artikel

Heftrucktest Jungheinrich EFG-316

Warehousing

Rijdend intern transportmaterieel is traditioneel weer prominent vertegenwoordigd op de Logistica. We namen voorafgaand aan de beurs vier opmerkelijke paradepaardjes twee dagen aan de teugels en concluderen dat ze allemaal verrassende eigenschappen bezitten. Technische gegevens, specificaties, prestatiemetingen en aanvullende detailfoto’s zijn te vinden op www.logistiek.nl/heftrucktests

Heftrucktest Jungheinrich EFG-316
Jungheinrich EFG-316

Jungheinrich leverde een van zijn meest recente elektrische vorkheftrucks aan voor een testimpressie op de testlocatie.

 

De EFG-316 vierwielversie maakt deel uit van de nieuwe 3-serie, terwijl er daarnaast ook nog een driewielversie in de eveneens nieuwe 2-serie is. De heftruck biedt exact datgene wat

je van een heftruck van een gerenommeerd A-merk in deze prijsklasse mag verwachten. Een strak, degelijk en functioneel model waar je als chauffeur zonder instructie zo mee weg rijdt en direct mee aan de slag kan.

 

Het testobject is met het oog op de kosten vrij sober gehouden. Geen pincode, maar een conventionele sleutel en slechts twee werklampen voorop. De enige luxe was de optionele glazen voorruit met wisser. De test vond binnen in het magazijn plaats, dus die was niet nodig. De conventionele handrem hendel ontbreekt en is vervangen door een elektronische automatische handrem met releaseknop op het display.

 

Ondanks de compacte truckafmetingen biedt de cabine veel ruimte en comfort aan de bestuurder. De Grammer MSG 65/521 stoel zit comfortabel en de ruime lengteverstelling biedt vrijwel iedereen een prettige werkhouding. De hoofdsteun reikt tot schouderhoogte en biedt zo veel steun aan de rug, maar hindert de bestuurder ook enigszins bij het achteruitrijden.

 

De rijrichting en mastfuncties worden aangestuurd via de nauwkeurige en prettig in de handliggende Solo-pilot bedieningshendel. De mastwerking is opvallend stil. De licht schavende geluiden van de aandrijving tijdens het rijden vormen de enige dissonant. Het relatief kleine stuurwiel keert altijd in dezelfde stand terug en het display is uitgerust met een handige rijrichtingindicator.

 

De opdrachten op het testparcours werden allemaal probleemloos en vlot afgehandeld. Over een afstand van 25 meter werden achtereenvolgens twee lasten van 1000 en 1500 kilo opgenomen, geheven en heen en weer terug verplaatst. Halverwege het parcours is een chicane, waardoor er even bijgestuurd en ingehouden moet worden.

 

Hogere prestaties en lager verbruik

De EFG 2 en 3-serie is als eerste heftruck uitgerust met de nieuwe, vierde generatie AC-techniek. Die staat volgens Jungheinrich niet alleen garant voor hoge prestaties (5 procent hoger dan het vorige model), maar zorgt vooral voor een opvallend laag energieverbruik. Meer dan twee shifts kunnen gemakkelijk met één batterijlading worden afgewerkt. In deze tijden van milieubewustzijn, maar ook in het licht van kostenbesparing is dat een groot voordeel. De ergonomie heeft Jungheinrich verder geoptimaliseerd, om de chauffeur te ondersteunen het maximale uit zijn truck te halen. Hoe soepeler en makkelijker de bediening, des te hoger zullen de prestaties uitvallen.

 

Technische specificaties

Identificatie  
Merk en type Jungheinrich EFG-316 vorkheftruck
Hefvermogen max. 1.6 ton
Aandrijving elektrisch, vierwiel
Leverancier Jungheinrich Nederland, Alphen a/d Rijn
Testdatum 8 oktober 2009
Prestatiemetingen  
Rijsnelheid met 1000 kg last 17 km/uur
Acceleratie over 25 meter 8,9 sec.
Hefsnelheid met 1000 kg last 50 cm/sec.
Daalsnelheid met 1000 kg last 45,6 cm/sec.
Productiviteit per uur 61 (theoretisch)
Gemiddelde tijd testparcours 3,956 min. (4 lasten over 100 m)
Geluidsmeting:  
stationair 0 dB(A)
belast heffen 72 dB(A)
Afmetingen  
Trucklengte tot vorkenbord 2098 mm
Truckbreedte 1060 mm
Masthoogte (ingetrokken) 2000 mm
Cabinehoogte 2040 mm
Maximale hefhoogte testtruck 4900 mm
Vorkafmetingen (LxBxD) 1150x100x40 mm
Vrije heffing 150 mm
Lastzwaartepunt 500 mm
Mastneiging (voor-/achterover) 7/7 graden
Asbelasting:  
belast voor/achter 4043/558 kg
onbelast voor/achter 1493/1508 kg
Wielbasis 1508 mm
Bodemvrijheid 100 mm
Spoorbreedte voor/achter 904/830 mm
Draaicirkel 1985 mm
Vooroverhang 340 mm
Gangpadbreedte 3526 mm
Batterijcapaciteit 48V/625 Ah
Rijmotorvermogen 4,5 kW
Hefmotorvermogen 11,5 kW
Verbruik volgens VDI-cyclus* 4,5 kWh (*Let op! = fabrieksopgave)
Banden:  
merk/type Continental Robust SC20 non marking
maat voor 180/70-8
maat achter 150/75-8
Plus en min  
+ Voorspelbaar rijgedrag
+ Ruimte en comfort bestuurder
+ Bediening (solopilot)
Schavende aandrijfgeluiden
Reageer op dit artikel