artikel

Heftrucktest Atlet Ergo AJN160

Warehousing Premium

Heftrucktest Atlet Ergo AJN160

Rijdend intern transportmaterieel is traditioneel weer prominent vertegenwoordigd op de Logistica. We namen voorafgaand aan de beurs vier opmerkelijke paradepaardjes twee dagen aan de teugels en concluderen dat ze allemaal verrassende eigenschappen bezitten. Technische gegevens, specificaties, prestatiemetingen en aanvullende detailfoto’s zijn te vinden op www.logistiek.nl/heftrucktests

De Atlet Ergo AJN160 sta-stapelaar is al sinds 2005 op de markt en dus niet nieuw. Toch staat deze magazijntruck prominent tijdens Logistica in de spotlight op de Atlet stand.

De leverancier is er namelijk van overtuigd dat dit in Nederland miskende trucktype een veel beter imago verdient en daarmee beter verkocht en vaker ingezet kan worden.

 

Op het eerste gezicht oogt deze stapelaar als een compacte kleine reachtruck waarmee je in smalle gangpaden kunt werken, maar daarmee houdt iedere vergelijking ook op. In deze stapelaar staat de bestuurder. In magazijnsituaties waar je vaak moet op- en afstappen, werkt dat sneller en prettiger.

 

De reachfunctie ontbreekt. Hierdoor moet er altijd met de truck tot aan het vorkenbord in de stelling worden gereden om pallets af te zetten en op te nemen. Dat gaat bijna net zo snel als reachen. Op grondniveau moet de vloer daarbij bovendien geheel vrij zijn, of de pallets op de vloer moeten met de korte open zijde richting gangpad staan om de vorkpunten toe te laten. Deze werkmethode wijkt nogal af van een reachtruck en vergt enige gewenning. De leverancier levert deze truck dan ook af met een uitgebreide instructie. Tot zes meter hoogte en pakweg anderhalve ton kan deze stapelaar  prima aan. Daarboven is een reachtruck te verkiezen.

 

Vergeleken met een reachtruck is het prijskaartje aantrekkelijk; scheelt 30 procent op aanschafprijs, onderhoud en gangpadbreedte. De bediening is eenvoudig: voor- en achteruit en heffen en dalen. De sta-stapelaar is geen machine is om langdurig mee te werken. Vanwege het staan en de vereiste concentratie is drie tot vier uur effectief werken per dag zo’n beetje de norm. Gedurende de test verplaatsten we telkens twee pallets vanaf diverse hoogtes vanuit het ene gangpad naar het daarachter gelegen gangpad over een afstand van 25 meter en weer terug.

 

‘Vergeten logistiek’

Atlet noemt de stapelaar een vergeten logistieke oplossing. De AJN160 sta-stapelaar is bedoeld voor toepassingen binnen een magazijn van 500 tot 2.500 vierkante meter, waar niet al te grote afstanden en hefhoogten gelden. De inzet vraagt om het gebruik van open pallets. Als alternatief plaatst men echter ook wel een ligger in onderste palletlocatie. Deze stapelaar brengt een gewicht van 1.450 kg tot 6.300 mm hoogte, bij een gangpadbreedte van 2.320 mm. Met optionele hydraulisch uitklapbare stabilisatiewielen staat de stapelaar ook bij grotere werkhoogten stabiel. De bediener heeft een comfortabele en in hoogte verstelbare werkplek en staat veilig binnen de contouren van de machine.

 

Technische specificaties

Identificatie  
Merk en type Atlet AJN160 sta-stapelaar
Hefvermogen max. 1.6 ton
Aandrijving elektrisch
Leverancier Atlet, Enschede
Testdatum 8 oktober 2009
Prestatiemetingen  
Rijsnelheid onbelast 12 km/uur
Hefsnelheid met 1000 kg last 30 cm/sec.
Daalsnelheid met 1000 kg last 28 cm/sec.
Productiviteit per uur` 27 (theoretisch)
Gemiddelde tijd testparcours 8,85 min (4 lasten over 100 m)
Geluidsmeting:  
stationair 0 dB(A)
belast heffen 69 dB(A)
Afmetingen  
Maximale hefhoogte testtruck 5400 mm
Lastzwaartepunt 600 mm
Gangpadbreedte 2300 mm
Batterijcapaciteit 24V/450 Ah
Rijmotorvermogen 2 kW
Hefmotorvermogen 4,5 kW
Verbruik/inzetduur* 5 uur continu-inzet over 100 meter met volle batterij
(*Let op! = fabrieksopgave)  
Plus en min  
+ Eenvoudige bediening
+ Ergonomie & Comfort
+ Werkt in smalle gangen
+ Gunstige prijs tov. reachtruck
Effectieve inzetduur 4 uur per dag

 

Reageer op dit artikel