artikel

Alex Nieuwpoort, sitemanager Sandvik, Schiedam

Warehousing Premium

Alex Nieuwpoort, sitemanager Sandvik, Schiedam

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken managers in de logistiek er van? Hoe gaan ze hiermee om? Dit keer is Alex Nieuwpoort aan het woord, werkzaam als site manager bij het EDC van Sandvik, het bedrijf dat in Schiedam eenvoudig te vinden is… in de Sandvikstraat.



 

"Door duurdere grondstoffen komt zelfs de schoenmaker terug in de Kalverstraat"

Wat merk jij van de crisis?

"Best veel. De omzet is in een jaar tijd met 40 procent gedaald. Op deze site in Schiedam werken we nog met 220 mensen, het waren er in 2008 nog 335. De afvloeiing van personeel is wel geleidelijk gegaan, maar het hakt er toch in. Toch doen we er alles aan om de structuur van dit bedrijf en de organisatie, ondanks de crisis en het gedwongen afscheid van personeel, niet aan te passen. Dat hoort bij het lange termijn denken vind ik. Als straks de markt aantrekt, en daar kun je op wachten, dan moet je zorgen dat je daar snel van kunt profiteren. Als je zomaar mensen ontslaat, dus ook die met een specifieke kwaliteit, dan bewijs je jezelf daar een hele slechte dienst mee."

 

Zijn er nog investeringplannen?

"Ja, die zijn er. Zij het niet op korte termijn. In de Verenigde Staten is net de keuze gemaakt om een nieuw geïntegreerd WMS, TMS en workforce management pakket te implementeren. De eerste site in de VS zal daarmee medio 2010 live gaan. In Europa zullen we in 2011 aan de beurt zijn. Waar we ook naar op zoek zijn is een pakketsorteerinstallatie."

 

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

"Neem de aanschaf van zo’n pakketsorteerinstallatie. Daarmee denken we verschillende kosten te kunnen combineren en uiteindelijk dus te besparen. Het is de bedoeling daarmee optimale flexibiliteit te bereiken, op elk gewenst moment. We kunnen daarmee orders combineren die eigenlijk het orderpickstadium al hebben bereikt. We zouden zelfs op dat late moment nog zaken aan de order kunnen toevoegen. De besparing hiervan zit hem vooral in de verlaging van de transportkosten."

 

Wat staat bij jullie continu op de agenda?

"Duurzaamheid, de effecten van sourcing en dan bedoel ik vooral de effecten van de duurdere grondstoffen op het vestigingsbeleid van bedrijven. Ik geloof er heilig in dat de schoenmaker op termijn terug komt in de Kalverstraat, maar pin me niet op een jaartal vast. Er komt een moment dat grondstoffen uit afvalstoffen goedkoper worden dan nieuwe grondstoffen, als het zover is dan zullen heel wat bedrijven hun strategie moeten wijzigen. Dat moment wil ik liever voor zijn. Naast duurzaamheid en sourcing houden we ons hier bezig met wetgeving op gebied van de supply chain. Wetgeving zal in toenemende mate invloed gaan hebben op het reilen en zeilen van bedrijven en dus op de supply chain, denk aan AEO, ECS & C-TPAT."

 

Wat is nu jouw persoonlijke uitdaging?

"Ten eerste hier de juiste mensen in dienst houden. En daarnaast gewoon zorgen dat we zo goed mogelijk presteren. Onze uitlevergraad is 99,9 procent, dat is goed. We maken echter veel gebruik van transporteurs – er gaan hier 10.000 pakketjes per dag de deur uit – voor het traject naar de klant toe. Onze servicegraad is uiteindelijk na aflevering van de goederen maximaal 99 procent. In de praktijk vaak 98 procent. Die teruggang in servicegraad is frustrerend. Het percentage moet echt omhoog. Zelf hou ik me de laatste tijd wat minder met de echte aansturing bezig, des te meer met strategisch / tactische zaken."

 

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?

"Werken met mensen is het allerleukste aan deze baan. Maar een discussie met één van onze logistiek development mensen is een goede tweede. Met hem zoeken naar een manier waarop we de standaarddeviatie van onze doorlooptijd omlaag krijgen is iets waar ik zo een middag mee zoet kan zijn. Wat mij persoonlijk minder aanspreekt zijn de maandelijkse rapportages, maar ik besef me dat dit ook bij dit werk hoort. Toch is het een moetje."

Reageer op dit artikel