artikel

Motorola verwacht veel van opvolger succeshandheld

Warehousing Premium

Motorola verwacht veel van opvolger succeshandheld

Er is Motorola veel aan gelegen de nieuwste handheld, de MC9500, net zo succesvol te maken als zijn voorganger, daarvan werden er immers anderhalf miljoen (!) van verkocht. Zo is de MC9500 tweehonderd gram lichter dan zijn voorganger, de MC9000. Toch is volgens EMEA VP Marco Landi gewichtsbesparing niet de belangrijkste verbetering van de handheld.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in DataCollect oktober 2009 

 

De Europese topman van Motorola is vooral erg te spreken over de meter op de batterijunit van de MC9500. De vinding van zijn technici geeft gebruikers nog voor ze een handheld apparaat gaan gebruiken zicht op de batterijcapaciteit. "Wat als voordeel heeft dat je, voordat je aan de slag gaat met de handheld, ook weet dat je je klus ermee kunt afmaken. Wat voor klus dat ook is. Bij mijn weten heeft geen enkele concurrent van ons die functie." En dat laatste is best opvallend, omdat de functie zo simpel lijkt. "Ja, maar soms kan het ook gewoon simpel zijn", aldus Landi. "Op de batterijunit zitten streepjes en zo hoef je de handheld dus niet meer aan te zetten om te weten of je hem kunt gebruiken."
 

Volgens Motorola zijn er behoorlijk wat zaken aangepast om de nieuwe handheld prettiger in gebruik te maken, iets wat de concurrentie van Motorola in de vorm van bijvoorbeeld een Intermec en Datalogic ook doen. Landi: "Onze concurrenten zitten natuurlijk ook niet stil en vooral bij enkele Aziatische leveranciers volgen de ontwikkelingen elkaar snel op." Zie ook het kader voor de mening van Landi over de concurrentie, consolidatie en nichemarkten.

 

MC9500 als platform

De nieuwste telg binnen het Motorola Enterprise Applications portfolio, de MC9500, is tevens een soort van platform waarop de toekomstige enterprise modellen gebaseerd zullen zijn. Daarbij staat ‘platform’ vooral voor een aantal basisfuncties (lees: technologie) waar de handheld over beschikt. Een voorbeeld van zo’n nieuw toegepaste technologie is GPS. Dit  biedt gebruikers de mogelijkheid om een foto te koppelen aan GPS-coördinaten. "Dat geeft net een beetje meer bewijs, voor diegenen die het wensen", vertelt Hilbren Dijkstra van Simac. De partner van Motorola was aanwezig bij de presentatie van de MC9500. Simac levert vooral handheldoplossingen aan overheidsinstanties zoals gemeentes en politie, die met de handhelds bijvoorbeeld trucks controleren binnen milieuzones.

  

Helder beeldscherm

Zowel Simac als drie andere Motorola-partners Blackbay, Cognito en CoPilot live zijn erg te spreken over het beeldscherm, dat helderder is ten opzichte van de voorganger. CoPilot noemt dat een vooruitgang omdat hierdoor bijvoorbeeld het navigatiescherm goed uitkomt. Overigens was de navigatiefunctie bij de oudere MC9000 handheld niet voorhanden. Simac prijst juist naast de GPS-ontvanger ook de kleurencamera, in de MC9000 was de camera nog slechts in staat tot het maken van zwart-wit foto’s. Bluetooth koppeling met een mobiele printer zal de Simac gebruikers ook goed bevallen meldt Dijkstra. Cognito noemt vooral de betere koppeling van het systeem met de backoffice van een gebruiker of met een tussenliggende middelwarelaag een stap vooruit bij de MC 9500.

 

Keyboard verwisselen

Juist doordat dit eerste model van het nieuwe platform zoveel verbeteringen heeft ten opzichte van het vorige model had de MC9500 wel iets eerder mogen komen van Simac. Dijkstra: "Toch zijn we blij dat hij er is én dat we al in een vroeg stadium hebben kunnen aangeven welke verbeteringen we graag doorgevoerd zagen worden. Zo hebben we zelf aangedrongen op een keyboard met nog iets grotere toetsen en een wat andere opzet van de knoppen. Het apparaat kent een aantal ‘toetsenborden’ die door de gebruiker zelf te verwisselen zijn. En iedere gebruiker heeft toch zijn eigen voorkeur." Motorola noemt de verschillende toetsenborden ‘keyboard-overlays’. Bij de MC9000 waren de toetsenborden ook te vervangen, maar moest dit nog door een monteur gebeuren.

 

Interactive Sensor Technology (IST)

Een functie die ook door de fabrikant is toegevoegd is interactive sensor technology (IST). Het apparaat is schokbestendig, dat wil zeggen, als een gebruiker het van een hoogte van 1,8 m laat vallen zou dit geen problemen mogen opleveren. In vergelijking met de MC9000 is nu via IST ook meetbaar hoe ruw (of juist voorzichtig) gebruikers met het apparaat omspringen. De handheld kan dus wel degelijk tegen een stootje, het apparaat is zelfs waterproof als het een half uur onder water wordt gehouden, maar de stootjes zijn vanaf nu wel uitleesbaar. Dat is misschien iets voor gebruikers om rekening mee te houden.

 

Consolidatie en nichebeleid

Marco Landi (EMEA VP) verwacht veel van Taiwanese Auto-ID leveranciers. Die zijn volgens hem sterk in opkomst, maar zullen toch ook hard hun best moeten doen om marktaandeel af te snoepen van de huidige grote leveranciers als Motorola, Intermec en Datalogic. Landi: "Ik verwacht in de komende jaren een consolidatieslag in de Auto-ID markt. Het zou ook zomaar kunnen dat we zelf een concurrent overnemen. Maar in dat geval zal het waarschijnlijk om een leverancier zijn die goed is in een nichemarkt." Volgens de EMEA VP is voice zo’n nichemarkt en dan met name ‘voice speaking’, de technologie achter picking oplossingen als Vocollect ze ontwikkelt. "Voice over IP is geen nichemarkt, en Wifi hebben we ook al, maar voor specifieke aanvullingen op onze bestaande oplossingen zijn we wel te porren." Volgens Landi heeft het niet zoveel zin om in specifieke nicheoplossingen en markten te investeren, een overname is dan verstandiger. Concrete overnameprooien wil hij overigens niet noemen.  

 

 

Symbol drie jaar onderdeel van Motorola

De nieuwste generatie handhelds, waarbij de MC9500 de pionier is in het portfolio dat zich in 2010 verder uitrolt, is een voortzetting van de producten van Symbol. Motorola deed medio 2006 een bod op de leverancier en nam Symbol eind 2006, begin 2007 definitief over. De enterprise mobility tak van Motorola had er zonder die overname heel anders uitgezien, erkennen ook Daniel Dombach, director EMEA Industry Solutions en Roger Levenhagen, director business development EMEA. Dombach: "Vrijwel alle handheld producten die we nu in het portfolio hebben kennen een Symbol achtergrond. Toch zal de naam Symbol langzaam verdwijnen, ondanks de grote naamsbekendheid." Levenhagen: "Onze nieuwe klanten zullen de naam Symbol niet meer zien, het is een gegeven, Motorola heeft de Symbol business overgenomen."

Reageer op dit artikel