artikel

Optimalisatie van orderverzamelen: dynamische picklocaties

Warehousing

Een flexibel magazijn, veel afwisseling in het assortiment en hoge omzetsnelheden sturen aan naar dynamische picklocaties. Sommigen durven te stellen dat vaste picklocaties hun langste tijd hebben gehad voor dit soort bedrijven.

"Ik weet in heel het magazijn precies waar alle producten liggen". Orderverzamelaars pochen maar al te graag over de locatiekennis die ze hebben in hun magazijn. Blindelings vinden ze op hun orderverzameltruck de weg naar de juiste artikelen. Van oudsher betekende voorraad houden dat bij binnenkomst al vaststond dat product x op locatie y lag. Zo houd je het geheel overzichtelijk. Flexibiliteit is tegenwoordig echter gemeengoed. De consument aan het einde van de logistieke keten stelt steeds hogere eisen en het assortiment aan producten wisselt daardoor sneller dan ooit. Tegelijkertijd wordt de snelheid van leveren ook regelmatig naar boven bijgesteld.

Magazijnen moeten zich noodgedwongen voegen naar de wensen van de klanten en zoeken naar flexibele manieren van opslaan. Het toepassen van dynamische picklocaties is hiervan een voorbeeld. Steeds vaker zie je dat magazijnen ervoor kiezen om telkens opnieuw te bepalen wat de meest voor de hand liggende vrije locatie is op dat moment. Zo kan product x op alle mogelijke locaties in het magazijn komen te liggen.

Niet noodzakelijk
Bij het fenomeen dynamische picklocaties wordt al snel gedacht aan enorme automatiseringsslagen en geautomatiseerde hulpmiddelen, maar dat is niet altijd noodzakelijk. Het principe is dat een artikel telkens op een andere picklocatie in het magazijn kan worden gelegd. Hoe die picklocatie wordt aangevuld is vers twee; het kan automatisch, semi-automatisch of op een conventionele manier. Wel heb je altijd een ondersteuning nodig van een warehouse management systeem (WMS). Voor het uiteindelijke orderpicken zelf zijn nog weinig geautomatiseerde systemen ontwikkeld en de logistieke ‘handjes’ blijven voorlopig nog noodzakelijk.

Een groot voordeel van dynamische picklocaties is dat er niet voor elk artikel continu een vaste locatie hoeft te worden vrijgehouden. Logistiek adviseur Gerben Esmeijer: "Voor seizoensgevoelige situaties is het een ideale oplossing. Zelfs is het toepasbaar in situaties waarin de dagconjuctuur sterk wisselt. Het WMS legt alleen artikelen in de juiste aantallen op picklocaties waarvan het weet dat ze voorhanden moeten zijn."

Min mogelijk afstanden
Bovendien kent het systeem de vraag en zorgt dat de artikelen zo worden neergelegd dat de orderpickers zo min mogelijk afstanden hoeven te overbruggen. Ze lopen dus de kortste routing, omdat snel- en langzaamlopers telkens op de meest geschikte picklocaties zijn gelegd. Wanneer de pickvoorraad wordt aangevuld hoeft er ook niets te worden omgepakt omdat eventuele oude voorraad nog op locatie ligt. Producten krijgen namelijk een nieuwe lege locatie toegewezen.

Elke keer als een locatie wordt leeg gepicked controleert de orderpicker of er nog iets op de locatie ligt. Hierdoor vindt er voortdurend automatische voorraadtelling plaats. Dit cyclecounting scheelt weer een halfjaarlijkse telactie.

Jeroen van den Berg van adviesbureau Jeroen van den Berg Consulting: "Verder is de ABC-indeling eenvoudig aangepast als dat nodig mocht zijn. Wanneer snellopers langzamer gaan, of andersom, hoeven producten niet te worden verplaatst van de ene picklocatie naar de andere. Dit gebeurt namelijk automatisch bij de eerstvolgende keer dat het product uit de bulk naar een picklocatie wordt aangevuld." Wanneer het WMS bovendien merkt dat er van bepaalde producten extra veel orders zijn dan kan het alvast extra voorraad zetten op de picklocaties zodat orderpickers niet voor lege plekken komen te staan.

Onvoldoende pickvoorraad
Van den Berg heeft voor logistiek dienstverlener TDG in Veenendaal anderhalf jaar geleden een onderzoek gedaan naar het gebruik van dynamische picklocaties. Dit bedrijf verzorgt de uitlevering van consumentenartikelen aan retailmagazijnen. Ze verzamelen producten op pallets en meestal vindt dat in lagen plaats. Het aanvullen van de picklocaties gebeurt met reachtrucks. Als de reachtruckchauffeur te laat is, moet de orderverzamelaar wachten tot de chauffeur de locatie heeft aangevuld. Van den Berg: "De oude besturingsregels bestonden eruit dat de reachtruckchauffeur altijd de dichtstbijzijnde opdracht kreeg." Het voordeel is dat de truck zo min mogelijk zonder last rijdt. Het nadeel is echter dat sommige opdrachten lang worden overgeslagen en dan kan het gebeuren dat een orderverzamelaar moet wachten. "Als je aan de andere kant altijd de meest urgente opdracht pakt, dan rijdt de reachtruck weer grote afstanden zonder last", vertelt Van den Berg. "Het is dus de kunst om de juiste mix te vinden van efficiëntie en urgentie."

Een oplossing voor TDG is bijvoorbeeld het opdelen van een pickgebied in zones. "Een reachtruckchauffeur krijgt telkens de meest urgente opdracht binnen de zone waarin hij zich bevindt", zegt Van den Berg. De urgente opdrachten komen zo aan de beurt en de rijafstanden blijven binnen de perken.

Beperkingen WMS
Hein Sloots van TDG: "Ons probleem was duidelijk dat we te weinig ruimte hadden om alle artikelen een picklocatie te geven. Dynamische locaties zijn dan een goede oplossing, zonder dat je het magazijn hoeft uit te breiden. Wij hadden wel een probleem om de juiste softwareondersteuning te vinden, want dit was niet opgenomen in het standaardpakket dat we al geselecteerd hadden. Het bleek een redelijk complex verhaal te worden. Dat zouden we kunnen oplossen met een maatwerkpakket, maar dit is natuurlijk weer erg kostbaar. Het systeem is dus nog niet ingevoerd al werken we wel aan een oplossing."

"Er kan een addertje onder het gras zitten, maar ingewikkeld hoeft het niet te zijn", zegt Van den Berg. "Veel leveranciers van WMS beweren dat ze een goede standaardoplossing hebben voor dynamische picklocaties. In de praktijk zie ik echter vaak beperkingen. Als het allemaal redelijk is te overzien gaat het wel goed, maar wat gebeurt er bij een hoge bezettingsgraad of wanneer een langzaamloper een snelloper wordt? Ook de timing van het aanvullen is een heikel punt. Te vroeg aanvullen betekent dat een artikel lange tijd twee picklocaties bezet houdt, terwijl te laat aanvullen zorgt voor inefficiency bij het orderverzamelen."

Picken op winkelniveau
Ook Friesche Vlag in Nijkerk maakt sinds kort gebruik van dynamische picklocaties. Het magazijn heeft zes volautomatische kranen die zorgen voor de aanvoer van voorraad op palletniveau. De kranen plaatsen aan weerszijden in een gang de bulkvoorraden boven in de stellingen en op grijphoogte de pickvoorraad. De snellopers hebben een eigen kant en de langzaamlopers hebben een kant. Aan beide kanten is weer een gang waar de orderpickers handmatig hun orders verzamelen.

Jaap van de Werfhorst: "Wij hebben het systeem vooral ingevoerd omdat we flexibel wilden werken." Het bedrijf heeft veel pieken in de week en zelfs op een dag. Op de donderdag is het twee keer zo druk als op de maandag. Het magazijn heeft een grote stroom aan vaste producten als karnemelk en melk, daarnaast is een heel groot deel van de artikelen erg onderhevig aan het wisselende aanbod van bijvoorbeeld yoghurtdranken met allerlei smaakjes. Door het toepassen van dynamische picklocaties is het heel eenvoudig om telkens nieuwe producten in te voeren. Van de Werfhorst: "Verder biedt het dynamische picksysteem ons de mogelijkheid om op winkelniveau te kunnen orderpicken. Het systeem weet voor welke klant een order is en kan de picklocaties daar alvast op afstemmen zodat de orderpicker het makkelijk heeft."

Besparing personeelskosten
Nedac Sorbo in Duiven werkt al enkele jaren met een geautomatiseerd bakkensysteem. Het bedrijf kan gemiddeld zo’n 5500 artikelen voeren waarvan 2000 snellopers met een vaste locatie. De overige artikelen krijgen telkens een dynamische picklocatie toegewezen. De aan- en afvoer van de artikelen wordt gerealiseerd door acht automatische kranen. Met 27 werkstations verwerkt het bedrijf 90.000 picks per dag. Het WMS berekent de historie per artikel van de afgelopen tien dagen en maakt naar aanleiding hiervan de berekeningen. De ‘historie’ van nieuwe producten wordt handmatig ingevoerd naar schattingen en per dag automatisch dor het systeem bijgesteld.

Logistiek manager John Jansen: "We hebben veel picks en kleine artikelen. Voor ons was het terugbrengen van de loopafstanden het belangrijkste. Hierdoor bespaar je enorm op je personeelskosten. Bovendien door dynamische picklocaties te gebruiken kunnen we alle artikelen voeren, terwijl we bijna de helft aan locatieruimte nodig hebben." De belangrijkste snellopers hebben een palletlocatie gekregen buiten het systeem. Maar ook deze palletopslag is verwerkt in het WMS. Maar dit was niet standaard in het pakket opgenomen. Jansen geeft toe dat hij in het begin moeite had om het systeem het werk te laten doen. "We grepen nog wel eens handmatig in omdat we dachten dat we het zelf beter wisten. Maar iedereen gaat voor zijn eigen afdeling denken en het systeem ‘denkt’ over alle afdelingen heen. Dus dat hebben we snel afgeleerd."

Het systeem van Sorbo is geleverd door Witron. Adviseur Antal Vamos: "We merken vaak dat het bedrijven tijd kost om vertrouwen in het systeem te krijgen. Ook vereist het vooral voor de inslag van goederen een gedisciplineerde manier van werken om alle exacte gegevens in te voeren. Maar dat is dan ook het enige."

Volgens Jansen hadden de orderpickers in het begin best moeite met de overgang. "Voorheen kenden ze de artikelen en hun locatie. Nu staan ze op een werkstation en moeten afwachten wat er op hen afkomt. Maar we hebben iedereen goed voorgelicht en ze waren er snel aan gewend." Voor Jansen is het ook een voordeel dat het zeer eenvoudig is om nieuwelingen in te werken. "We maken erg veel gebruik van vrouwelijke orderpickers die parttime willen werken. Ze kunnen elkaar zonder problemen aflossen", vertelt hij.

Randvoorwaarden
Volgens Vamos zijn veel bedrijven niet vertrouwd met bovengenoemde geautomatiseerde systemen. "Met name de initiële investering schrikt hen af, terwijl je vanaf een vijf miljoen euro al hieraan kunt denken. Je verdient snel geld terug doordat je met minder ruimte en personeel een betere prestatie kunt leveren."

 

Esmeijer waarschuwt er echter wel voor om met dit soort automatiseringen eventuele problemen op te lossen. "In principe zijn het veredelde locatiesystemen en moeten we het niet interessanter maken dan het is. Je moet in de basis je logistiek op orde hebben en dan pas kun je gaan automatiseren. Doe het nooit omwille van het systeemprincipe en bepaal eerst of de randvoorwaarden er wel zijn om het te gaan doen. Met vrij rijdende apparatuur kun je je bezettingsgraad en magazijn heel goed bijstellen als dat nodig is." Dat laatste speelt ook door het hoofd van John Jansen: "Als we nog eens iets anders willen met totaal andere producten dan zou dit met de huidige geautomatiseerde systematiek wel een heel fikse uitdaging worden."

Reageer op dit artikel