artikel

Jan Kraaijeveld, Warehouse & Distribution Manager, DKSH

Warehousing Premium

Jan Kraaijeveld, Warehouse & Distribution Manager, DKSH

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken logistiek managers er van? Hoe gaan ze hier mee om? Dit keer is aan het woord Jan Kraaijeveld, Warehouse & Distribution Manager bij DKSH, een producent en groothandel in diervoeders.


 

 "Als ik ’s ochtends dit magazijn inloop, word ik elke keer weer helemaal gelukkig"

 

Wat merk jij van de crisis?

In logistiek opzicht eigenlijk niet zo veel. Uiteraard heeft de recessie invloed op onze branche, maar dat vertaalt zich vooral naar een verschuiving in producten. Mensen kiezen voor goedkopere soorten diervoer. Die leveren wij ook dus het aantal colli dat we uitleveren is niet echt minder geworden.

 

In 2007 heeft DKSH wel een grote klap gehad. Er werkten voor de organisatieveranderingen 293 mensen, inclusief uitzendkrachten, nu nog 140. Dit werkt nog steeds door op de mensen die er nu zitten. Ikzelf ben pas in maart van dit jaar bij dit bedrijf gekomen, dus voor mij persoonlijk geldt dat niet. Integendeel zou ik willen zeggen, ik zie het als mijn taak om mensen weer enthousiast te maken, net als ik dat ben.

 

Zijn er nog investeringplannen?

Wij zijn bezig met de implementatie van een WMS waarmee we in de tweede helft van dit jaar live willen gaan. Verder zijn we bezig met het opzetten van Sales & Operations Planning (S&OP). Door een betere afstemming tussen inkoop, verkoop en operatie over bijvoorbeeld acties, kunnen we nog veel winst behalen.

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

Ik kijk voortdurend hoe we de productiviteit in het magazijn kunnen verhogen. Laatst hebben we bijvoorbeeld de indeling van de doorrolstellingen aangepast zodat mensen minder hoeven te lopen. Ook hebben we een aantal maatregelen doorgevoerd voor een hogere voorraadbetrouwbaarheid.

 

Wat belangrijk is is dat je verbetermaatregelen deelt met andere medewerkers. Toen we de indeling van de doorrolstellingen hebben aangepast hebben we alle orderpickers erbij gehaald en hen verteld over het hoe en waarom. Je ziet dat mensen betrokken raken en zelf ook met suggesties komen.

 

Wat staat bij jullie continu op de agenda?

Een betere verdeling van de workload. De planning verloopt hier heel hectisch. Om je een voorbeeld te geven: ik weet ’s middags om vijf uur pas wat de werkdruk voor de dag erop is omdat dan pas alle orders binnen zijn.

Ook aan de inkomende kant zou ik ook wat meer grip willen. Soms komen alle zendingen van een week op maandag en dinsdag binnen. Hierover moeten we tot betere afstemming komen met onze toeleveranciers zodat we ook aan die kant de werklast beter kunnen spreiden.

 

Wat is nu jouw persoonlijke uitdaging?

Ik wil de passie voor logistiek die ik zelf heb graag uitstralen op de andere mensen. Ze hoeven niet allemaal zo fanatiek als ik te worden, alsjeblieft niet, maar ik wil wel bereiken dat de mensen beter gaan inzien waar het om gaat. Als ik bijvoorbeeld zie dat een orderpicker een pallet heeft geladen waar een verfrommelde zak op ligt, dan probeer ik ‘m door de ogen van de klant naar zo’n pallet te laten kijken. "Hoe zou jij het vinden als je zo’n pallet zou ontvangen?"

 

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?

Ik hou van logistiek dus ik vind dit een heerlijke omgeving om in te werken. Als ik ’s ochtends dit magazijn inloop, word ik elke keer weer helemaal gelukkig. Ik wil in de toekomst via clubs als de VLM bedrijfsbezoeken aan DKSH gaan organiseren. Als je kijkt wat voor een dijk van een magazijn we hebben, daar ben ik echt trots op.

 

In deze functie word je wel een beetje geleefd. Je wordt continu gebeld en gemaild. Vanmorgen bijvoorbeeld werd ik om kwart of zes uit bed gebeld omdat het IT-systeem eruit lag. Ik vind dat helemaal niet erg, maar het nadeel is wel dat je op een dag niet makkelijk een vast aantal taken kunt afwerken. Maar soms moet dat wel, bijvoorbeeld omdat je andere mensen hebt beloofd om wat op te leveren. Juist in die situaties vind ik het vervelend als ik daar dan toch niet aan toe kom.

Reageer op dit artikel