artikel

Handmatig lossen van containers is uit de tijd

Warehousing Premium

Handmatig lossen van containers is uit de tijd

Tot voor kort was het laden en lossen van dozen uit containers zwaar en eentonig handwerk. Deze fysiek inspannende klus liet zich jarenlang eenvoudigweg niet gemakkelijk automatiseren.

Nu met de opkomst van een nieuwe generatie (semi)automatische laad- en lossystemen behoort ook tillen op het dock definitief tot het verleden.
 

Jaarlijks zijn er wereldwijd zo’n 400 miljoen containers onderweg, waarvan 40 procent is geladen met één en hetzelfde product. Om de kostbare containerruimte maximaal te benutten, wordt er doorgaans geen gebruik gemaakt van pallets. De containers bevatten dan ook alleen maar los op elkaar gestapelde dozen. Die moeten dan allemaal op de plaats van bestemming stuk voor stuk met de hand worden uitgeladen. Dat kost veel mankracht, tijd en geld. Bovendien is het eentonig en fysiek zwaar werk, waar medewerkers (chronische) rugklachten van kunnen krijgen en zelfs langdurig in de ziektewet terecht kunnen komen. Vallende dozen kunnen bovendien de inhoud beschadigen, wat dus ook weer een potentiële kostenpost is. Een doos met een kostbaar product tijdens het lossen achterover drukken, is ook reëel. ‘Gelegenheid maakt nu eenmaal de dief’.

 

Ontwikkeling

In het verleden zijn systemen bedacht om het laden en lossen van containers te vergemakkelijken, zoals uitschuifbare telescopische banden van onder andere Caljan RiteHite, Esap en Eslogic. Deze telescoop reikt dan tot achter in de container of in de vrachtwagen, waarmee in ieder geval het heen en weer lopen met zware dozen werd vermeden. Het intensieve buk- en tilwerk aan het begin en het eind van de band bleef ook bij deze systemen bestaan. Caljan RiteHite voegde daarom een onderdrukgestuurde tilhulp (Vaculift) toe aan haar Belttrack systeem. De behoefte aan een – bij voorkeur – volledig geautomatiseerd systeem bleef onverminderd groot. Vier partijen gingen vervolgens concreet op zoek naar betere oplossingen. Univeyor ontwikkelde de Empticon, Logisch bedacht daarop de Carton Mover, Copal Development volgde met de Copal en op de onlangs gehouden Logistica werd de imposante publieks Award winnende TEUN voor het eerst geïntroduceerd.

 

Tilnorm

Om rugklachten en ziekteverzuim terug te dringen, is het maximum tilgewicht in 2007 als Arborichtlijn bepaald op 23 kilogram, maar als je dit gewicht in een krappe container regelmatig hoog boven je hoofd moet opnemen, til je volgens de tilindex van de NIOSH-berekening toch te zwaar. Bij zwaardere dozen moet er dan een tweede man bij komen. Mensen zijn schaars, kosten geld en tijd, dus wordt de doos toch door die ene persoon gepakt. Werkgevers gedogen deze situatie, als het maar niet meer dan circa drie uur per dag voorkomt. Een roulatiesysteem moet ernstige gezondheidsproblemen voorkomen. Op deze conventionele manier zijn er al gauw drie tot vier mensen nodig om een container binnen een redelijk tijdsbestek te ontladen en te palletiseren.
 


Telescopische band conveyors (TBC)

Met een telescopische band conveyor (TBC) van onder andere Caljan RiteHite kan een volle zeecontainer in twee uur worden gelost. Esap en Eslogic leveren ook soortgelijke systemen. Dergelijke systemen zijn al een hele verbetering ten opzichte van het volledig handmatig lossen, maar deze voorkomen niet het vele en inspannende buk- en tilwerk aan het begin en eind van de band. Bovendien zijn er toch nog meerdere medewerkers nodig om de lading te lossen. Eén man in de container of de vrachtwagen om de dozen op de lopende band te plaatsen en twee personen om de dozen aan het einde van de band af te nemen en op pallets te stapelen. Koppeling aan palletiseersystemen is vaak mogelijk. Voor het opnemen van de dozen in de container kan bij het Caljan RiteHite-systeem (TBC Belttrack) sinds kort gebruik worden gemaakt van een Vaculift tilhulp. Caljan heeft een tweeledige versie die 12 meter uitschuift en een drieledige versie die tot 16 meter reikt. Bij logistiek dienstverlener Coldstore Urk worden diepgevroren visproducten als stukgoed per container aangeleverd. Die dozen moeten allemaal zo snel mogelijk vanaf het dock in de vriescellen worden opgeslagen. Voorheen moesten de dozen één voor één op een pallet in de container worden gestapeld. Daar waren drie man pakweg drie uur mee bezig, oftewel negen manuren. Nadat de pallet was vol gestapeld, werd deze door een vorkheftruck uit de container op het dock gereden en daarna gewikkeld. Bij het snel passeren van de dockleveler gebeurde het regelmatig dat de losse lading van de pallet viel, met beschadiging en extra werk tot gevolg. Met de aanschaf van drie Belttracks is deze zware arbeidsintensieve klus volgens deze gebruiker versneld en verbeterd.

 

 

 Prijsindicatie:   50.000 euro (incl. vaculift)
 Systeemwerking:  manueel
 Loscapaciteit:  1.200 dozen per uur
 Bemanning:  3
 Info:

http://www.caljanritehite.nl/

http://www.esapsystems.nl/

http://www.eslogic.nl/

 

 


Empticon

De Empticon van Univeyor bestaat uit een zwenkgrijper met zeven zuignappen, die de dozen uit de container en op een transportband trekt. De zuignappen kunnen elk negen kilogram aan. Samen kunnen ze dozen tot maximaal 40 kilogram, 100 centimeter diep en 80 centimeter breed oppakken. De Empticon bestaat uit een basisvoertuig, dat zijwaarts kan bewegen en zo alle docks kan bereiken. Het  basisvoertuig is voorzien van uitschuifbare transportbanden met een totale lengte van 24 meter, lang genoeg voor de laatste doos achterin een container. De voorzijde van de transportband is voorzien van een karretje met arm, die naar boven en beneden en naar rechts en links kan zwenken. De bediening is handmatig met een draadloze joystick.

 

 

Prijsindicatie:  155.000 euro 
Systeemwerking: manueel
Loscapaciteit: 600 dozen per uur
Bemanning: 1 operator met joystick
Info:

http://www.empticon.com/

 


Carton Mover

Tony Groters en Jan ten Broeke van Logisch uit Zevenaar bedachten een naar eigen zeggen unieke variant op de Empticon van Univeyor, die straks wordt vermarkt als Carton Mover. Groters is vertegenwoordiger in de Benelux geweest van Univeyor, dus hij kent deze systemen als geen ander. Verbeteringsvoorstellen van zijn kant werden door de Denen niet gehonoreerd en hij begon voor zichzelf met de Carton Mover. Deze werkt volgens zijn opgave nu nog sneller en efficiënter dan de Empticon, maar heeft nog wel een bediener nodig. De Carton Mover heeft een gecalculeerde verwerkingscapaciteit van 1300 dozen per uur in een constant tempo. Hiermee kan dezelfde klus met een enkele bediener theoretisch ruim binnen het uur worden uitgevoerd en het personeel wordt ontzien. Na het lossen van de dozen is wel weer mankracht en aanvullende apparatuur nodig voor het palletiseren en sealen. Het systeem is flexibel inzetbaar en kan met een eigen elektrische aandrijving van dock naar dock worden getransporteerd.

 

Prijsindicatie:  100.000 euro 
Systeemwerking: semi-automatisch
Loscapaciteit: 1.300 dozen per uur
Bemanning: 1 supervisor/operator met joystick voor handling slechte dozen  
Info:

http://www.cartonmover.nl/

 


Copal

De Copal werkt op het eerste gezicht net als de Empticon en de Carton Mover met onderdrukgestuurde zuignappen. In totaal bezit dit systeem maar liefst 48 zuignappen, die het systeem een totaal tilgewicht van 350 kilogram geven. Een ander opvallend verschil met de beide concurrerende systemen is dat de zuignappen van de Copal de dozen aan de bovenzijde opnemen en verplaatsen, terwijl de beide tegenhangers de dozen aan de voorzijde aanzuigen en op de transportband trekken. De opname boven aan de dozen geeft geen belemmering voor de bovenste laag in de container. Tijdens het transport in de container zakken de dozen altijd vanzelf wat in waardoor er voldoende ruimte ontstaat voor de grijparm met de zuignappen. De palletiseerinrichting, vormt een vast integraal onderdeel van de Copal. De software met touchpanel van de palletiseerinrichting voorziet in negen verschillende stapelpatronen en kan euro- en blokpallets tot 1,8 meter hoog aan. De huidige verwerkingscapaciteit van de Copal is 1200 dozen per uur. Het systeem pakt tot zes dozen tegelijk op uit de container en verwerkt een hele laag in de container van wand naar wand in twee stappen.

 

Prijsindicatie:  300.000 euro 
Systeemwerking: volautomatisch
Loscapaciteit: 1.200 dozen per uur
Bemanning: 1 supervisor/operator voor foutdetectie  
Info:

http://www.copal-development.nl/

 

 

 Copal Stapelpatronen.

TEUN-PIQR

De PIQR van TEUN is een wagen van 5,5 meter lengte waarop een kettingbaan is gemonteerd. Hierop wordt met een heftruck een lege Europallet geplaatst. De kettingbaan transporteert deze pallet naar de knikarm robot op de voorzijde van de wagen. De knikarm robot herkent met een vision systeem de exacte positie van de dozen in de container, ook als deze schots en scheef staan. Daarna pakt de robot deze met een scheparm, of een zuignappensysteem één voor één op en stapelt deze in een vast patroon op de lege pallet. Zodra de pallet vol is, voert de kettingbaan deze weer af om desgewenst te worden gewikkeld. De PIQR is uitgerust met bijzondere omni-directionele banden waarmee de wagen in alle horizontale richtingen kan worden gereden; ook diagonaal. Naarmate er meer dozen uit de container zijn genomen, rijdt de PIQR zelfstandig steeds verder de container in, tot de knikarm robot weer binnen het bereik van de volgende dozenlaag is gekomen. Een volle 12 meter lange container kan met dit systeem in anderhalf uur volledig worden gelost en gepalletisseerd.

 

Prijsindicatie:  nog niet te koop, concept kan worden gehuurd/geleased  
Systeemwerking: volautomatisch
Loscapaciteit: 700 dozen per uur (afhankelijk doosformaat)
Bemanning: 1 heftruckchauffeur voor palletaanvoer en foutdetectie   
Info:

http://www.teun.com/

 

Hieronder de systemen in beeld:

Vanaf foto 5: Copal

Vanaf foto 12: Empticon

Vanaf foto 18: TBC

Vanaf foto 24: TEUN

 

Reageer op dit artikel