artikel

Heftrucktest Linde L12 en T16

Warehousing Premium

Heftrucktest Linde L12 en T16

Dubbeltest van dynamisch Linde duo

De Linde L12 meeloop stapelaar en T16 elektropallettruck bieden de eindgebruiker exact datgene wat je van een gerenommeerd Duits A-merk mag verwachten. Met andere woorden: de prijs staat geheel in verhouding met de geboden kwaliteit en te verwachten prestaties.

Linde L12 meeloop stapelaar

De rijsnelheid van de meeloop stapelaar is af fabriek netjes begrensd op 5 km/uur. Dat is een goed afgestemd looptempo, al hangt dat uiteraard wel van de beenlengte en het wandeltempo van de desbetreffende bediener af. Een fractie langzamer rijden, is probleemloos met de goed doseerbare snelheidsregeling op de disselkop. De proportionele ‘Optilift’ bediening zorgt voor een nauwkeurige dosering van de hef- en daalbeweging. Gelijktijdig heffen of dalen en rijden, is vanwege de veiligheid niet toegestaan, maar in de dagelijkse praktijk voert toch bijna iedereen in het magazijn beide functies gelijktijdig uit. Met beide handen aan de disselkop gaat dit probleemloos, maar met één hand voelt dat door de relatief ver uit elkaar liggende opstelling van de bedieningsknoppen ietwat krampachtig aan. De L12 is zondermeer in staat om lasten van 1200 kilogram tot op een hoogte van ruim drie meter te brengen. Doorgaans is dat een palletpositie op de tweede ligger. Er moet dan wel sprake zijn van open pallets, die in de lengterichting worden opgenomen en afgezet. Op grondniveau moet de vloer daarbij bovendien geheel vrij zijn, of de pallets op de vloer moeten met de korte open zijde richting gangpad staan om de vorkpunten toe te laten. Voor wie beslist wel pallets overdwars wil hanteren, heeft Linde ook deze meeloop stapelaar met initiële heffing in huis; de zogenoemde ‘i-uitvoering’. De disselboom remt de truck automatisch af bij een voorgeprogrammeerde hoek. Onbedoeld afremmen kan worden voorkomen door deze disselhoek voor de remwerking zorgvuldig op de lengte van de bediener af te laten stemmen. Gedurende de test verplaatsten we telkens twee pallets vanaf diverse hoogtes vanuit het ene gangpad naar het daarachter gelegen gangpad over een afstand van 25 meter en weer terug.

 

‘Handig voor krappe ruimtes’

Producent van soepen, sauzen en gekoelde versmaaltijden Henri in Drunen heeft zeven Linde meeloop stapelaars en elektropallettrucks in gebruik. Slager Jan Trommelen werkt er met zijn collega’s al ruim een half jaar dagelijks mee. De trucks worden hoofdzakelijk ingezet om de ingrediënten vanuit de koelcellen naar de diverse productieruimtes te brengen. De dagvoorraden liggen in de koelcellen allemaal op de eerste ligger. "De decentraal geplaatste disselboom van de meeloopstapelaar is vooral heel handig bij het manoeuvreren in krappe situaties. Als bestuurder heb je zo veel beter zicht op de last en de omgeving. Daarnaast zijn ze ook te gebruiken voor puur horizontaal transport. Daarmee assisteren ze de elektropallettrucks, zoals het uit komt."

 

Innovatief en zuinig’

De nieuwe meeloop stapelaar werd – net als de elektropallettruck – door MotracLinde op de afgelopen VILO in Hardenberg geïntroduceerd. Deze 1172-serie omvat een L10, (L10B) en een L12 model voor de handling van open pallets. Voor het hanteren van bij voorbeeld gesloten blokpallets voorziet de leverancier ook in een zogenoemde i-uitvoering met initiële heffing: de L12i. Deze trucks bieden volgens de leverancier diverse technische innovaties op het gebied van rendement, ergonomie, veiligheid en geven een energiebesparing van circa 20 procent ten opzichte van de voorgaande modellen. De meeloop stapelaar is vooral geschikt voor incidenteel, kortcyclisch transport over relatief korte afstanden en hefhoogtes tot drie meter.

De nieuwe stapelaar wijkt uiterlijk van zijn voorgangers af door een decentraal geplaatste disselboom. Volgens leverancier MotracLinde verleent deze opstelling een beter zicht aan de bediener op de last en de omgeving. Bovendien wordt de draaicirkel (linksom) in smalle gangpaden hiermee gereduceerd.

 

Technische specificaties

Identificatie

 

Merk en type

 Linde L12 meeloop stapelaar (1172 serie: L10-L12)

 

Hefvermogen

 Max. 1.2 ton

Aandrijving

 Elektrisch

Leverancier

 MotracLinde Almere

Testdatum

 18 november 2009

   

Prestatiemetingen

 

Rijsnelheid belast / Onbelast

 5/6 km/uur

Gemiddelde tijd testparcours

 7,38 minuten

Productiviteit per uur (theoretisch)

 33 pallets/uur (berekening: 60 : 7,38 x 4 palletverplaatsingen over 25 meter)

   

Geluidsmeting:

 

stationair

 0 dB (A)

belast rijden

 65 dB (A)

   

Afmetingen:

 

Trucklengte tot vorkenbord/incl. vorken

 638/1788 mm

Truckbreedte

 800 mm

Vorkafmetingen (LxBxD)

 1150x180x65mm

Breedte over de vorken

 560 mm

Hefhoogte

 2924 mm

Lastzwaartepunt

 600 mm

Wielbasis

 1157mm

Wielen (achter/voor)

 2/2, waarvan 1 aangedreven

Spoorbreedte voor / achter

 518/380 mm

Draaicirkel

 1432 mm

Gangpadbreedte

 2276/2137 mm (palletafhankelijk)

Batterijcapaciteit

 24V/180 Ah

Gewicht incl. Batterij

 788 kg

Rijmotorvermogen/Hefmotorvermogen

 1,2/2,45 kW

Energieverbruik (fabrieksopgave volgens VDI-cyclus)

 1,0 kW/uur

   

Plus en min

 

+

 Voorspelbaar rijgedrag

+

 Vele instelmogelijkheden

+

 Stil

 Lay-out van hef/daal- en rijknoppen niet optimaal

 

 

Linde T16 elektropallettruck

Vanwege de eenvoudige bediening kan vrijwel iedereen snel en probleemloos overweg met deze elektropallettruck. Naast een contactsleutelversie biedt Linde ook de pincodeoptie zonder meerprijs aan. De rijsnelheid van deze elektropallettruck is af fabriek met 6 km/uur eigenlijk net iets te hoog afgesteld. Hetzelfde geldt voor de acceleratie. Afhankelijk van de rijrichting heeft de onbelaste truck de neiging de bediener te willen aanduwen of voort te trekken. De nauwkeurige dosering met de dubbele vlinderknop aan de disselkop maakt een snelheidsaanpassing goed mogelijk. Volbelast ligt de rijsnelheid automatisch een fractie lager en komt dan meer overeen met het gemiddelde looptempo. Opvallend is de snelheidsbegrenzing van deze truck bij maximale belasting. Met 1500 kilo op de vorken heeft dat een continu hoorbaar variabel motortoerental tot gevolg, maar gelukkig zonder dat dit tot een fluctuerende rijsnelheid leidt. De batterijdeksel was bij Linde altijd van degelijk staal. Deze kon na verloop van tijd in het dagelijkse gebruik gaan rammelen. Het motor- en batterijcompartiment heeft nu een nieuwe kunststof afdichting gekregen. Het materiaal heet Exxtral en is praktisch onverwoestbaar. Het veert bij een onbedoelde aanrijding met bij voorbeeld een stellingstaander altijd terug in de oorspronkelijke positie. Gedurende de test verplaatsten we telkens drie lasten van achtereenvolgens tweemaal 500 kg en eenmaal 1500 kg vanuit het ene gangpad naar het daarachter gelegen gangpad over een afstand van respectievelijk 10, 20 en 30 meter en weer terug.

 

‘Horizontaal transport’

De 1152-serie omvat drie modellen: de T16, T18 en T20 met overeenkomstige hefcapaciteiten. Onderhuids zijn ze gelijk aan de 1172-serie meeloop stapelaar, maar dan zonder de heffunctie. De 1152-serie is dan ook enkel bedoeld voor horizontaal transport. Handig is de ingebouwde onboard lader op 240V, waarmee de tractiebatterij in de buurt van ieder stopcontact kan worden bijgeladen.

 

 

Technische specificaties

Identificatie

 

Merk en type

Linde T16 elektropallettruck meeloper (1152 serie T16 – T20)

 

Hefvermogen

 Max. 1.6 ton

Aandrijving

 Elektrisch

Leverancier

 MotracLinde Almere

Testdatum

 18 november 2009

   

Prestatiemetingen

 

Rijsnelheid belast / Onbelast

 6 km/uur

Gemiddelde tijd testparcours

 6,19 minuten

Productiviteit per uur (theoretisch)

 58 pallets/uur (berekening: 60 : 6,19 x 6 palletverplaatsingen over 75 meter)

Geluidsmeting:

 

stationair

 0 dB (A)

belast rijden

 68 dB (A)

   

Afmetingen:

 

Trucklengte tot vorkenbord/incl. vorken

 500/1650 mm

Truckbreedte

 720 mm

Vorkafmetingen (LxBxD)

 1150x165x55mm

Breedte over de vorken

 560 mm

Hefhoogte

 125 mm

Lastzwaartepunt

 600mm

Wielbasis

 1237mm

Wielen achter/voor

 2/2, waarvan 1 aangedreven

Spoorbreedte voor/achter

 482/355 mm

Draaicirkel

 1435 mm

Gangpadbreedte

 1759/1959 mm (palletafhankelijk)

Batterijcapaciteit

 24V/150 Ah

Gewicht incl. Batterij

 578 kg

Rijmotorvermogen/Hefmotorvermogen

 1,2/1,0 kW

Energieverbruik (fabrieksopgave volgens VDI-cyclus)

 0,4 kW/uur

   

Plus en min

 

+

 Logische bediening

+

 Vele instelmogelijkheden

+

 Stil

 Onbelast iets te snel afgesteld in de bocht

 

Reageer op dit artikel