artikel

Hamifleurs spoort spoorloze karren op

Warehousing

Snijbloemenexporteur Hamifleurs in Honselersdijk raakte haar bloemenkarren ondanks een statiegeldregeling toch nog soms kwijt bij de klant. De handige karren zijn buiten het logistieke traject om kennelijk gewild. Zonder deze ladingdragers kan er echter niets worden uitgeleverd. Er was dus behoefte aan een sluitend systeem.

Hamifleurs spoort spoorloze karren op
Hamifleur

Snijbloemenexporteur Hamifleurs in Honselersdijk raakte haar bloemenkarren ondanks een statiegeldregeling toch nog soms kwijt bij de klant. De handige karren zijn buiten het logistieke traject om kennelijk gewild. Zonder deze ladingdragers kan er echter niets worden uitgeleverd. Er was dus behoefte aan een sluitend systeem.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Hamifleurs   Leverancier/dienstverlener: Clever-ID
Plaats: Honselerdijk  
Branche: land- & tuinbouw   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in DataCollect oktober 2009   

 

Voorheen moesten de medewerkers de klantenbon scannen en het karnummer zelf intypen op de handheld terminal. Daarbij werden fouten gemaakt, waardoor de bloemenkarren na het verlaten van het pand spoorloos in het circuit verdwenen. Door dit nu volledig met scanning te gaan doen, behoren invoerfouten en ontbrekende karren tot het verleden. Ook verloopt de logistieke afhandeling sneller. En tijd is essentieel bij Hamifleurs. De piekperiode valt daar dagelijks tussen zes uur in de ochtend en drie uur in de middag. In die relatief korte tijdspanne moeten alle bestellingen op tijd en foutloos de deur uit zijn. Op een drukke dag gaan er ruim 500 bloemenkarren naar zo’n 150 vaste klanten de deur uit. "Klanten ben je in de snijbloemenbranche sneller kwijt, dan dat je ze werft", stelt logistiek directeur Cor van Staalduinen vast.
  

"Onze klanten bestellen 1 tot 3 keer per week, maar komen de bestelling meestal niet zelf halen. Het transport gaat via transporteurs, die ook weer de karren terugbrengen. Die lege karren komen echter niet meteen terug, maar worden door de transporteurs gegroepeerd in één volle vracht karren van diverse klanten. Als de karren niet – of niet op tijd – terugkomen, moeten we andere karren gaan bijhuren om uit te leveren. Het gevolg is dat de karrenadministratie niet meer klopt en dat probleem kost veel tijd om op te lossen.

  

Aluminium barcode

Cor van Staalduinen legde zijn probleem voor aan Frank Smits van Clever-ID. Smits is namelijk geen onbekende bij de vele bloemenexporteurs in het Westland. Samen kwamen ze op het idee om de bloemenkarren te identificeren met barcodes. Met een simpele druk op de handscannerknop wordt de kar geïdentificeerd en aan de klant gekoppeld. Met een duidelijke hoor- en zichtbare terugmelding van een goede lezing zijn fouten vrijwel uitgesloten. Deze barcodelabels moesten echter behoorlijk slijt- en watervast zijn om ook op de lange termijn goed te blijven functioneren. Traditionele barcodestickers en labels zijn binnen de bloemenlogistiek veel te gevoelig voor vocht en mechanische transportbeschadigingen. 
 
Smits stelde toen een duurzaam barcodelabel met barcode 128 en een bedrijfslogo voor in de vorm van een aluminium plaatje om de kar mee te nummeren. De barcode wordt onder een transparante geanodiseerde laag aangebracht met een foto-typeset techniek. Hierdoor wordt de barcode volgens de leverancier vrijwel onverwoestbaar en tot wel twintig jaar UV-bestendig. Dit idee bleek even simpel en effectief als het klonk. Bovendien bleven de kosten beperkt tot de aanschaf van circa 3000 van deze aluminium barcodelabels. Deze zijn vervolgens door het eigen personeel van Hamifleurs op de schuine kopse kanten van een hardhouten balk aangebracht en onder de bodem van de bloemenkarren gemonteerd. Dit betekent wel dat er gebukt moet worden bij het scannen. Montage op borsthoogte op de rekken was volgens Van Staalduinen geen optie. "Die zijn namelijk demontabel en dan raak je de kar alsnog kwijt."

  

RFID

Karidentificatie met RFID is volgens Van Staalduinen eerst ook nog overwogen, maar bleek vanwege de kosten voor hun situatie nu nog iets te hoog gegrepen. Ook de snijbloemenbranche heeft nu vanwege de economische crisis te kampen met een dalende export in omzet en volume van circa zeven procent. Van Staalduinen ziet de aluminium barcodelabels dan ook als tussenoplossing. "Een RFID-systeem voor identificatie is honderd procent waterdicht en geeft een nog snellere afhandeling, bovendien kunnen we dan lading en ladingdrager via RFID-poortjes met de klantgegevens en de facturering koppelen. Dat spaart tijd en geld uit. Snelle en betrouwbare levering bepaalt uiteindelijk je positie in de concurrentieslag. Daar hebben we best geld voor over. De ideale situatie zou uiteraard zijn als alle schakels in onze keten met RFID zouden werken, dus de kweker, de veiling, wij als exporteur en de groothandel, maar zover is het nog niet.

  

Sorter

Vorig jaar nog heeft Hamifleurs haar Ace-Sorter door leverancier Van Riet laten uitbreiden met aanvullende sorteeruitgangen, extra bewerkingsgebieden en aanpassingen. Het systeem heeft als doel om de dozen en fusten automatisch vanuit de verschillende voorraad- en bewerkingsgebieden samen te brengen op de sorter, die deze verdeelt naar de toegewezen bewerkingsplaats en/of order. Het oorspronkelijke systeem stamt uit 2002. De verwerkingscapaciteit is met deze uitbreiding flink verhoogd. De Ace-sorter is in staat om een grote diversiteit van pakketten, fusten en dozen, met verschillende vormen te verwerken. De bloemen kunnen nu op meerdere punten aangevoerd worden, zowel in harde fusten (emmers) als ook in bloemendozen. Door uitbreiding van het aantal uitgangen voor klanten is aan de vraag om meer karopbouwplekken voldaan.

 

Bedrijfsprofiel

Hamifleurs is een van de grotere Nederlandse snijbloemenexporteurs en is gevestigd op het moderne Trade Parc Westland te Honselersdijk. Hamifleurs levert uitsluitend aan de traditionele groothandel en kiest bewust voor het kwalitatief hogere marktsegment. Zij bedient haar klanten wereldwijd met een breed assortiment snijbloemen. Door haar sterk geautomatiseerde en gemechaniseerde logistiek en een brede markt- en klantenkennis onderscheidt Hamifleurs zich ten opzichte van de concurrentie. Om haar logistiek nog verder te optimaliseren bleek het noodzakelijk om alle bloemenkarren te voorzien van een unieke barcode. 

 

Bloemenbranche

De bloemenbranche wordt gekenmerkt door grote volumes en zeer hoge omloopsnelheden. Ongeveer 10.000 kwekers leveren hun producten aan de zes vestigingen van de Nederlandse veilingbedrijven. Het transport wordt uitgevoerd door tientallen gespecialiseerde transporteurs en nog eens tientallen andere logistiek dienstverleners. Samen zijn zij goed voor circa 30.000 transporten per dag.

De bloemen en planten worden vervoerd op bloemenkarren of stapelwagens, die door de verschillende ketenpartners voor korte of langere tijd worden gehuurd. Er zijn in totaal miljoenen van die karren in omloop. De grote aantallen verschillende ketenpartners, de hoge omloopsnelheden en de grote aantallen logistieke middelen van verschillende eigenaren, maken efficiënt beheer lastig. 

 

Reageer op dit artikel