplossingen op het gebied van zwaar hijswerk- en transport, zowel op land als op zee. Mammoet doet dit wereldwijd. Binnen Europa is de onderneming actief met een twintigtal vestigingen, waarvan zich er elf in Nederland bevinden en één in Gent in België.

 

Terugdringen papierstroom

Bij deze twaalf Nederlandstalige vestigingen zette Mammoet zijn tanden in een interne klus: het terugdringen van de papierstroom rondom klantorders en de registratie van gewerkte uren en verbruikte materialen. Zelfs voor Mammoet was dit een tamelijk zware klus.

 

Tijdrovend papier

Tot voor kort werden de werkopdrachten bij Mammoet na inplanning in het SAP-systeem telefonisch doorgegeven aan de kraanmachinisten en coördinatoren. Na het werk vulden zij de kraanbon in en stuurden die op naar het hoofdkantoor in Schiedam.
 

Dit proces was tijdrovend en er kon behoorlijk wat ruis bij optreden. Daarom ging in 2008 het automatiseringsproject MCA (Mobile Crane Application) van start. Doel: meer dan vijfhonderd kraanmachinisten uitrusten met een mobiele computer. Om dit project te laten slagen was het essentieel dat verschillende systeemcomponenten goed op elkaar werden afgestemd: de SAP omgeving, de mobiele applicatie, het GPRS netwerk, de hardware en de beheerstools.

 

Afstemming

Na uitgebreide tests onder begeleiding van Phi Data werd de CN3 mobile computer van Intermec voor dit project uitgekozen. Phi Data verzorgde ook het installeren van de mobiele applicatie in de Mammoet huisstijl, het aanmelden bij de beheersdatabase en de eerste connectietesten. De mobiele applicatie werd geleverd door AEPEX. Voor de integratie met het achterliggende – gehoste – SAP-systeem werd Ctac ingeschakeld en Triple P voor het remote beheer van de applicatie. Sympac tenslotte zorgde voor de opzet van de mobiele KPN-dataverbinding.

 

In de startfase van het project bleek het lastig om ieders inbreng goed op elkaar af te stemmen, vertelt Sander Splinter, Directeur Kranen bij Mammoet: "Het gaat hier om een heleboel afstemmingszaken. Dat hebben we aanvankelijk wel onderschat, maar na het aantrekken van een externe projectmanager kwam het project goed op stoom."

Assen was in juli 2009 de eerste Mammoet-vestiging, die live ging met MCA. Eind 2009 volgden Velsen-Noord, Schiedam, Pernis en Moerdijk. De rest van de uitrol vindt in 2010 plaats.

 

Winst boeken

Sander Splinter is tevreden met het geboekte resultaat. "Op een hele reeks punten boeken we nu winst. Allereerst met de foutloze verzending van de planningsdata vanuit het SAP-systeem naar de machinisten. Door het digitaal aftekenen bevestigt de klant nu ter plekke de gemaakte uren. Deze confirmatie gaat direct naar onze backend, evenals de gewerkte uren. Daar wordt dan meteen een pro forma factuur van opgemaakt, die de volgende dag als echte factuur kan worden verzonden. Ook de gegevens voor de verloning staan nu direct in SAP. In de toekomst is met dit systeem nog veel meer mogelijk. Ik denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van onderhoudsstaten en aan de navigatiemogelijkheden die het apparaat biedt."

  

Ook over de rol van Phi Data in het project is Splinter tevreden: "We hebben een wat lastige start gehad, maar na een paar goede gesprekken was dat rechtgetrokken. Dat heeft vervolgens geleid tot een kwalitatief goede en constante dienstverlening. Er werd op tijd en op de juiste plek geleverd. De mensen hebben loyaal meegewerkt in het samenwerkingsverband en hebben een actieve bijdrage geleverd aan het oplossen van knelpunten."

Reageer op dit artikel