artikel

Supermarktketen Tesco bouwt dc voor bezorgservice

Warehousing Premium

Supermarktketen Tesco bouwt dc voor bezorgservice

Met de bouw van een distributiecentrum speciaal voor de afhandeling van online verkoop, intern aangeduid als een DCOS (Dot Com Only Store), heeft Tesco grote vooruitgang geboekt in het orderverzamelen en uitleveren van boodschappen die worden besteld via de Tesco.com website.

Met de bouw van een distributiecentrum speciaal voor de afhandeling van online verkoop, intern aangeduid als een DCOS (Dot Com Only Store), heeft Tesco grote vooruitgang geboekt in het orderverzamelen en uitleveren van boodschappen die worden besteld via de Tesco.com website.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Tesco Superstores   Leverancier/dienstverlener: Vanderlande Industries
Plaats: Aylesford, Zuidoost-Engeland  
Branche: fast moving consumer goods   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Bestellingen die via de website binnenkomen werden voorheen verzameld in de Tesco Superstores in de buurt. "Personal Shoppers" verzamelden de artikelen direct handmatig uit de winkelschappen, waarna ze naar  gereedstaande bestelbussen werden gebracht. Tesco zag zich genoodzaakt de soms hinderlijke gevolgen die deze online verkoopactiviteiten in sommige winkels veroorzaakten te verminderen en tegelijkertijd de beperkte ruimte voor bestelbussen in sommige regio’s aan te pakken. Dit leidde ertoe dat plannen voor een distributiecentrum speciaal voor online verkoop opnieuw onder de loep werden genomen.  
 
Tesco vroeg Vanderlande Industries deze plannen te onderzoeken, hetgeen resulteerde in een succesvolle samenwerking in de webwinkel in Aylesford, Zuidoost-Engeland. Vanderlande Industries leverde het material-handlingsysteem voor het orderconsolidatieproces en voor de sortering en vrijgave van de geconsolideerde orders naar de bestelbussen. Naast het besturen van de opslag en het vrijgeven van   klantenbestellingen, bestuurt Vanderlande Industries ook het vehicle dispatch management.

Tesco kende Vanderlande Industries eveneens het 24-uurs on-site onderhouds- en ondersteuningscontract voor de komende vijf jaar toe. De kwaliteit van de installatie, de software en de engineeringprocessen van Vanderlande Industries waren voor Tesco redenen om  hun roll-outprogramma voor dergelijke distributiecentra voort te zetten. Het systeem zal ook worden geïnstalleerd in een nieuw te bouwen distributiecentrum in Greenford (Noordwest-Londen) en zal een exacte kopie worden van het eerste systeem, dat in oktober 2008 in gebruik werd genomen. Het systeem in Greenford zal in 2010 gebruiksklaar zijn.
 

Aan het begin van de dag worden de orderdetails en de vertrekschema’s van de bestelbussen gedownload van de Tesco-host naar het besturingssysteem van Vanderlande Industries. De artikelen in dit speciale distributiecentrum liggen in schappen, net zoals als in de supermarkt, alleen zijn de "klanten" vervangen door orderverzamelaars. De orderverzamelaars verzamelen de artikelen vanaf de schappen in plastic bestelkratten die op trolleys staan. Een orderverzamelaar kan tot zes klantenbestellingen tegelijk verzamelen, verdeeld over de routes van de bestelbussen. Complete orders worden handmatig op de invoerband geplaatst, die de kratten naar een consolidatiebuffer op een platform brengt. Onder dat platform zijn kantoren en magazijnruimte gecreëerd, waardoor effectief gebruik kan worden gemaakt van de beschikbare ruimte. De consolidatiebuffer bestaat uit een QUICKSTORE HDS AS/RS-systeem met drie gangen. Elke gang is verdeeld in twee verticale modules, uitgerust met 6 shuttles per gang (achttien shuttles in totaal).
 
Elke shuttle kan drie legbordniveaus bedienen. De bestelkratten worden verdeeld over de HDS-consolidatiebuffer en worden vastgehouden tot een vooraf vastgesteld tijdstip waarop de bestelbussen geladen moeten zijn. Als de daarvoor aangewezen lege bestelbus naar het laadperron wordt geleid, zal de bestuurder de aankomst van de bestelbus doorgeven aan het HDS om de vrijgave van alle niet-gekoelde bestellingen voor die bestelbus te starten. Het HDS sorteert en laadt de kratten vervolgens in volgorde van aflevering. Bij vertrek wordt de bestelbus gescand en wordt de desbetreffende lading uit het systeem verwijderd.
 

De eerste webwinkel in Aylesford werd in oktober 2008 geopend. Het distributiecentrum heeft een aantoonbaar snelle terugverdientijd door het vrijmaken van dure winkeloppervlakte in de bestaande superstores en door een verdere groei van de online verkoop mogelijk te maken. Andere voordelen zijn een verbeterde nauwkeurigheid, een snellere traceerbaarheid en een vermindering van het aantal beschadigde artikelen. De tweede webwinkel in Greenford zal in 2010 in gebruik worden genomen.

Reageer op dit artikel